کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفر رئیسی به اندونزی چه اهمیتی دارد؟/ اندونزی؛ چهارمین قدرت اقتصادی جهان در سال‌ 1428 خورشیدی

3 خرداد 1402 ساعت 0:42

یکی از وجوه اهمیت سفر رئیس جمهوری ایران به اندونزی از این حیث می‌باشد که شرکت Pwc، اندونزی را یکی از 7 اقتصاد نوظهور جهانی معرفی کرده است. این نهاد پیش‌بینی کرده اندونزی سال 2050 در رده چهارم قدرتمندترین اقتصادهای جهان قرار خواهد گرفت.



فارس پلاس؛ روایت روز -  «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت «جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی به این کشور سفر کرد. ویدودو صبح روز سه شنبه در محل کاخ ریاست جمهوری اندونزی به صورت رسمی از رئیسی استقبال به عمل آورد. مقامات دو کشور در این سفر ۱۱ سند همکاری امضا کردند. هدف نهایی، حجم تجارت سالانه  ۲۰ میلیارد دلاری میان ایران و اندونزی است.
تقویت روابط با کشورهای نیمکره شرقی یکی از پایه‌های راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم است. رئیس جمهور رئیسی پیش از این به کشورهای تاجیکستان (شهریور ۱۴۰۰)، ترکمنستان (آذر ۱۴۰۰)، روسیه (دی ۱۴۰۰)، قطر (اسفند ۱۴۰۰)، عمان (خرداد ۱۴۰۱)، ازبکستان (شهریور ۱۴۰۱)، آمریکا (شهریور ۱۴۰۱)، قزاقستان (مهر ۱۴۰۱)، چین (بهمن ۱۴۰۱) و سوریه (اردیبهشت ۱۴۰۲) سفر کرده بود. اندونزی یازدهمین مقصد سفرهای خارجی رئیسی از آغاز دولت سیزدهم بود.
 

 
مراسم تشریفات استقبال از رئیس جمهوری ایران در اندونزی

 

در فکت بوک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) درباره اندونزی آمده است: این کشور مجمع الجزایری میان اقیانوس هند و آرام با مساحت کل ۱/۹۰۴/۵۶۹ کیلومتر مربع است که ۹۳/۰۰۰ کیلومتر مربع آن را آب تشکیل می‌دهد. این سازمان اطلاعاتی، اندونزی را شانزدهمین کشور وسیع جهان معرفی کرده است. جمعیت اندونزی بالغ بر ۲۷۹/۴۷۶/۳۴۶ نفر است و از این حیث، در جایگاه چهارم جهان قرار دارد. این کشور در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۴۵ میلادی از مستعمرگی هلند خارج شد.
سازمان CIA آمریکا در سال ۲۰۱۰ برآورد کرده بود که جمعیت اندونزی متشکل از ۸۷.۲٪ مسلمان، ۷٪ پروتستان، ۲.۹٪ کاتولیک رومی، ۱.۷٪ هندو، ۰.۹٪ شامل بودایی و کنفوسیوس است. عقیده ۰.۴٪ از جمعیت اندونزی نیز نامشخص عنوان شده است. از این حیث، اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان است.
اندونزی با سه کشور مالزی (۱۸۸۱ کیلومتر) پاپوآ گینه نو (۸۲۴ کیلومتر) و تیمور شرقی (۲۵۳ کیلومتر) مرز زمینی دارد. دریاچه توبا به عنوان بزرگترین دریاچه آتش فشانی دنیا در این کشور واقع شده است.
 

موقعیت جغرافیایی اندونزی نسبت به جهان
تولید ناخالص داخلی (GDP) اندونزی در حال حاضر در رده هفتم جهان است. نیکل، نفت، قلع، گاز طبیعی، الوار، بوکسیت، مس، زغال سنگ، طلا و نقره در زمره منابع طبیعی اندونزی است. اندونزی با تولید ۱.۶ میلیون تن نیکل در سال ۲۰۲۲ بزرگترین تولید کننده نیکل در جهان است.
در این فکت بوک آمده است: زغال سنگ، روغن پالم، گاز طبیعی، آلیاژهای آهن و فولاد ضد زنگ از جمله اقلام صادراتی و چین (۱۵٪)، آمریکا (۱۰٪)، ژاپن (۹٪)، سنگاپور (۸٪)، هند (۷٪) و مالزی (۵٪) مقاصد صادراتی اندونزی است. نفت، قطعات خودرو، تلفن، گاز طبیعی از جمله اقلام وارداتی و چین (۲۷%)، سنگاپور (۱۲%)، ژاپن (۸%)، تایلند (۵%)، آمریکا (۵%)، کره جنوبی (۵%) و مالزی (۵%) مبادی وارداتی اندونزی است. [1]

 

کشور پاپوآ گینه نو (سفید) و منطقه پاپوآ غربی (زرد) اندونزی | منبع عکس: TIME
استان پاپوآ پهناورترین استان اندونزی است. [2] این استان همجوار با کشور پاپوآ گینه نو است. یک خط صاف، جزیره پاپوآ را به دو قسمت استان پاپوآ غربی اندونزی و کشور پاپوآ گینه نو تقسیم کرده است. این بخش در سال ۱۹۷۵ میلادی تحت عنوان کشور پاپوآ گینه نو اعلام استقلال کرد. پادشاه انگلیس رئیس این کشور است. در همین راستا، تجزیه طلبان مسلّح منطقه پاپوآ غربی نیز خواستار جدایی از اندونزی هستند.
روز نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ تعدادی از اپوزیسیون خودخوانده و تجزیه طلبان ایران در لندن علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند. مضاف بر تجزیه طلبان ایران، تجزیه طلبان اندونزی نیز در این تجمع شرکت کرده بودند! این موضوع نشان داد که دولت ایران و دولت اندونزی در زمینه دشمن نیز اشتراکاتی با یکدیگر دارند. تجزیه طلبان اندونزی به تاسی از منطقه تحت تسلط پادشاه انگلستان (پاپوآ گینه نو) به دنبال جدایی طلبی هستند.
 

اتحاد تجزیه طلبان ایران و اندونزی در انگلیس! | تاریخ: اردیبهشت ۱۴۰۳
جایگاه اندونزی در آینده نظم اقتصادی جهان کجاست؟
چهار بزرگ (The Big Four)  نام مستعار چهار شرکت بزرگ حسابرسی جهان مستقر در ایالات متحده آمریکاست. شرکت چند ملیتی «Price Water House Coopers» با نام اختصاری «Pwc» یکی از این چهار بزرگ است.[2] این شرکت در سال ۲۰۱۷ گزارش جامعی تحت این عنوان منتشر کرد: جهان در سال ۲۰۵۰. تغییر نظم اقتصادی جهان تا سال ۲۰۵۰ چگونه خواهد بود؟ [3] ()
شرکت Pwc اقتصادهای نوظهور جهانی را هفت کشور (E7) عنوان کرده که اندونزی یکی از این کشورهاست. در گزارش Pwc آمده که رشد اقتصادی E7 ​​دو برابر سریعتر از اقتصاد گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به G7 (شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) است. پیش بینی شده که ۶ اقتصاد از ۷ اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰ در زمره اقتصادهای نوظهور به رهبری چین (اول) و هندوستان (دوم) و اندونزی باشند.
آمریکا به رتبه سوم جهان در رده بندی تولید ناخالص داخلی (GDP) سقوط خواهد کرد و سهم اتحادیه اروپا از اقتصاد جهانی به زیر ۱۰ درصد می‌رسد. انگلستان در خوشبینانه‌ترین حالت تا سال ۲۰۵۰ در جایگاه دهم جهان قرار خواهد گرفت. فرانسه از جمع ۱۰ کشور برتر و ایتالیا از جمع ۲۰ کشور برتر جهان خارج خواهد شد.
 

اندونزی در سال ۲۰۳۰ در جایگاه پنجم و در سال ۲۰۵۰ در جایگاه چهارم اقتصاد خواهد بود. رئیس جمهور اندونزی سال ۲۰۱۷ گفت که خوشبین است این کشور تا سال ۲۰۴۵ به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. [4] جوکو ویدودو گفت که اندونزی طبق محاسبات در سال ۲۰۴۵ مصادف با صدمین سالگرد استقلال این کشور به جمعیت ۳۰۹ میلیون نفری، رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصدی و تولید ناخالص داخلی (GDP) ۹.۱ تریلیون دلاری برسد. سال ۱۴۲۳ شمسی به عنوان سال طلایی اندونزی هدف‌گذاری شده است.
 

اقتصادهای برتر جهان در سال ۱۴۰۸ شمسی
شرکت Pwc پیش بینی کرده است که چین، هند، آمریکا، اندونزی و برزیل نیز ۵ کشور اول اقتصادی جهان خواهند بود. با این حساب، قدرت اقتصاد جهانی به نیمکره شرقی منتقل خواهد شد. در این پیش بینی، ۱۱ کشور از ۲۰ اقتصاد برتر جهان متعلق به قاره آسیا و فقط ۳ کشور از قاره اروپاست. شرکت Pwc برآورد کرده است که ایران سال ۲۰۵۰ بالاتر از کره جنوبی، ایتالیا، کانادا، مالزی، اسپانیا، آفریقای جنوبی، استرالیا و هلند در جایگاه هفدهم اقتصاد جهان قرار خواهد گرفت.
 

پیش بینی جایگاه کشورهای برتر اقتصادی جهان در سه تاریخ ۲۰۱۶، ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ میلادی
منبع: Pwc

پیش بینی جایگاه کشورهای برتر اقتصادی جهان در سه تاریخ ۲۰۱۶، ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ میلادی
منبع: Pwc
سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور اندونزی ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و در ادامه گفت که گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین دستاوردهای یازدهمین سفر رئیسی، حذف دلار از مبادلات ایران و اندونزی بود.
[1]:https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/indonesia
[2]:irna.ir/amp/83487691
[3]:investopedia.com/terms/b/bigfour.asp
[4]:pwc.com/gx/en/research-insights/economy/the-world-in-2050.html
[5]:setkab.go.id/en/indonesia-will-be-worlds-4th-largest-economy-by-2045-president-jokowi-says
پایان پیام/.
 


کد مطلب: 470683

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/470683/سفر-رئیسی-اندونزی-اهمیتی-چهارمین-قدرت-اقتصادی-جهان-سال-1428-خورشیدی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com