تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۴۷۰۶۲۲
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور ۸۶ انجمن‌ علمی برتر دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور در پردیس دانشگاهی بابلسر آغاز شد.
۰
plusresetminus
پانزدهمين جشنواره بین‌المللی حرکت در مازندران آغاز شد
به گزارش بلاغ، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت امروز با حضور ۸۶ انجمن‌ علمی برتر دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور مدیرکل پشتیبانی معاونت فرهنگی تحقیقات وزارت علوم و مسئولان استانی در پردیس دانشگاهی بابلسر آغاز شد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم گفت: با هماهنگی وزارت علوم ۱۵ کارگاه علمی و تخصصی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت در مازندران برگزار می‌شود.

مهدی بادپا با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره حرکت موجب تعامل و آشنایی بیشتر از بهتر انجمن‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره با هماهنگی وزارت علوم به برگزاری ۱۵ کارگاه علمی و تخصصی می‌پردازد.

وی افزود: نشست دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، نشست کارشناسان انجمن‌های علمی به منظور ایجاد هم‌افزایی، نشست دبیرهای اتحادیه از مهم‌ترین این نشست‌ها در این جشنواره است تا مشکلات و کاستی‌های انجمن‌ها مورد شناسایی و رسیدگی قرار گیرد.

بادپا با بیان اینکه به منظور آشنایی دانشجویان برتر نسبت به فعالیت سایر دانشگاه‌ها نشست کارگروه انجمن‌های علمی نیز برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز جشنواره وزارت علوم تمام تلاش خود را به کار برده تا توانمندی‌های انجمن‌ها به خوبی به اجرا درآید.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ابراز رضایت‌مندی از انجمن‌های فعال طی دوران کرونا بیان کرد: بسیج مردمی و جهادی انجمن‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگاه‌ها در زمان کرونا نکته بسیار مهمی است که با وجود ایجاد ترس، خط مقدم کارگاه‌هایی بودند که حضور مستدام و مهم داشتند؛ آن شرکت‌ها مایه امید بودند و با وجود تحریم‌ها این‌ها به کشور کمک کردند.
 

وی ادامه داد: در فضای مجازی انواع حمله‌ها و هجمه‌ها برای ناامید کردن جامعه داریم اما نکته مهم بر خود اتکایی کشور و این انجمن‌های فعال است بنابراین باید به آن‌ها ارتباط و اعتماد داشته و فعالیت‌شان را مغتنم بدانیم.

بادپا خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف اتفاقات داخلی ما را بررسی و مردم کشور ما را درگیر می‌کنند تا از آن دستاوردهای علمی دور کنند اما دانشجویان و انجمن‌های علمی برتر نباید اجازه این کار را به این کشورها بدهند.

حشمت‌الله علی‌نژاد رئیس دانشگاه مازندران نیز برگزاری این جشنواره را ایجاد هم‌افزایی و به نمایش گذاشتن ایده‌ها و طرح‌های جهت‌یاب انجمن‌های علمی برتر عنوان کرد و افزود: جشنواره ایجاد انگیزه برای ورود دانشجویان و نشاط برای آنها به ویژه انجمن‌های علمی دانشجویی سطح کشور می‌شود که سالی یک بار در یکی از دانشگاه‌های کشور به اجرا درمی‌آید.

وی افزود: جشنواره تلاش دارد تا مبنی و مبدا حرکتی نوینی برای سازمان‌دهی فعالیت‌های علمی دانشجویی باشد، در واقع حرکتی در سطح دانشگاه‌ها برای شکوفایی استعدادهای شگرف جوان خلاق و اندیشمند ایرانی است.

علی‌نژاد ادامه داد: همچنین جشنواره برای ارتقای موقعیت و اندیشه‌های کمال جویی ایرانی، برای فردایی بهتر و ایرانی آبادتر و بهتر، ارائه استعدادهای برتر دانشجویی است.

رئیس دانشگاه مازندران اهداف جشنواره را شناسایی انجمن‌های علمی دانشجویی موفق و تقدیر از فعالان این انجمن‌ها، انعکاس فعالیت‌های فعالان برجسته و موفق انجمن‌ها، ایجاد تحرک در جهت‌دهی صحیح فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی کشور، ایجاد زمینه هم‌افزایی برای این انجمن‌های دانشجویی و اطلاع از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بین انجمن‌ها عنوان و مطرح کرد: همچنین ایجاد بستر آشنایی با مدیران و صاحبان صنایع و معادن، حرف، مشاغل و سازمان‌های دولتی و غیردولتی با ظرفیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی از دیگر اهداف جشنواره است که در واقع با برگزاری این جشنواره جامعه صنعت و معادن از فعالیت‌های انجمن‌ها و ظرفیت‌های دانشجویی کشور آشنا و برای رفع مشکلات جامعه مورد استفاده بهینه ببرد.
 
علی‌نژاد با بیان اینکه سومین دوره از جشنواره برگزاری آن در دو سطح دانشگاه و ملی به اجرا درآمد و دانشگاه‌های موفق پس از معرفی از سومین دوره جشنواره در دو سطح دانشگاهی و ملی به فعالیت خود ادامه داد، افزود: هم‌اکنون دانشگاه مازندران دارای ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا و دانشجویان خارجی از ۷ کشور است که با وجود ۴۹ انجمن علمی در دانشگاه در سال گذشته ۴۰۰ فعالیت داخلی، ملی و بین‌المللی ارائه داده و سال ۹۶ موفق به کسب رتبه اول در جشنواره بین‌المللی حرکت شد.

دبیر اجرایی کمیته پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت نیز در افتتاح این جشنواره با بیان اینکه ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی و فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت از شهریور سال گذشته آغاز شده بود، اظهار کرد: دریافت آثار به دبیرخانه وزارت علوم مهرماه سال ۱۴۰۱ دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی هزار و ۲۸۸ اثر از ۸۶ دانشگاه‌های متعدد از سوی دبیرخانه برای پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی حرکت راه یافت.

مرتضی علویان افزود: از این تعداد آثار ۹۵ اثر در حوزه هنر و معماری، ۱۶۵ اثر کشاورزی، ۳۷۷ اثر فنی مهندسی، ۱۶۳ اثر علوم پایه، ۴۴۹ اثر علوم انسانی و ۳۹ اثر در حوزه سفیر حرکت است.

علویان با بیان اینکه جشنواره با اجرای چندین بخش رقابتی با زیر مجموعه انجمن‌های برتر و فعالیت‌های خلاقانه، نشریه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کارآفرینی، بخش ویژه، کتاب، اختراع و دانشگاه صنعت است، تصریح کرد: علاوه بر آن بخش نمایشگاهی که مجموع آثار ارسالی برگزیده دانشجویان در پردیس دانشگاهی برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است؛ همچنین سه بخش انجمن پویا، بین‌الملل و بخش سفیران حرکت برای اولین بار در این جشنواره انجام می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ۳۳ اثر از سوی انجمن‌های علمی دانشجویان فعال این استان به جشنواره ارسال شده است، گفت: در این جشنواره پنج گروه علمی دامپزشکی، کشاورزی، علوم پایه، فنی و مهندسی، فناوری و علوم انسانی شرکت کردند و آثار آنها پس از بررسی داوران برگزیده شده است.
 

وی افزود: در کنار جشنواره برگزاری کارگاه‌ها و کارگروه‌هایی به منظور هم‌افزایی و توانمندسازی برای دانشجویان و اساتید انجام و نشستی با حضور معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود که در این کارگروه‌ها با حضور ۱۰ معاون شکل می‌گیرد.

علویان خاطرنشان کرد: جهت برگزاری این جشنواره تاکنون ۱۵ کارگروه تشکیل شده و از ۴۰ دانشجوی برتر و فعال دانشگاه جهت پشتیبانی جشنواره استفاده برده تا از هم‌افزایی دانشجویان بهره گرفته شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما