تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۷۰۷۷۲
مازیچال از جمله تپه‌های دیدنی شمال ایران به شمار می‌رود، تپه‌ای با چشم‌اندازهای درجه یک، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تپه مازیچال کجاست
۰
plusresetminus

طبیعت بی نظیر و توصیف نشدنی مازیچال، شامل اقیانوش ابر، جنگل بلوط و چشم‌اندازی وسیع از جنگل و دشت می باشد که کم پیش می آید شما بتوانید این ترکیب فوق العاده را با هم در یک مکان ببینید. حال و هوای این روستا کاملا رویایی بوده و اگر به این منطقه راهی شوید حس خوب و عجیبی را به شما منتقل می کند.در این مقاله قصد داریم با روستای مازیچال کلاردشت بیشتر آشنا شویم، شاید برخی افراد با این منطقه زیبا و سرسبز و دریای اقیانوس آن آشنایی نداشته باشند و با خواندن این مطلب بخواهند کوله بار سفر را ببندند و به سوی آن حرکت کنند و چند روزی را در دل طبیعت سپری کنند.

مازیچال؛ تپه‌ای جالب و هیجان‌انگیز

شهر کلاردشت لقب بهت گمشده را از آن خود کرده است. یکی از جاذبه های گردشگری که در نزدیکی کلاردشت وجود دارد، روستای مازیچال می باشد، تعداد خانوار در مازیچال کم است و به صورت مهاجر در فصل‌های گرم سال در آن زندگی می‌کنند، چون در ‏ماه‌های سرد سال به علت مرتفع بودن مازیچال و کمبود امکانات، زندگی کردن در آن کمی سخت است.
به همین دلیل ۵۰ تا ۶۰ خانوار از اواخر بهار و شروع تیر ماه ، تا اولیل پاییز و شروع مهر ماه می توانند در آن سکونت داشته باشند. این روستا دارای چشم و انداز و منظراه ای بی نظیر بوده که یکی از ویژگی های مهم آن به شمار می آید.
همچنین روستای مازیچال با زیبایی های فراوانی که دارد یکی از دهکده های توریستی و گردشگری ایران به شمار می آید. دهکده مازیچال با داشتن مناطق سرسبز و زیبا، درختان سر به فلک کشیده داخل جنگل های بکر بلوط و طبیعتی دست نخورده همیشه گردشگران زیادی از نقاط مختلف را به سوی خود فرا می خواند.
یکی از بزرگترین وجه تمایز های روستای مازیچال وجود انبوهی از درختان بلوط در این منطقه است که اسم آن هم برگرفته از همین موضوع می باشد. بر اساس برخی منابع، در گویش محلی مازندرانی ها «ماز»، «مازی» یا «مازو» به معنای درخت بلوط می باشد و چال هم به معنای گودال است. با این تفاسیر به دور از تصور نخواهد بود که ترکیب نهایی کلمه ی مازیچال، گودالی پر از درختان بلوط باشد.
البته این فرضیه خیلی دقیق نیست، زیرا بر اساس لغت نامه دهخدا واژه ی ماز به معنای پر چین و شکن می باشد که واژه ی مازندران از این معنا برگرفته شده است. وجود جنگل های سر سبز و انبوه، ابر های یک دست سفید که در هنگام بارش باران زینت دهند آسمان روستا است و منظره ی شگفت انگیز اقیانوس ابر را تشکیل می دهد که مدام در حال تغییر هستند. کوه ها و شکل قرارگیری تپه ها باعث به وجود آمدن صحنه ای بکر و رویایی می شود.
هنگامی که به این منطقه از طبیعت سفر می کنید حتما به یاد داشته باشید از مسیرهای مشخص شده و پاکوب عبور کنید تا به طبیعت آن آسیب وارد نشود. همچنین در حفظ و نگه داری طبیعت کوشا باشیم و از ریختن هرگونه زباله در آن جدا خودداری کنیم. از روشن کردن آتش به خصوص در فصول گرم سال پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به طبیعت و آتش سوزی درختان شود.
هنگامی که ز سمت کلار دشت به سمت روستای مازیچال که از زیباترین ییلاقات شمال ایران محسوب می شود می آیید، با جنگلی بسیار انبوه از درختان مازیچال که در آن درختان بلوط، افرا، کاج‌های سوزنی و صدای پرندگان وحشی درون جنگل وجود دارند، مواجه می شوید در طول این مسیر بسیار مراقب باشید زیرا این جاده دارای هوایی مه آلود است و امکان دارد از مسیر اصلی خارج شوید و راه را گم کنید.
همچنان که پیش بروید به قبرستان محلی قدیمی بر می خورید که اکنون تنها اثری از آن ها باقی مانده و دیگر اهالی مازیچال رفتگان خود را در این قبرستان به خاک نمی سپارند. منظره ای عجیب و فضایی بسیار غم انگیز دارد. بزرگترین جاذبه دیدنی مازیچال بر فراز این دهکده می باشد.
کلاردشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است و ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. این منطقه مشهور ییلاقی دوست‌داشتنی را در نزدیکی خود دارد، ییلاقی به نام مازیچال. مازیچال با قرارگیری در ارتفاعات، اقیانوسی از ابر را پیشکش گردشگران می‌کند. با طبیعتی بکر و زیبا، مازیچال یکی از جاذبه‌ های گردشگری استان مازندران و مقاصد طبیعت‌گردی در شمال کشور است.
مازیچال، نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابرها نگه می‌دارد. این روستا از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی کلاردشت در استان مازندران به شمار می‌رود. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمتان، احساسی وصف‌ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر به دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود، وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.
مازیچال در استان مازندران، نزدیکی کلاردشت و ۴۸ کیلومتری چالوس قرار دارد. برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید. سپس به سمت کلاردشت تغیر مسیر دهید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای جاده خاکی مازیچال، ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید. حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.
در فصل پاییز، جنگل‌های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی زیبا است و مناظر برفی قله‌های اطراف جلوه نمایی می‌کند. مناسب‌ترین فصل نیز برای اقامت شبانه، تابستان است. با تمام این اوصاف بهترین زمان سفر به مازیچال از نیمه بهار آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه می‌یابد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲