در اختتامیه رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت مطرح شد؛

تداوم روند نزولی موالید تا تغییر شدید ترکیب سنی جمعیت در مازندران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۴۷۰۷۱۹
در حالی رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت منتخبان خود را در بخش هفت‌گانه این جشنواره به روی سن برد که مسئولان از تداوم روند نزولی موالید در مازندران خبر دادند.
۰
plusresetminus
تداوم روند نزولی موالید تا تغییر شدید ترکیب سنی جمعیت در مازندران
به گزارش بلاغ؛ آیین اختتامیه رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت با محوریت رشد ازدواج و فرزندآوری استان مازندران در محل سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساری برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حسینی‌پور استاندار مازندران برگزار شد از منتخبان برتر بخش‌های هفت‌گانه این جشنواره اعم از رسانه، نخبگان، مدیران، خانواده‌ها، دستگاه‌های حاکمیتی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، تجلیل و قدردانی شد.




خروج از بحران جمعیت با بهره‌گیری از سبک زندگی اسلامی
سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در آیین اختتامیه رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت، اظهار کرد: امروز مسئله جمعیت داریم که یک موضوع فراگیر ملی و بالطبع استانی است.

وی افزود: متاسفانه امروز در استان به واسطه تهاجم فرهنگی سبک زندگی غربی در حال جایگزینی سبک زندگی اسلامی است.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: در بحران جوانی جمعیت قرار داریم و ما با تاسی به سبک زندگی اسلامی می‌توانيم این بحران را پشت سر بگذاریم.

مقام عالی دولت در استان، ادامه داد: باید به آموزه‌های دینی برگردیم هر چند منکر دستاوردهای علمی بشر نیز نیستیم.

حسینی‌پور گفت: اگر بخواهیم علل یابی کنیم اولین بهانه توجیه مسئله، اقتصاد مطرح می‌شود و باید دید چرا زوج‌های دارای تمکن مالی عمدتا تک فرزند هستند!

وی عنوان کرد: ما در حال بحران فرهنگی جمعیت هستیم و تبلیغات فرزند کمتر و زندگی بهتر شعار داده شد.

لزوم ورود متولیان فرهنگی به موضوع جوانی جمعیت
استاندار مازندران بیان کرد: ما بیش از هر چیزی در استان باید متولیان فرهنگی را به مسئله جوانی جمعیت ورود دهیم.

مقام عالی دولت در استان، مطرح کرد: جوانی جمعیت باید در جامعه تبیین شود و باید در اقشار گوناگون جامعه تشریح و تببین شود.

حسینی‌پور گفت: دیگر متولیان عرصه فرهنگ به ویژه دانشگاه و آموزش و پرورش باید نقش آفرینی کنند و جامعه را به آگاهی برسانند.

وی تاکید کرد: ترکیب سنی جمعیت مازندران به شدت در حال تغییر است و این تغییر در غرب استان با سرعت بیشتری در حال اتفاق است.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که نگاه راهبردی به جوانی جمعیت داشته باشیم و بر این اساس، سیاست‌ها اعمال و اجرایی شود.



القای سبک زندگی غربی و نبرد رسانه‌ای عاملین بزرگ نه به فرزندآوری!
روح الله سُلگی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این مراسم یا گرامیداشت سوم خردادماه سالروز حماسه فتح خرمشهر، گفت: موضوع جمعیت از اواخر دهه هشتاد توسط رهبر معظم انقلاب گوشزد شد و زنگ خطر آن اعلان شد.

وی افزود: در سال ۸۷ موضوع جمعیت به‌عنوان یک چالش مورد پژوهش قرار گرفت و عنوان شد که ما در آینده‌ای نزدیک وارد چاله جمعیتی خواهیم شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: لذا رهبر معظم انقلاب در پی این گزارش بر لزوم اتخاذ سیاست‌های حمایتی در موضوع جمعیت تاکید کردند.

این مسئول ادامه داد: دلایل و چرایی موضوع کاهش جمعیت در مازندران مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن بود که مسئله تنها اقتصاد و اعتیاد نیست بلکه مسئله القای سبک زندگی خاص و غربی، نبرد رسانه‌ای و هجمه رسانه‌ای یک مسئله اصلی است.

سلگی بیان کرد: سه استان البرز، گیلان و مازندران در زمره سه استان دارای بیشترین چاله جمعیتی در کشور هستند که قطعا به مسئله فرهنگ نیز باز می‌گردد.

وی عنوان کرد: لذا باید واکاوی فرهنگی در این حوزه صورت گرفت و البته نقش رسانه و فرهنگ در این موضوع یک نقش موثر برای رفع انگاره‌ها است.

رشد جمعیت نیازمند تغییر انگاره‌های فرهنگی است
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، گفت: بسته‌های حمایتی ملی برای این مسئله در نظر گرفته شده است اما در استان مازندران بسته‌های حمایتی مجزایی دیده شده است تا مدل و انگاره‌های فرهنگی را تغییر دهیم.

این مسئول ادامه داد: طلاق یکی از چالش‌های جدی مازندران است که در این عرصه موثر بوده و این مسئله باید مورد واکاوی قرار گیرد.

سلگی تاکید کرد: از نیم میلیون جمعیت غربال‌شده استان بیش از ۱۲ هزار زوج نابارور شناسایی شد که در حال هدایت به مراکز درمانی با تخفیفات ویژه درمانی است.



ایران دارای کمترین نرخ باروری در میان کشورهای همسایه
دکتر علیپور معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آیین اختتامیه رویداد ملی جوانی جمعیت مازندران در ساری، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از مدتها قبل به موضوع جمعیت و تهدید نسل پرداختند.

وی با اشاره به شرح مسئله افزود: مسئله ما بهم خوردن ترکیب سنی همراه با کاهش جمعیت است.

معاون علوم‌پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: بهم خوردن فرهنگ قومیتی، امنیتی و فرهنگی نیز در حال تغییر است.

این مسئول ادامه داد: نرخ باروری ما رو به پایین است و در مقایسه با کشورهای همسایه کمترین نرخ باروری داریم.

علیپور عنوان کرد: حدود ۱۵ درصد جمعیت ما سالمند است و در کنار آن موضوع سقط در کشور ما بالا است و وضعیت خوبی نداریم.

وی گفت: اشتغال نیز در فرزندآوری بسیار موثر است و این مسئله نیازمند تامل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات درمانی بهداشتی مازندران افزود: نیل به مهاجرت نیز در کشور بالا است و این امر نیز در فرزندآوری موثر است.

این مسئول افزود: ترکیب مذهبی ما نیز در حال تغییر است و نسبت شیعیان در حال کاهش است.

علیپور اذعان کرد: دوره سنی باروری بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی در کشور پایین بیاید نگرانی در حوزه فرزندآوری تشدید خواهد شد.

موالید در مازندران نزولی است
وی با بیان اینکه در مازندران رشد سالانه ما  و میانه سنی ما به حدود ۳۰ سال رسیده است؛ تصریح کرد:موالید در مازندران متاسفانه نزولی است و به حدود ۳۰ هزار رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات درمانی بهداشتی مازندران افزود: متاسفانه وضعیت ازدواج نیز رو به کاهش است و از ۳۲ هزار به ۲۰ هزار رسیدیم و از آن سو، آمار طلاق ما بسیار بالا است.

این مسئول ادامه داد: جمعیت مازندران در ۴۰ سال آینده با همین روند نصف خواهد شد که ۴۰ درصد آن سالمند خواهد بود.

علیپور عنوان کرد: تعداد تولد استان در ۵ سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است، از آن سو تعداد طلاق ما طی این مدت ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی متذکر شد: در غرب استان عمدتا دارای زوج‌های بدون فرزند و تک فرزند هستیم.

بررسی ریشه‌های پیری جمعیت در مازندران
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات درمانی بهداشتی مازندران گفت: ما در استان حدود نیم میلیون نفر زوج را غربالگری کردیم و تحت پوشش درمانی هستیم.

این مسئول افزود: ریشه‌های اولیه مسئله به تمایل کم به فرزندآوری، ناباروری، ترکیب سنی جمعیت، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش سقط و مهاجرت باز می‌گردد.

علیپور عنوان کرد: ریشه‌های عمقی کاهش جمعیت به باورهای فرهنگی، تغییر نگرش و تلقی از فرزند، مسائل اقتصادی، اشتغال، سیاست‌های تشویقی و برهم کنش بین تمامی این عوامل باز می‌گردد.

وی یادآور شد: آموزش نکته بسیار مهم در ترمیم این روند است و باید رویکردهای عمده‌ای نظیر نظارت، خدماتی، آموزشی و  انطباق نیاز و تقاضا، در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است در بخش پایانی این مراسم از برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره با اهدا لوح و تندیس، تجلیل شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴