کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاندار مازندران خبر داد:

برخورد قاطع با سودجویان بازار برنج/ بخش خصوصی گره‌گشای قفل برنج کشور است

4 خرداد 1402 ساعت 12:03

استاندار مازندران گفت: با همکاری نهادهای امنیتی با سودجویان بازار برنج برخورد قاطع می‌کنیم.


به گزارش بلاغ، سیدمحمود حسینی پور در جلسه تامین برنج ایران در استانداری مازندران با تاکید بر اینکه شبکه فسادی در استان در خصوص برنج شکل گرفته است که می توان آن را مافیای برنج نامید گفت: کاملا در خصوص فعالیت این جریان و گردانندگان آن آگاه هستیم.

وی افزود: کسانی که اینگونه اقدام و یا تبلیغ به نخریدن برنج می کنند مفسد هستند بدانند ما با این جریان برخورد جدی می کنیم .

حسینی پور تاکید کرد: سودجویانی که بخواهند در روند تولید و تامین برنج مازندران و کشور اختلال ایجاد کنند با همکاری نهادهای امنیتی شناسایی و قاطع و مصمم برخورد می کنیم.

استاندار مازندران گفت: مشکل حوزه عرضه برنج در بازارهای داخلی به دلیل به روز نبودن فرایندها و رفتارهای منطبق بر نیازهای مرکز جامعه است.

حسینی پور به روز رسانی اتحادیه های برنج را ضروری دانست و افزود: با نگاه سنتی نمی توان در بازار دیجیتال و هوشمند خرید و فروش موفق بود.

این مسئول بر انطباق کشاورزی با بهره گیری از علوم دانش بنیانی تاکید کرد و گفت :این اقدام با مساعدت اتحادیه های برنج امکان پذیر است.

حسینی پور با انتقاد از اینکه برخی مواقع اتحادیه های برنج از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می کنند و بار آن را به عهده دولت می گذارند ادامه داد: وظیفه دولت حمایت و همیاری است که در کنار اقدامات بخش خصوصی موجب بسامان شدن تولید می شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه بعد از بهبود کمیت و کیفیت برنج باید برای توسعه صادرات برنج ایرانی قدم برداشت، افزود: حذف ممنوعیت واردات برنج و به صفر رساندن تعرفه صادرات از راهکارهایی است که دولت به موجب آن از تولید کننده برنج ایرانی حمایت کرد.

وی تقویت فروشگاههای زنجیره ای در زمینه خرید برنج داخلی را از دیگر اقدامات دولت برای خرید برنج ایرانی دانست.

استاندار مازندران افزود : نبود اطلاعات کافی در تولید برنج ، عامل خدشه دار بودن آمارهای واردات برنج است.

حسینی پور ساماندهی حداکثری برنج در فرایند یک برنامه تحولی را ، ضروری اعلام کرد و از اتحادیه های کشاورزی ، خواست برای اجرای این امر در کنار دولت باشند.

استاندار مازندران ادامه داد : بخش خصوصی گره گشای قفل برنج کشور است و کسی نباید دنبال سوداگری در بحث برنج باشد تا دسترسی همه اقشار مردم در آن اتفاق بیفتد.

وی تفاهم نامه موجود با انجمن برنج را در راستای برنامه های حمایتی دولت از برنج کاران موثر اعلام کرد و گفت : نارسایی هایی از حضور لایه ای در کشور، نابسامانی هایی را موجب شده است اما ما آماده گفتگوبا آنان و چاره اندیشی های حمایتی برای کشاورزان هستیم.

حسینی پور با بیان اینکه باید بساط سوداگران برنج را برچینیم، ادامه داد: باید به جایگاهی برسیم که تمام برنج تولیدی مازندران خروجی اش پایانه های بسته بندی باشد .

استاندار مازندران تحول تولید، را رفاقتی بودن بخش خصوصی با دولت اعلام کرد و گفت : چنانچه این اقدامات انجام پذیرد تا ۵ سال آینده به عنوان الگو برای دیگر استان های کشور معرفی خواهيم شد.

مدیرعامل پایانه صادراتی برنج ایران در آمل، نیز دخالت و تصمیمات دولت در نرخ گذاری را از دلایل آشفتگی بازار برنج دانست و گفت: نبود آمار مناسب از واردات برنج از معضلات تولید و عرضه برنج در کشور است.

یزدان پناه به موضوع اختلاط برنج اشاره کرد و افزود: متاسفانه در اکثر شهرهای شمالی اختلاط برنج صورت می گیرد و این امر باعث شده است که دیگر به شالیکاران اعتماد وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد : شناسنامه دار کردن برنج، صدور مهر استاندارد و قابل رهگیری بودن کالا در بازار مقصد راهکار برون رفت از معضل اختلاط برنج است.

یزدان پناه ادامه داد: چنانچه میزان واردات به شکل دقیق در سامانه جامع انبارها ثبت شود ،برنامه ریزی ها برای حمایت از برنج داخلی واقعی تر نمود پیدا می کند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 470781

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/470781/برخورد-قاطع-سودجویان-بازار-برنج-بخش-خصوصی-گره-گشای-قفل-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com