کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به داد طبیعت مازندران برسید

دفن زباله جنگل هاي‌ شمال را تهديد مي‌كند

11 مرداد 1391 ساعت 5:40

قرار داشتن محل دفن زباله‌ها در جنگل و ورودي روستاها و مشکلات زيست محيطي آن، دفن زباله در حواشي مناطق جنگلي سوادکوه تا قائمشهر را با وضعيت نامناسبي روبرو کرده است.


بلاغ - شمال امروز: قرار داشتن محل دفن زباله‌ها در جنگل و ورودی روستاها و مشکلات زیست محیطی آن، دفن زباله در حواشی مناطق جنگلی سوادکوه تا قائمشهر را با وضعیت نامناسبی روبرو کرده است.
دفن بهداشتی و استاندارد زباله در نزد کارشناسان به معنای انتقال مواد زاید جامد به محل ویژه دفن آن‌ها در دل خاک به‌نحوی که خطری متوجه محیط زیست نشود، است. دفن بهداشتی، یک روش موثر و ثابت شده برای دفع دائم مواد زاید است. به گزارش فارس در هر منطقه‌ای که زمین کافی و مناسب وجود داشته باشد، روش دفن بهداشتی می‌تواند به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
عملیات دفن بهداشتی زباله شامل چهار مرحله زیر است: ریختن زباله در یک وضع کنترل شده، پراکندن و فشردگی زباله در یک لایه نازک برای حجم مواد (به ضخامت حدود ۲ متر)، پوشاندن مواد با یک لایه خاک به ضخامت حدود ۲۰ سانتی متر، پوشش لایه نهایی زباله به ضخامت حدود ۶۰ سانتی‌متر با خاک دفن بهداشتی زباله یک روش کاملاً قابل قبول و مطمئن برای دفع زباله‌های شهری است و به عنوان یک جایگزین در مقابل تلنبار کردن زباله مطرح است.
پوشاندن مواد در دفن بهداشتی زباله به طور موثر از تماس حشرات، جوندگان، حیوانات دیگر و پرندگان با زباله‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. لایه پوششی خاک همچنین از تبادل هوا و مواد زاید جلوگیری کرده و مقدار آب سطحی را که ممکن است به داخل محل دفن نفوذ کند به حداقل می‌رساند. معاون فرماندار سوادکوه به وضعیت نامناسب دفع زباله در شهرهای پل سفید، زیراب و شیرگاه اشاره و خاطرنشان کرد:
وجود محل دفن زباله فعلی در ورودی روستاها و دسترسی آسان حیوانات اهلی به آن در بیشتر این محل‌ها مشاهده می‌شود.به گفته این مقام محلی راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز که بتواند زباله‌های شهرستان‌های سوادکوه و همجوار را ساماندهی کند توسط مسئولان استانی، سوادکوه و شهرستان‌های همجوار در حال پیگیری است.وی با اشاره به این که برای دفع متمرکز و یا غیرمتمرکز زباله در شهرستان سوادکوه به زمین قابل توجهی نیازمندیم، افزود:
چنین زمینی با شرایط مشخص بهداشتی و با توجه به شرایط زیست محیطی در شهرستان وجود ندارد.معاون فرماندار سوادکوه به دستور استاندار مازندران برای اجرای طرح پسماند جاده ترانزیتی سوادکوه اشاره کرد و گفت: ماشین مکانیزه و بیش از ۱۰۰ سطل زباله خریداری و در اختیار دهیاری اوریم رودبار به عنوان مجری این طرح قرار گرفته است.
به گفته مقام‌های محلی محیط زیست سوادکوه مهلت ۴۰ روزه برای حل مشکل زیست محیطی زباله‌ها در منطقه کسلیان را صادر کرده است. این در حالی است که با همراهی و همکاری ادارات و نهادهای مختلف می‌توان از دستگاه‌های ویژه برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی آن استفاده کرد.
 


کد مطلب: 7582

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/7582/دفن-زباله-جنگل-هاي-شمال-تهديد-مي-كند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com