معاون وزیر راه و شهر‌سازی:

۱۰ درصد زمین‌های شهری احتکار شده است

تاریخ انتشارسه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
کد مطلب : ۴۷۰۹۶۱
معاون شهر‌سازی و معماری گفت: حدود ۱۰ درصد زمین‌های شهری احتکار شده و دولت به دنبال ساخت و ساز در این زمین‌هاست.
۰
plusresetminus
۱۰ درصد زمین‌های شهری احتکار شده است

به گزارش بلاغ، فرزانه صادق مالواجرد در نشست خبری پاسخگویی به نیاز تولید مسکن در داخل محدوده شهرها خبر داد: سیاست‌های محرک عرضه زمین برای جلوگیری از احتکار زمین در محدوده‌های شهری به تصویب رسیده است. در قانون جهش تولید برای رفع نیازهای مسکن زمین‌های حبس شده در محدوده‌های شهری استفاده خواهد شد.

وی افزود: این امکان وجود دارد که مالکیت‌های بخشی از اراضی احتکار شده برای برخی تعاونی‌ها باشد که قرار بود ساخت و ساز صورت بگیرد که چنین اتفاقی رخ نداده است و دولت به دنبال بازگرداندن زمین برای ساخت است. مالکیت‌های حقیقی ‌اشخاصی که اراضی کلانی دارند و در آخر مالکیت‌های حقوقی زمین‌هایی که در دست بانک‌ها و ارگان‌ها است مد نظر است. قرار است برای هرکدام ‌از این مالکیت‌ها مهلت شش ماهه داده شود تا ساخت و ساز صورت بگیرد.
معاون شهر‌سازی و معماری ادامه داد: در هر شهری حدود ۱۰ درصد زمین‌ها فریز شده اما دولت به دنبال عرضه مسکن در بازار مسکن است و نمی‌توان گفت همه عرضه در دست دولت باشد و باید بخش خصوصی هم کمک کند. اقدامات فوق‌الذکر برای زمانی صورت می‌گیرد که هیچ عرضه‌ای انجام نشده باشد یا فرآیندهای ساخت و ساز صورت نگرفته باشد. با این اقدامات قفل احتکار اراضی مسکن شکسته خواهد شد و ما شاهد افزایش میزان ساخت و ساز و عرضه مسکن خواهیم بود.
همچنین به گزارش ایرنا، مالواجرد افزود: در برخی از شهرهای کشور شاهدیم بیش از ۲۵ درصد از اراضی کاربری مسکونی در چرخه سکونت نیستند که کسب سود بیشتر یکی از دلایل حبس زمین است. در برخی از شهرهای کشور زمین‌هایی به مساحت ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار وجود دارد که حبس شده‌اند.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی با ‌اشاره به بازپس‌گیری اراضی دولتی برای تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن، ادامه‌ داد: به همین منظور شناسایی این اراضی با کمک اداره‌های کل راه و شهر‌سازی و شهرداری‌ها در حال انجام است. ضمن اینکه ۳۰ هزار هکتار الحاق اراضی به محدوده شهرها انجام شده است. اینها اراضی دولتی هستند که فقط برای جهش تولید در نظر گرفته شده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰