تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۷۰۷۵۷
تحقیقات جدید نشان می دهد: غذاهای گیاهی غنی از ترکیبات فلاونول که یکی از ترکیبات مهم غذایی محسوب می شوند، می توانند با افزایش سن، شانس ابتلا به ضعف و شکستگی استخوان را کاهش دهند.
۰
plusresetminus
به گفته محققان، سیب و شاه توت از جمله میوه هایی هستند که حاوی فلاونوئید خاصی به نام کوئرستین هستند که ممکن است مهمترین عامل برای جلوگیری از شکستگی استخوان و ضعف عمومی باشد.
تیمی از محققان به سرپرستی استیون اوئی، از بخش پزشکی مرکز درمانی Beth Israel Deaconess در بوستون به بررسی تاثیرات این ماده بر سلامتی پرداخته و در این رابطه می گویند: ممکن است این ضرب‌المثل قدیمی واقعا درست باشد که یک سیب در روز پزشک را دور نگه می ‌دارد. یافته ‌های ما نشان می ‌دهد، به ازای هر ۱۰ میلی‌گرم مصرف بیشتر فلاونول ‌ها در روز، احتمال ضعف تا ۲۰ درصد کاهش می ‌یابد.
باید توجه داشت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از سالمندان دچار ضعف هستند. این سندرم سالمندی منجر به افزایش خطر سقوط، شکستگی، ناتوانی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ می شود.
 نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که توصیه های غذایی برای جلوگیری از ضعف معمولاً بر خوردن پروتئین متمرکز است، اما باید توجه داشت که بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز فواید سلامتی قابل توجهی دارند.
به گفته دکتر کورتنی میلار، از دیگر محققان این گروه پژوهشی، اگرچه طی بررسی های انجام شده مشخص شد ارتباط معنی ‌داری بین دریافت کل فلاونوئید و ضعف وجود نداشت، اما مصرف بالاتر فلاونول ‌ها (یکی از زیرگروه‌ های فلاونوئید ها) با احتمال کمتری برای ایجاد ضعف همراه بود. به طور خاص، ما دریافتیم مصرف بالاتر کورستین فلاونوئیدی  قوی ترین ارتباط را با پیشگیری از ضعف داشت.
طی این مطالعات بیش از ۱۷۰۰ فرد مختلف برای ۱۲ سال مورد بررسی قرار گرفتند،باید توجه داشت که تقریبا همه آن ها در ابتدای این مطالعه ضعف نداشتند و پس از حدود ۱۲ سال، کمی بیش از ۱۳ درصد از شرکت کنندگان دچار ضعف شدند.
پژوهشگران این مطالعه در رابطه با موضوع فوق گفتند که تحقیقات آینده باید بر مداخلات غذایی فلاونول ها یا کورستین برای درمان ضعف تمرکز کند. آن ها توصیه کردند که تحقیقات در مورد شرکت کنندگان دارای تنوع نژادی و قومی نیز مورد نیاز است.
شرح کامل این یافته ها روز گذشته در آخرین شماره مجله آمریکایی تغذیه بالینی ( American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما