تاریخ انتشارسه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۷۰۶۷۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اخیرا دستورالعمل دانشجویان سرآمد را در حال تصویب داریم و به‌زودی ابلاغ می‌شود.
۰
plusresetminus
دستورالعمل «دانشجویان سرآمد» به‌زودی ابلاغ می‌شود
به گزارش بلاغ، محمدعلی زلفی‌گل در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت، اظهار کرد: امروزه کشورهای پیشرفته دیگر نمی‌آیند جنگ سخت را پی بگیرند، دنبال جنگ و صلح ارزان هستند و برای کشورگشایی دیگر لشکرکشی نمی‌کنند در حقیقت علم‌ و فناوری و نوآوری جدید ایجاد کرده و صادر می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: کشوری که در زمینه علوم، فناوری و نوآوری دست برتر را دارد، کشوری که هواپیما، یخچال، لپ‌تاپ و تلفن همراه، هوش مصنوعی، دارو، سلامتی و رفاه تولید می‌کند، آن کشور خودبه‌خود با محصولات صادراتی هر کجا برود درحقیقت تیر و ترکشش تا آنجا رفته است.

زلفی‌گل ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که کشور عزیزمان ایران اسلامی ارتقا پیدا کرده ، به جایگاه واقعی خود برسد نوعی کشورگشایی علمی بدون هزینه و صلح ارزان داشته باشیم، راهکارش بها دادن به علم و دانش است که از این باب انجمن‌های علمی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسیار مهم هستند.

وی با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری برای انجمن‌های علمی و شما دانشجویان بهترین نوع سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: انجمن‌های علمی وظایفی از جمله برطرف کردن خلاء آموزش مهارتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آموزش نیازمحور، ترویج فرهنگ کارآفرینی، اخلاق علمی، آشنایی با دست‌یابی تکنیک پیشینه تحقیق و رواج دانش علم‌سنجی و فن‌سنجی را عهده‌دار هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: سامانه نظام ایده و نیازها همچنین سامانه دانا را راه‌اندازی کردیم که لازم است انجمن‌های علمی زمینه آشنایی دانشجویان به این سامانه را فراهم کنند، باید شرایطی ایجاد شود تا کار دانشجویان تسهیل شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه اخیرا دستورالعمل دانشجویان سرآمد را در حال تصویب داریم، اضافه کرد: به‌زودی ابلاغ می‌شود، هدف از این مهم آن بود که دانشجویان سرآمد انتخاب شده و امتیازی به آنان داده شود، البته هدف ما حمایت از تعدادی نیست بلکه هدف ما ایجاد جریانی با رویکرد رشد علمی باشد.

وی بیان کرد: هدف جشنواره حرکت معرفی پل‌های موفق بین ایده و پدیده است، وقتی برترین‌ها را معرفی می‌کند درواقع این افراد توانستند بین ایده تا پدیده پل بزنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه از انجمن‌های علمی انتظار داریم هوش مصنوعی و اتفاقات جدید را معرفی کند، گفت: تکنیک هوش مصنوعی باید باز شود، بایدها، نبایدها و پیامدهای آن دیده شود که درواقع وظایف انجمن‌های علمی را سنگین‌تر می‌کند.

زلفی‌گل ادامه داد: دانشجویان باحضور خود در انجمن‌های علمی نشان دادند دارای ظرفیت مدیریتی هستند و در آینده می‌توانند مدیران عرصه علمی کشور و دانشمندان مدیر کشور باشند.

وی با اعلام اینکه هدف ما از ایجاد انجمن‌های علمی بستری برای بروز و ظهور استعدادهاست، گفت: مهم این بود دانشجویان جسارت پیدا کرده و تجربه کسب کنند که این اتفاق افتاده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بحث پارک علم و فناوری انجمن‌های علمی پیشنهاد بسیار جالبی است که می‌تواند اتفاقات خوبی رقم بزند و باید امکانات لازم در این زمینه فراهم شود.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه همه باید در محیط دانشگاه با هم رشد کنند، گفت: دانشجویانی که جسارت پیدا کردند در انجمن علمی آمدند قدر نعمت جسارت خود را بدانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز اعلام کرد: بنیاد ملی نخبگان، جشنواره حرکت را جزو رویدادهای معتبر خود قرار داده است.

 عبدالحسین کلانتری با تأکید بر این‌که لازمه رشد در علم، کار گروهی و جمعی است، گفت: تمام تلاش ما در این مدت جهت احیای انجمن‌های علمی صورت گرفت و خوشبختانه این اتفاق به وقوع پیوست، اما ظرفیت‌ها بیشتر از این است و حمایت‌های وزارت‌خانه نیز افق‌های بسیار روشنی را نشان می‌دهد.

کلانتری اذعان داشت: برای اولین بار در کشور، بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها ردپایی در مصوبه بودجه مجلس شورای اسلامی به‌جا گذاشت و مبنایی ایجاد شده که برای سال‌های بعد، بهتر به آن پرداخته شود تا بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های انجمن‌های علمی که معطوف به اعتبار مالی است را حل کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، ورود انجمن‌ها به حوزه اشتغال را تحسین‌برانگیز دانست و تصریح کرد: انجمن‌ها به سطوح بالاتری از فناوری وارد شدند و از ایده‌پردازی وارد نوآوری و تولید محصول و حتی ثبت شرکت شدند و این امیدبخش یک افق جدید برای انجمن‌های علمی است.

کلانتری اظهار داشت: طراحی سامانه جامع فرهنگی انجام شده و نظارت فرآیندی ما نیز تقویت شده است. پیش از این امکان نظارت به صورت فرآیندی و سیستماتیک نبود اما اکنون انجمن‌های علمی به محض این‌که تقاضای برنامه‌ای را داشته باشند در این سامانه ثبت شده و ما در وزارت علوم به آن اشراف داریم.

معاون وزیر علوم با اعلام این خبر که بنیاد ملی نخبگان، جشنواره حرکت را جزو رویدادهای معتبر خود قرار داد، گفت: برگزیدگان جشنواره حرکت نیز از این پس از مزایای بنیاد ملی نخبگان بر اساس شیوه‌نامه‌های مصوب آن برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴