خواص خار مریم برای دیابت و کاهش قند خون می‌تواند موجب افت شدید قند خون در افراد دیابتی شود درنتیجه به افراد دیابتی که دارو هم مصرف می‌کنند توصیه می‌شود از خار مریم استفاده نکنند. خار مریم دارای خاصیت استروژنی است و ممکن است موجب تحریک برخی بیماری‌های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه شود.
۰
plusresetminus

 
 دکتر ساره حسینی با اشاره به این‌که خار مریم را با نام‌ ماریتیغال نیز می‌شناسند، گفت: استفاده از ماریتیغال تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. این گیاه قابض، تلخ، معرق، مدر، قی‌آور، مهیج، اشتها آور و مقوی است و در درمان ناراحتی‌های کبدی و کیسه صفرا، یرقان، سیروز کبدی و دفع سموم بدن بکار می‌رود.
 
 
دکتر حسینی بیان کرد: شیره حاصل از دانه‌های ماری‌تیغال بر روی غشاء سلول‌های کبدی اثر می‌گذارد و از ورود توکسین و دیگر ترکیبات سمی جلوگیری می‌کند، بنابراین از آسیب به سلول‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.
 
 
 عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: تحقیقات صورت گرفته‌شده نشان می‌دهد که ماریتیغال (ترکیب فلاونوئید موجود در دانه) در طب بالینی نیز استفاده می‌شود و در معالجه سموم سختی که به‌وسیله قارچ Amanita  تولید می‌شود، مؤثر است. در خراسان جنوبی از دانه خار مریم برای درمان کبد چرب استفاده می‌شود.
 
وی همچنین یادآور شد: مصرف زیاد آن می‌تواند موجب حالت تهوع گردد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما