پیکر آیت‌الله شیخ حبیب‌الله طاهری، در قم تشییع و در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) خاکسپاری شد.
۰
plusresetminus
پیکر آیت‌الله طاهری‌ در قم تشییع و خاکسپاری شد+پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در مازندران و استاندار
به گزارش بلاغ، پیکر آیت الله حاج شیخ حبیب الله طاهری مشهور به طاهری مازندرانی از علمای برجسته مازندران و استاد حوزه علمیه قم، که روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ پس از تحمل مدتی بیماری در ۷۳ سالگی دارفانی را وداع کرد در قم تشییع و خاکسپاری شد.

پیکر این عالم ربانی با حضور علما، طلاب و قشر‌های مختلف مردم مازندران و قم از مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) تشییع و بعد از اقامه نماز توسط آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به خاک سپرده شد.

مراسم بزرگداشت آیت الله طاهری مازندرانی بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد المهدی قم برگزار شد.


زندگینامه
حاج شیخ حبیب الله طاهری در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی در روستای آکرد، واقع در بخش هزار جریب شهرستان نکا در استان مازندران در خانواده‌ای روحانی متولد شد.

در پنج سالگی قرآن را در مدت دو ماه در محضر پدرش شیخ حسین طاهری فرا گرفت و سپس به خواندن کتب فارسی در نزد پدر ادامه داد. تا اینکه در تیرماه ۱۳۴۲ پدرش به رحمت ایزدی پیوست. او به همت مادرش در آذر همان سال به حوزه علمیه وارد شد.

تحصیلات
ابتدا ایشان در شهرستان نکا به حوزه‌ای تحت نظر حضرت آیت الله حاج شیخ علی لیموندهی رفت. وی در سال ۱۳۴۳ به حوزة علمیة کوهستان رهسپار شد تا از محضر مرحوم آیت الله کوهستانی بهره‌مند گردد. سپس در سال ۱۳۴۵ به حوزه علمیه مشهد رفته و مدتی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم از انوار آن مضجع شریف بهره برد. سپس در سال ۱۳۴۸ به حوزة علمیه قم وارد شده و تحصیلات خود را ادامه داد.

ایشان در فقه و اصول در سطوح عالی و نیز در دروس خارج فقه و اصول از اساتید برجسته‌ای بهره برد. از جمله حضرت آیات عظام میرزا هاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صلواتی و اعتمادی بهره‌مند گشت.
 
ایشان دارای اجازات متعدد از مراجع تقلید متعددی مانند آیات عظام گلپایگانی، اراکی. فاضل لنکرانی، صالحی مازندرانی، مکارم شیرازی و... بود.

در فلسفه و عرفان نیز از محضر اساتید گرانقدری، چون حضرات آیات انصاری شیرازی، مصباح یزدی، جوادی آملی، حسن زاده آملی بهره‌مند شد.

وی در سال ۱۳۶۷ موفق به اخذ دکترا شده و در همان سال به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه تهران برگزیده شد. سپس در اسفند ۱۳۸۳ موفق به اخذ رتبه دانشیاری از دانشگاه تهران شد.

بر کرسی تدریس
ایشان از همان اوایل طلبگى دروس مقدماتی حوزه را تدریس می‌کرد. در سال ۱۳۶۷ در حوزه علمیه قم به صورت عمومى به تدریس فلسفه و اصول) کتابهایى مانند نهایة الحکمة علامه طباطبایى، شرح منظومه سبزوارى و رسائل شیخ انصارى پرداختند و سپس مکاسب شیخ انصارى در فقه و کفایة الاصول آخوند خراسانى را مکرر تدریس نمودند که تسلط و بیان شیرین و شیوای وی در جان طلاب اثر کرده و طلاب همزمان از دریای علم، عمل و تقوای ایشان بهره می‌جستند.

ایشان در سال‌های پایانی عمر شریفشان، به تدریس خارج فقه در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی مشغول بودند. در دانشگاه نیز گرایشهاى مختلف علوم انسانى مانند) عقاید، تاریخ اسلام، کلام، حقوق، فقه، قواعد فقه، اصول فقه، منطق، فلسفه، تفسیر، علوم قرآنى، اخلاق، انقلاب و ریشه‌ها و... (را تدریس مى کرد.

آثار و تالیفات
ایشان تالیفات متعددی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی داشت. حدود ۵۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله از ایشان به یادگار مانده است. از جمله به برخی آن‌ها عبارتست از:

۱. تحقیق پیرامون ولایت فقیه: کتاب درسی دانشگاه‌ها در دهه ۷۰،
۲. اخلاق اسلامی: متن درسی دانشگاه‌ها در دهه ۷۰،
۳. انقلاب و ریشه ها: متن درسی دانشگاه‌ها در دهه ۷۰،
۴. درس‌هایی از اخلاق اسلامی یا آداب سیر و سلوک: متن درسی دانشگاه‌ها در دهه ۷۰،
۵. شرحی بر حقوق مدنی در پنج جلد از متون دانشگاهی
۶. درس‌هایی از علوم قرآنی در سه جلد از متون دانشگاهی
۷. درس‌هایی از کلام جدید در سه جلد از متون دانشگاهی
۸. سیری در مسائل خانواده از متون دانشگاهی
۹. قواعد فقه در دو جلد از متون دانشگاهی
۱۰. بررسی مبانی فرهنگ غرب و پیامد‌های آن
۱۱. ۵۰ درس پیرامون عالم پس از مرگ
۱۲. سیمای آفتاب: شرحی بر زندگانی حضرت مهدی (عج)
۱۳. امامت عامه و خاصه
۱۴. مجموعه مقالات اعتقاد‌ی
۱۵. مجموعه مقالات سیاس‌ی
۱۶. مجموعه مقالات فقهی، حقوقی
و ده‌ها مقاله و کتاب دیگر.
خدمات دینی و اجتماعی
 

ایشان در تمام طول عمر با برکت خویش، خدمات متعدد دینی، فرهنگی و اجتماعی و علمی داشت که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

از فعالان قبل از انقلاب و ترویج تفکر انقلابی در منطقه هزار جریب مازندران
- تربیت ده‌ها طلبه از منطقه محروم هزارجریب
- حضور در جبهه‌های ۸ سال دفاع مقدس
- ایجاد جریان فرهنگی دینی گسترده در شهرستان ساری و نکا بواسطه سخنرانی‌های متعدد در دهه ۶۰ و ۷۰
- ساخت چندین مسجد و حسینیه در مناطق محروم هزار جریب مازندران
- کمک به آبرسانی و جاده سازی روستا‌ها‌ی محروم هزار جریب مازندران
- کمک ماهانه به محرومان به ویژه فقرا‌ی منطقه هزار جریب مازندران
- مدافع انقلاب و ولایت فقیه در قالب سخنرانی و تالیف متون متعدد

 پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در مازندران درپی درگذشت آیت الله طاهری

متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال خطیب توانا، استاد حوزه و دانشگاه، آیت‌الله حاج شیخ حبیب‌الله طاهری موجب تأثر و تأسف اینجانب گردید.

ایشان افزون بر تلمذ از محضر اساتید گرانسنگی همچون آیات عظام گلپایگانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، حسن‌زاده آملی، جوادی آملی؛ دارای سوابق درخشان انقلابی، سالها تدریس و شاگرد پروری در سطوح عالیه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های مطرح کشوری را نیز در کارنامه حیات مجاهدانه خود داشت.

اینجانب ضمن پاسداشت چند دهه خدمت مخلصانه ایشان، فقدان آن فقید سعید را به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه)، طلاب حوزه های علمیه قم و مازندران  و عموم فرهیختگان، اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و جامعه علمی کشور و مردم عالم‌ دوست استان مازندران بویژه شهر نکا و بیت معزز آن مرحوم خصوصا فرزندان بزرگوار این عالم عامل تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

جزاه الله خیر جزاء المحسنین و حشره مع اولیائه المعصومین (ع).

استاندار مازندران رحلت آیت الله « حاج شیخ حبیب الله طاهری » را تسلیت گفت

سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران با صدور پیامی؛ ارتحال عالم فاضل آیت الله حاج شیخ حبیب الله طاهری مازندرانی، استاد مبرز حوزه و دانشگاه و مولف نامی کتب و مقالات متعدد و ارزشمند در حوزه های علوم دینی و قرآنی و ... را تسلیت گفت. ‎ ‎

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:
انالله و اناالیه راجعون
رحلت جانگداز آن سالک طریق حق، عالم فاضل و استاد مبرز حوزه و دانشگاه و مولف نامی کتب و مقالات متعدد و ارزشمند در حوزه های علوم دینی و قرآنی و ... آیت الله حاج شیخ حبیب الله طاهری ملقب به طاهری مازندرانی موجب اندوه و تاثر فراوان اینجانب و مردم ولایتمدار دیار علویان شد.

آن مجاهد عارف و رهرو آشنا به راه و رسم منزل ها که در منطقه هزارجریب شهرستان نکا دیده بر جهان ناسوتی گشود، از آغازین سال های کودکی قرآن مجید را فراگرفت و سپس نزد روحانیون، علما، مراجع و فقهای بزرگ دوران در مازندران و مشهد مقدس و حوزه علمیه قم و ... ، اندک اندک با دروس حوزوی در سطوح مقدماتی و عالی و نیز در دروس خارج فقه و اصول بهره مند گشت و با فلسفه و عرفان نیز از محضر دیگر بزرگان عصر خوشه چینی کرد تا خود به مدرسی آزموده در حوزه و درس خارج فقه و استادی در مراتب دانشگاهی بدل شد و تربیت طلاب و دانشجویان و تالیف کتب و مقالات بسیاری را آغاز کرد و به سرانجام رساند و قریب 50 کتاب ارزشمند و ده ها مقاله درخور را از خود برای طالبان و پویندگان علم در بخش های مختلف برجای گذاشت.

زنده یاد آیت الله حاج شیخ حبیب الله طاهری از فعالان قبل از انقلاب و مروج نهضت امام خمینی (ره) در منطقه هزار جریب مازندران بود و در دوران دفاع مقدس در جبهه های خطیر خطر حضور پیدا کرد. آن عالم مجاهد همچنین در حوزه های فرهنگی خدمات موثری را ایفا نمود و در ساخت مساجد و حسینیه ها در مناطق محروم هزار جریب، مشارکت در حوزه های خدمات رسانی نظیر آبرسانی و جاده سازی در روستاها‌ی محروم هزار جریب، کمک به محرومان و ترویج و دفاع از آرمان های انقلاب و ولایت فقیه تلاش های ماندگاری کرد.

اینجانب مصیبت رحلت آیت الله حاج شیخ حبیب الله طاهری مازندرانی را به همه شاگردان و علاقمندان آن عزیز سفر کرده، خانواده و بیت محترم و معزی، مردم دیار علویان بویژه مردم ولایتمدار شهرستان نکا تسلیت می‌گویم و از آستان خداوند سبحان؛ رحمت واسعه و رضوان و حشر با اولیای الهی را برای آن فقید سعید و صبرجمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت دارم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴