تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۵۵۴۲
جمع آوری و دفن اصولی زباله با توجه به عدم وجود مکانهای مناسب در مازندران توجه به عواقب خطرساز رها سازی زباله در معابر و زیستگاه ها، از اهداف و شعارهای اساسی مدیریت شهری و استانی و حتی کشوری شده است که به حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست می اندیشد.
۰
plusresetminus
بلاغ - توجه به این نکته که هر روزه ۴۰ هزار تن زباله در کشور دفن می شود، یافتن پاسخ ها و راهکارهای عملی برای بازیافت پسماندهای شهری را در اولویت مسائل و ساختار مدیریت شهری قرار داده و پاشنه آشیل شهرداریهای مازندران و دغدغه اصلی حافظان محیط زیست است
جمع آوری و دفن اصولی زباله با توجه به عدم وجود مکانهای مناسب در مازندران توجه به عواقب خطرساز رها سازی زباله در معابر و زیستگاه ها، از اهداف و شعارهای اساسی مدیریت شهری و استانی و حتی کشوری شده است که به حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست می اندیشد.  
اما حجم فراوان تولید زباله در شهر ساری که به ازای هر نفر در هر روزنیم کیلو تا یک کیلو زباله تولید می شود، این مسأله را به یک معضل تبدیل کرده است.  
شاید وجود همین واقعیت که هر رو هزاران تن زباله درمازندران این استان سرسبز و گردشگرپذیر تولید و دفن می شود، باعث آن شده که کارشناسان پسماندها در دنیا به زباله لقب طلای سفید بدهند و برای استفاده از این طلایی که در سالهای دور ناشناخته و خطرناک بود به فرصتی اقتصادی مبدل گردد.  
کارشناسان و مسولان ارشد استان مازندران از سال ها پیش، دغدغه های فراوانی در این حوزه داشته و مباحث مختلفی چون کمپوست و زباله سوز را مطرح کرده اند هر چند به رغم اقدامات صورت گرفته در این زمینه، در حال حاضر از وضعیت زباله درساری و مازندران چندان رضایتی ندارند و به آینده نیز با نگرانی نگاه می کنند و عمده دلیل آن عدم دانش کشور به استقرار دستگاه زباله سوزی است که برای اولین بار در ساری و نوشهر ساخته خواهد شد.  
البته در دوسال اخیر با پیگیری مسولان ارشد استان مازندران جهت استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای رفع مشکل زباله مازندران اقدامات موثری صورت گرفت و جای خوشحالی است که قبل از آغاز ساخت زباله سوز ساری و نوشهر منابع مالی آن تامین گردید اما باید توجه داشته باشیم که تمامی محیط زیست و زندگی ما با مواد خطرناکی در ارتباط است که در زیرزمین غیر اصولی و غیر کارشناسی دفن می کنیم و این کار تهدیدی برای زندگی آیندگان در کره خاکی خواهدبود که این آلودگی ها از ریشه گیاهان جذب می شوند و پس از قرار گرفتن در چرخه طبیعت یک بار دیگر به انسان باز می گردند.   که از این جهت ساخت کارخانه زباله سوز بهترین روش استفاده صحیح از زباله و هموار کردن مشکلات اجتماعی آن است و در این بین بحث اصلی زباله در دنیا تولید کمتر، جمع آوری و تفکیک صحیح از مبدا استوار بوده و این محقق نخواهد شد مگر با فرهنگ سازی جامعه و آشنا کردن خانواده ها در تفکیک زباله و در این راستا برای تولید زباله کمتر می توان با حمایت از مؤسسات مردم نهاد و حافظان محیط زیست علاوه بر ایجاد فضای بهداشتی سود دهی اقتصادی نیز داشت .  
می توان با فراهم کردن امکانات لازم زمینه فعالیت تفکیک زباله از مبدا را مهیا کرد و در این بین نباید از افراد غیر متخصص وتئوریهای غیرکارشناسانه استفاده کرد. براساس آنچه کارشناسان می گویند، وضعیت ساماندهی زباله در هر بخش از کشور، وضعیت ویژه خود را دارد.
برای مثال در استان یزد مشکلی وجود ندارد اما در استان های شمالی کشور که از یک سو به جنگل و از سوی دیگر به دریا محدود شده اند، مشکلات فراوانی وجود داشته پس باید برای هر استان کشور، الگوی دفن و بازیافت مشخص طراحی شود.  
اهمیت ساخت زباله سوز در مازندران خصوصا ساری آنجایی مشخص می شود که شهردار ساری در یکی از جلسات شورای شهر مرکز مازندران در سال۹۰ به این نکته مهم اشاره کرد که در چند سال گذشته که زباله را به خارج از شهر حمل می کنیم بیش از ۵۰ میلیارد تومان سالانه جمع آوری ، حمل و دفن زباله برای شهرداری هزینه در بر داشته است که مبلغ کمی نیست  
این عدد از هزینه حمل و دفن زباله نیاز به استفاده از تکنولوژی برتر دنیا در هموار کردن مشکل زباله و تبدیل آن به فرصت را ضرروری کرده و لازم به تلاش مسولان جهت استقرار دستگاه مربوطه است تا به روزی برسیم درآمد شهرداریها به سوی کارهای عمران و آبادانی سوق پیدا کند و زباله درآمدی باشد پایدار نه هزینه ای پایدار...
الیاس خلیلی - خبرنگار شمال امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴