تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
کد مطلب : ۴۷۱۰۳۵
اگر این روزها گذر مسئولان به بازار میوه بیفتد قیمت‌هایی را می‌بینند که کمتر کسی توان خرید آن را دارد در حالی که انتظار می‌رفت با شروع فصل برداشت قیمت‌ها متعادل شود.
۰
plusresetminus
لزوم برخورد با گرانی میوه در فصل میوه

به گزارش بلاغ؛ قیمت میوه مدتی است به شدت افزایش یافته و بسیاری از مردم از این رشد قیمت‌های بی‌حساب و کتاب گلایه دارند خیلی‌ها به خاطر این قیمت‌های بالا توان خرید ندارند و با اینکه انتظار می‌رود با رسیدن فصل برداشت خیلی از میوه‌ها قیمت‌ها کاهشی باشد اما کاهشی در قیمت بازار دیده نمی‌شود.

فصل برداشت میوه یعنی اینکه عرضه آن در بازار بیشتر می‌شود و علاوه‌بر اینکه قیمت همان محصول باید کاهش یابد روی قیمت سایر میوه‌ها هم از نظر روانی باید تاثیرگذار بگذارد اما همچنان مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت‌ها وجود دارد به طوری که همان میوه‌های تابستانه رکورددار گرانی هستند.
بر اساس اطلاعات قیمتی اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران، در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران که محل توزیع میوه به میادین و مغازه‌های سطح شهر است، هر کیلوگرم توت سفید به قیمت 50 هزار و توت سیاه 60 هزار تومان است. همچنین توت فرنگی درجه یک از 55 هزار تا 120 هزار تومان در این میدان فروخته می‌شود. گوجه‌سبز کیلویی 70 هزار، لیموشیرین 47 هزار و 70 هزار تومان است. در این میدان سیب با کیفیت 55 هزار، موز 60 هزار، ملون 16 هزار و هندوانه 18 هزار تومان فروخته می‌شود.
این قیمت‌های عمده‌فروشی است و طبق مجوزی که به مغازه‌داران داده شده است آنها پس از خرید از این محل 35 درصد برای خرده‌فروشی اضافه می‌کنند اما در بسیاری موارد رشد قیمت بیش از اینها است و گاهی به 100 درصد می‌رسد.

گرانی محصولات کشاورزی در کشور چهارفصل!
گفتنی است، یکی از بهانه‌های ثابت وزارت جهادکشاورزی و اتحادیه‌های میوه و صیفی و... برای گرانی میوه در همه سال‌های گذشته تاکنون، خارج از فصل بودن عنوان شده است اما این بهانه که با وجود انبارهای مجهز و پیشرفته، سالهاست نخ‌نما و غیرقابل قبول شده است حالا بیشتر زیر سؤال رفته چرا که بررسی‌های میدانی نشان داد؛ با شروع فصل میوه هم میوه و برخی صیفی‌جات گران است. به این مقوله گران‌فروشی برخی مغازه‌ها را هم باید اضافه کرد.
این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی، در کشور چهار فصل ایران، اغلب محصولات باغی و صیفی در همه ایام سال کشت می‌شود؛ به گونه‌ای که اگر در یک فصل؛ گوجه فرنگی، خیار و سیب در یک منطقه کشور امکان کشت ندارد در جای دیگری به وفور برداشت می‌شود اما حتی اقلام چهار فصل هم در همه ایام سال گران است!
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴