تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۴۷۰۳۵۴
طبق اظهارات مقامات رسمی صهیونیست، بزرگ‌ترین مشکل این رژیم در حال حاضر در کرانه باختری نهفته و با وجود همه سخت‌گيري‌ها، تل‌آویو نتوانسته كرانه باختري را براي صهيونيست‌ها امن كند.
۰
plusresetminus
مقام صهیونیست: فقط معجزه می‌تواند ما را از مرگ نجات دهد

به گزارش بلاغ؛ کرانه باختری فلسطين ماه‌هاست در نقطه جوش به سر مي‌برد. شاید ديگر عجيب نيست که از انتفاضه سوم صحبت کنیم. در طول چند سال گذشته هشدارهای زیادی درباره قیام‌های فلسطيني‌ها اعلام شده بود، اما در حال حاضر وضعیت حتي نسبت به پيش‌بيني‌ها به‌شدت بدتر شده است. دوره افزایش حملات آزادي‌خواهانه نيروهاي فلسطيني پس از ماه رمضان سال گذشته تا به امروز هيچ‌گاه متوقف نشده و حداقل 16 صهيونيست طي سه ماه گذشته در مجموع عمليات نيروهاي فلسطيني كشته شده‌اند. این تنش‌ها در زمان ضعف تشكيلات خودگردان به رياست محمود عباس صورت مي‌گيرد و گويي دست برتر تحولات در كرانه باختري در اختيار گروه‌هاي مقاومت مسلح قرار دارد. در واقع حاكم واقعي امروز در كرانه باختري، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني هستند كه امروز تقريبا همگي مسلح شده‎‌‎اند.

از سوي ديگر بحران امنيتي در کرانه باختری با بحران سیاسی و قانون اساسی بی‌سابقه در تل‌آويو همزمان شده است. نتانیاهو که اواخر پایيز سال گذشته به‌عنوان نخست‌وزیر به قدرت بازگشت، به‌سرعت کنترل اوضاع را از دست داده است. نگرانی اصلی نتانیاهو رفتن به زندان است. زنداني كه نتیجه سه پرونده مختلف فساد او در دادگاه است. از همين‌رو نتانياهو برای اجتناب از زندان مایل است به هر كاري دست بزند، از جمله تلاش برای تغییر قوانين قضايي، تغييراتي كه به‌شدت چالش‌برانگيز شده و تل‌آويو و ديگر شهرهاي اشغالي را درگير چهار ماه اعتراض پياپي كرده است.
نتانیاهو اکنون با یک طوفان سياسي بزرگ شامل ناآرامی‌های اقتصادی، اعتراضات عظیم علیه برنامه‌هاي خود و انتقادهای فزاینده بین‌المللی مواجه است. با این حال بزرگ‌ترین مشکل او در حال حاضر در کرانه باختری نهفته است. اگر حملات فلسطيني‌ها علیه شهرک‌نشینان ادامه یابد، «ايتمار بن‌‌گویر»، به‌عنوان وزير كاهاني و افراطي امنيت ملي كه حتي به حق حيات براي فلسطيني‌ها اعتقادي ندارد، در كابينه ائتلافي نتانياهو نخواهد ماند، چون بن‌گوير خواستار اقدامات ضدانساني شدیدتر علیه فلسطینی‌ها توسط نتانیاهو است و حملات شديدتر عليه فلسطيني‌ها باعث تقابل بيشتر نتانياهو با جامعه بين‌الملل خواهد شد. در حال حاضر نيز اوضاع به اندازه کافی براي نتانياهو در خارج از مرزها بد و بحراني است، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمريكا پس از 5 ماه بازگشت نتانياهو به قدرت، هنوز او را به واشنگتن دعوت نکرده است. در واقع نتانياهو نه تاب و توان فشار بين‌المللي دارد و نه مي‌تواند فشار داخلي از سوي تندروهايي مانند بن‌گوير را تحمل كند. نتانیاهو در بحرانی‌ترین نقطه زندگی سیاسی خود در بن‌بست گیر کرده و به نظر می‌رسد مردی که اغلب توسط رسانه‌های صهيونيستي در گذشته به‌عنوان یک جادوگر سیاسی توصیف می‌شد، امروز يك شكست‌خورده سياسي است.
همه برنامه‌هاي نتانياهو براي اعمال امنيت در كرانه باختري با شكست مواجه شده وضعيت در كرانه باختري براي صهيونيست‌ها در ناامن‌ترين شرايط است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که عملیات فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی باعث شده است که شهرک‌نشینان احساس امنیت خود را از دست بدهند، به‌طوری که آنها  به‌طور صریح  اعلام می‌کنند که تنها معجزه می‌تواند مانع مرگ آنها شود. براساس گزارش اين روزنامه عبري‌زبان، صهيونيست‌ها حتي از راه رفتن در كرانه باختري نيز مي‌ترسند و گويي جرأت قدم زدن براي صهيونيست‌ها در 75 سال پس از تاسيس رژيم صهيونيستي هنوز وجود ندارد. براساس این گزارش، صهيونيست‌ها هر روز و هر لحظه از افتادن سنگی بر روی خود یا مورد هدف قرار گرفتن هراس دارند. حملات تیراندازی فلسطینیان در حال افزایش است و نخست‌وزیر و وزیر جنگ تل‌آويو به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

جرأت راه رفتن نداريم!
 از سوي ديگر «ایغال لاهف» رئیس موسسه موسوم به شورای شهرک‌سازی در منطقه «شومرون» اعلام کرد که پیاده‌روی در جاده‌های اطراف ما در کرانه باختری تقریبا غیرقابل تحمل است و در روزهای اخیر شهرک‌نشینان به ندرت در بزرگراه‌ها تردد می‌کنند، این امر نیاز به تغییر عمیق در سیاست از جمله تقویت نیروهای نظامی اسرائیل با دو هزار سرباز دیگر دارد؛ چراکه ارتش اسرائیل بسیار خسته شده است.
«نیر کوهن»  خبرنگار  صهیونیستی  روزنامه یدیعوت آحارانوت نيز تاکید کرد که نیروی بازدارندگی تل‌آويو به‌دلیل افزایش عملیات فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه و همچنین شلیک موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین در حال نابودی است. در اين وضعيت به نظر مي‌رسد كه صهيونيست‌ها به این باور رسیده‌اند که فلسطینی‌ها می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.
«ما‌تان کهانا»، یکی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی نيز اعلام کرد که فلسطینی‌ها از غزه، سوریه و لبنان به سمت ما تیراندازی می‌کنند و کابینه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد، در حالی که در سال اول نخست‌وزیری «نفتالی بنت» زمانی که «بنی گانتس» وزیر جنگ بود  15 موشک پرتاب شد. امروزه موشک‌های بیشتری سمت ما روانه می‌شود. همچنين «رام بن‌باراک» معاون سابق رئیس موساد نیز اعلام کرد که سیاست کابینه نتانياهو در رابطه با تنش‌های اخیر در کرانه باختری بسیار مشکل‌ساز است. امنیت شهرک‌نشینان بیش از حد کاهش یافته است و آنها سردرگم شدند و ما امروزه نتایج این عملیات‌ فلسطینیان را در کرانه باختری و نوار غزه می‌بینیم.
«آلون دیوید» رئیس موسسه موسوم به شهرداری «سدیروت» در جنوب سرزمین‌های اشغالی نیز از سیاست کابینه نتانياهو انتقاد کرد و گفت که ما در یک بلاتکلیفی به سر می‌بریم و جنگی بین غزه و سدیروت در جریان است. وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که احساس بدی دارم و کابینه نتانياهو در برخورد با فلسطینیان سهل‌انگاری می‌کند. ساکنان شهرک سدیروت نیز از عملکرد این کابینه عصبانی هستند؛ چراکه ما وعده‌هایی به آنها در زمینه بازگرداندن امنیت داده بودیم که هیچ‌کدام محقق نشد.

شكاف داخلي در كابينه 
همزمان با بحران امنيتي در كرانه باختري براي صهيونيست‌ها، شكاف در كابينه نتانياهو نيز شدت گرفته و روزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارشي به اين شكاف اشاره كرده است. اين روزنامه گزارش داد كه شکاف بین نتانیاهو و بن‌گویر عمیق شده اما نخست‌وزیر تلاش می‌کند تا اختلافات را کاهش دهد. معاریو به نقل از منابعی در کابینه رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که تا پایان این دور از نشست‌های کنست در روز چهارشنبه، نتانیاهو و بن‌گویر پس از چند هفته قهر سياسي با یکدیگر ملاقات یا حداقل تلفنی گفت‌وگو کنند. این رسانه صهیونیست به نقل از یکی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی نوشت: «بن‌گویر علاقه‌ای به ترک کابینه ندارد اما در عین حال، برایش ماندن در کابینه‌ای که فقط در اسم، راست‌گرا محسوب می‌شود، هم سخت است.»
این مقام کابینه که نخواست نامش فاش شود به معاریو گفت که بن‌گویر خواهان تحقق وعده‌هاي تندرو نتانياهو است و فهرستی از خواسته‌هایش را به نتانیاهو داده و اعلام کرده که در صورت اجرایی نشدن آنها، در جلسات رأی‌گیری کنست شركت نخواهد كرد. انجام تغییرات قضایی، عملیات نظامی در کرانه باختری برای خلع سلاح فلسطینی‌ها و افزایش سختگیری علیه اسرای فلسطینی از جمله خواسته‌های بن‌گویر است.
شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که با وجود ارسال نماینده برای گفت‌وگو با بن‌گویر از سوی نتانیاهو و دادن وعده‌هایی به وی، این عضو افراطی کنست خواهان اقدام عملیاتی به جای وعده دادن است. ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات موشکی اخیر مقاومت فلسطین و پاسخ به این حملات، اعتراض دو حزب تندروی «صهیونیسم دینی» به رهبری «بزالل اسموتریچ» و حزب «عوتسما یهودیت» به رهبری بن‌گویر به‌عنوان دو هم‌پیمان اصلی نتانیاهو را به همراه داشته است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴