تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۶۷۱۸۲
مازندران در آستانه فصل برداشت مرکبات قرار گرفت، این درحالیست که محصول پرتغال باغات مناطق بحران زده برف استان امسال پژمردند و به بار ننشستند.
۰
plusresetminus
بلاغ-بیش از 9 ماه از بحران برف غرب مازندران می گذرد و هرماه پیامدهای این حادثه تلخ و زیانبار بیش از پیش گریبان تولیدکنندگان بخش کشاورزی را می گیرد و باغداران غرب استان در فصل برداشت جدید محصولات نیز، همچنان داغدار بحران برف پارسال هستند.
نگاهی به باغات مرکبات در مناطق بحران زده برف مازندران نشان می دهد که امسال درختان پرتغال بر اثر سرمای شدید بحران برف به بار نشستند و بهره برداران این بخش همچنان خسارت دیده هستند. مازندران 115 هزار هکتار باغات مرکبات دارد که 110 هزار هکتار آن بارده هستند و بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از 35 هزار هکتار از باغات و محصولات آن در سرما و بحران برف سال قبل در استان از بین رفتند.
محمد حمزه پور باغدار سان روستای حمزده از توابع غرب مازندران گفت: برف سال گذشته سبب شکسته شدن بسیاری از سردرختی های باغ مرکباتم شده است و باغ پرتغال امسال به بار ننشسته است.
وی افزود: مسئولان فقط وعده حمایت می دهند درحالیکه با گذشت چند ماه از حادثه برف سال قبل و با اینکه در آستانه فصل برداشت مرکبات هستیم، هنوز خسارت باغداران تامین نشده است.
باغدار دیگری از منطقه تنکابن با اشاره به اینکه حمایت نشدن و برنامه نداشتن برای جبران خسارت چاره ای جز قطع درختان و تغییر کاربری را برای کشاورزان باقی نخواهد گذاشت، خواستار برنامه ریزی برای رفع مشکلات کشاورزان شد.

حسینی گفت: امسال، از کل باغات پرتغالم نمی توان چند سبد محصول برداشت کرد و برف زمستان پارسال، خسارتهای سنگینی به باغداران وارد کرد و بسیاری از آنان را گرفتار نزول خواران کرده است.
در عین حال، محمدعلی شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر با اشاره به خسارتهای سنگین بحران برف سال قبل به بخش باغی استان گفت: راهکارهایی برای جبران خسارات ارائه شد که هنوز عملی و محقق نشده است.
وی بیان داشت: در این بحران بسیاری از شاخه های درختان شکست و بخشی از محصولات سردرختی باغداران از بین رفت که تاکنون نسبت به جبران خسارتها اقدام نشده است.
وی گفت: پیشنهادشده بود تسهیلات کم بهره بلند مدت به خسارت دیدگان داده شود و بدهی کشاورزان استمهال شود تا بتوان از آنان حمایت کرد و وقتی باغات محصولات ندارد، دادن وام به کشاورز و گرفتن سود از وی راهکار مناسبی برای حمایت از این بخش نیست.
حدود 35 هزار هکتار از باغات استان باردهی ندارند
رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به از بین رفتن بخشی از باغات استان گفت: برآورد می شود که امسال حدود 30 تا 35 هزار هکتار از باغات استان باردهی نداشته باشد که بیشترین این خسارت در بخش پرتغال و تامسون بوده است.
شعبانی افزود: همچنین بخشی از باغات به دلیل یخ زدگی و بخشی دیگر نیز شکستن سردرختی ها بر اثر بحران برف دچار خسارت شدند که باید نسبت به جایگزینی آنان اقدام کرد.

وی گفت: دولت باید برای جبران خسارتهای باغداران ویژه عمل کند و نهال را رایگان در اختیار باغداران قرار دهد، نهالهایی که قابلیت نگهداری در انبار، بازاریابی، صاردات و مقاومت برابر آسیبها داشته باشند را ارائه دهد.
رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه خسارت باغات استان سنگین است گفت: برخی از باغات حتی یک کیلوگرم محصول نیز نداده اند و این امر نیازمند توجه بیشتر به  باغات است.
وی با بیان اینکه در بحران برف سال 86 نیز وعده هایی برای حمایت از باعداران داده شده اما به آن عمل نشده است، گفت: با گذشت چند ماه از بحران برف هنوز اقدامی برای جبران خسارت کشاورزان و باغداران نشده است.
محمدعلی شعبانی یادآور شد: راه دستیابی به بانک و وام سخت است و برای ارائه تسهیلات، شرایط ویژه ای نیاز است که بسیاری از باغداران نمی توانند از این تسهیلات بهره مندشوند.
گلدهی باغات پرتغال کم شده است
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در پیگیری خبرنگار مهر می گوید: امسال گلدهی پرتغال بر اثر سرما و خسارت برف سال قبل، کم شده و وضعیت خوبی ندارد، درحالیکه نارنگی، وضعیت خوبی دارد ونسبت به پارسال وضعیتی بهتر دارد.
دلاور حیدرپور به اقدامات دولت برای جبران خسارات سرمای شدید سال گذشته اشاره کر و گفت: دولت برای کمک به خسارت دیدگان هزار و 230 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره با سود 5 درصد پیش بینی کرده است.
وی اظهار داشت: همچنین بوسیله کمیته ای در شهرستانها با مسئولیت بانک کشاورزی، فرمانداری، جهاد کشاورزی، بانک عامل و صندوق بیمه موارد را بررسی می کنند و افراد خسارت دیده را برای دریافت تسهیبلات به بانکها معرفی می کنند.
حیرپور گفت: بحران برف سال قبل بیش از 800 میلیارد تومان به بخش کشاورزی، دام و طیور، شیلات، باغ و گل و گیاه خسارت زده که بخشی از این خسارت ها مربوط به محصولات بوده است، ضمن اینکه کشاورزان که بدهی دارند؛ تسهیلات معوقشان بمدت سه سال امهال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برداشت نارنگی پیش رس در باغات استان مازندران گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 100 هزار تن محصول در این باغات تولید و به بازار مصرف عرضه شود.
وي با اشاره به اینکه استان مازندران بیش از 5 هزار هکتار باغات نارنگی دارد، وضعیت تولید نارنگی استان مازندران در سال جاری را مطلوب دانست و پیش بینی كرد در مجموع بیش از 700 هزار تن نارنگی (100 هزار تن پیش رس و 600 هزار تن نارنگی معمولی) در این باغات تولید شود.
حیدرپور با اشاره به وضعیت خوب پرتقال در جنوب کشور خاطرنشان كرد: هیچگونه نگرانی برای تأمین میوه شب عید وجود ندارد و میزان تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در خصوص آفت مرکبات وجود نداشته و تمامي مسائل تحت کنترل شبکه پیش آگاهی و مراقبت می باشد، بر جدی گرفتن بحث تغذیه گیاهان و آبیاری باغات از سوی باغداران تأکیدو تصریح كرد: باغداران بایدبرای جبران صدمات وارده با مدیریت تغذیه و آبیاری مناسب این مسأله را مدیریت كنند.
وي در پایان گفت: باغداران نباید در بحث بازار زودتر از موعد مقرر نسبت به برداشت مرکبات اقدام نمایند، بلکه بایستی این محصول از لحاظ فیزیولوژی و کیفیت رسیده و سپس برداشت شود.
به گزارش مهر، سطح بارده باغات پرتقال استان حدود 79 هزار هکتار ااست و پیش بینی می شود با متوسط عملکرد 6/19 تن در هکتار بیش ازیک میلیون و 550 هزار تن محصول پرتقال از سطوح فوق تولید و در مجموع بیش از دو میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات مرکبات از باغات مرکبات استان برداشت شود.
سالانه حدود 15 تا 20 درصد باغات اصلاح می شوند و در این طرح رقمهای جدید کاشته می شود و سیستم آبیاری و ... بهسازی می شود. بحران برف بهمن ماه سال گذشته حدود 13 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف مازندران خسارت وارده کرده است.  این حادثه 700 هزار نفر از جمعیت استان در 23 شهر و 17 بخش و روستاهای تابعه را درگیر کرد و به بخش های مختلف از جمله کشاورزی، تولیدی، باغات، منابع آبی و گلخانه ها خسارت سنگینی وارد کرده است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴