معاون عمرانی استاندار مازندران:

ریسک مدیریت در بخش انرژی کاهش یابد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۷۰۶۴۹
معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: استان از ظرفیت گاز باید به نحو کافی برخوردار شود و ریسک مدیریت در بخش انرژی نیز کاهش یابد.
۰
plusresetminus
ریسک مدیریت در بخش انرژی کاهش یابد
به گزارش بلاغ، رضا علیخانی در نخستین همایش بهینه سازی مصرف گاز طبیعی و آیین بهره‌برداری نخستین اتاق کنترل و مانیتورینگ موتورخانه های حرارت مرکزی سطح کشور، در ساری با بیان اینکه سیستم فعلی موتورخانه ها تا ۵۰ درصد تلفات انرژی دارد، اظهار کرد: با ایجاد اتاق کنترل و مانیتورینگ شدن موتورخانه‌ها، تلفات ۵۰ درصدی انرژی به ویژ، گاز قابل کنترل است.

وی مدیریت منابع گاز به عنوان مهم ترین منبع انرژی در کشور را از اهمیت بالایی دانست و افزود: هرگونه نوسان در تولید و عرضه انرژی گاز می تواند پیامدهای مثبت و منفی به همراه داشته باشد و نمونه در زمستان ۱۴۰۱ با بحران انرژی مواجه بودیم اما اجازه داده نشد تا در بخش خانگی خللی ایجاد شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران مدیریت در بخش انرژی گاز را مبتنی بر فناوری، دانش و خرد خواستار و یادآورشد: مدیریت هوشمند و اثرگذار در بخش گاز وجود داشته باشد و مدیریت گاز باید تابع عرضه، تقاضا و مصرف باشد.

علیخانی با بیان اينکه در بخش عرضه عوامل مهمی همچون به روز بودن تجهیزات استخراج و تولید و در تقاضا دو موضوع مدیریت بهینه مصرف و دیگری پیشگیری از هدر رفت گاز مهم است؛ تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف در سطوح مختلف اجتماعی، کشاورزی، صنعتی و خانگی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه باید بین عرضه و تقاضای گاز توازن پایدار برقرار باشد و دولت نیز به خوبی تلاش می کند که تولید و انتقال را بهبود ببخشد، خاطرنشان کرد: در ایام اوج مصرف گاز مازندران برای مصارف خانگی ۴۲ میلیون متر مکعب نیاز است و اگر در اوج مصرف این میزان وارد استان نشود مازندران به دلیل قرار داشتن در خط پایان دچار مشکل می‌شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اينکه در مواقع برودت هوا افت گاز اتفاق خواهد افتاد، گفت: با تلاش جهادی مشکل کمبود گاز در پارسال مدیریت شد تا خط قرمز مدیریت استان یعنی بخش خانگی علی رقم افت فشار قطع نشود و راهکار اساسی و مهمی را استان در توازن اجرا کرد که از جمله مدیریت ویلاهای خالی، سلختمانهای اداری، مدارس اماکن ورزشی و عمومی صنعتی و همچنین سوخت جایگزینی را شامل می‌شد.

علیخانی با اشاره به اینکه افت فشار گاز موجب مصرف بالای برق می شود و با قطع شدن سی ان جی نیز مصرف بنزین افزایش می یابد، افزود: بحران پیش آمده زمستان پارسال به خوبی مدیریت شد و فراموش نشود که گاز، سوخت مایع، برق و آب جز سوخت‌های در هم تنیده هستند و مدیریت مصرف همه آنها مهم است.

وی زیرساخت‌های استان برای توزیع گاز را در وضعیت نرمال دانست و یادآورشد: مازندران از نظر زیرساخت مشکلی ندارد و پاسخگوی کشش نیاز و مصرف است اما از شرکت ملی گاز انتظار می‌رود تدبیری در شبکه توزیع گاز اتخاذ کند تا مازندران در این بخش دچار مشکل نشود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اينکه استان از ظرفیت گاز باید به نحو کافی برخوردار شود تا در تولید و صنعت دچار مشکل نشویم و ریسک مدیریت استان در بخش انرژی نیز کاهش یابد، تصریح کرد: در بخش مصرف نیز باید برنامه ریزی صحیح، فرهنگسازی و آموزش انجام پذیرد و به روز کردن زیرساختها و اعمال شاخصها نیز باید انجام شود.

علیخانی متوسط مصرف انرژی در بخش ساختمانی در ایران را ۲/۶ دهم جهانی اعلام و اظهار کرد: در کشور در بخش خانگی و تجاری ۴۰ درصد مصرف می‌شود و باید برنامه ریزی شود تا سالانه ۵ درصد از مصرف انرژی کاهش یاید در طرح بهینه سازی موتورخانه و ساخت مسکن نیز دقت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴