کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش ذخایر خون کشور به ۱۰ روز/ تأمین ۱۰۰ درصدی خون مورد نیاز بیمارستان‌ها

4 خرداد 1402 ساعت 9:46

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت:‌ میانگین توزیع خون به درخواست مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از ۸۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده است و ذخایر خون به متوسط ۸ تا ۱۰ روز افزایش پیدا کرده است.


ه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصطفی جمالی؛ مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با مروری بر عملکرد سال گذشته و برنامه‌های سال آینده گفت: سال 1401 با وجود همه مشکلات سال خوبی بود، انبارهای خالی و کمبود کیت و کیسه که در بهمن ماه سال 1400 تحویل گرفته بودیم و ذخایر خون که به 3 تا 4 روز رسیده بود در سال گذشته به میزان مطلوبی افزایش یافت؛ میانگین توزیع خون به درخواست مراکز درمانی از 85 درصد به 100 درصد رسیده است و ذخایر خون به متوسط 8 تا 10 روز افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: هم‌اکنون 60 درصد کیسه‌های مورد استفاده خون فیلتردار است و انجمن تالاسمی به خاطر تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای سازمان انتقال خون درخواست تقدیر کرده است.مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهمیت روزآمدسازی آزمایشگاه انعقاد گفت: تأمین کیسه‌های خون فیلتردار را نیز باید افزایش دهیم.
جمالی رسیدن به اهدای خون بیش از 26 در هزار نفر را از دیگر دستاوردهای سال گذشته دانست و افزود: شاخص اهدای بانوان 11 درصد در سال 1401 افزایش یافت اما همچنان باید رشد بیشتری را شاهد باشیم.
وی کاهش آمار اهدای خون جوانان را نیز نگران کننده عنوان و بیان کرد: فرهنگ اهدای خون در میان قشر جوان باید نهادینه شود. اواسط سال 1401 تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون مصوب و اجرایی شد و تاکنون این معاونت 450 میلیارد تومان آورده نقدی ملکی و تجهیزات داشته است و امیدواریم این روند افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولار و توسعه تشخیص گروه‌های فرعی خون خبر داد و گفت: در زمینه‌های یاد شده امیدوارم به زودی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. 
جمالی با اشاره به چالش نیروی انسانی و بودجه افزود: با اصلاح بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی امیدواریم پرداخت‌های خوبی به کارکنان داشته باشیم.
وی تاکید کرد: در اجرای فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت تولید در سال جاری، امیدواریم بتوانیم به هدف تولید 250 هزار لیتر پلاسما دست یابیم و در این راستا از ممیزی شرکت‌های داخلی برای پایش استانداردهای تولید پلاسما نیز کمک می‌گیریم و به شرکت‌های خارجی اکتفا نمی‌کنیم.
جمالی با اعلام هدف افزایش 20 درصدی تولید پلاسما اظهار کرد: سیستم نوبت‌دهی نیز باید به نحوی تغییر کند که در توزیع متناسب اهداکنندگان در تمام روزهای سال موثر واقع شود.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران همچنین از ارتقای نرم‌افزار سازمان انتقال خون برای ثبت و تحلیل آمار اهدای خون و فرآورده خبر داد.


کد مطلب: 470763

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/470763/افزایش-ذخایر-خون-کشور-۱۰-روز-تأمین-۱۰۰-درصدی-مورد-نیاز-بیمارستان-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com