مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران:

حماسه مقاومت مردم در خرمشهر باید ماندگار شود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۶۹۰۹۴
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه عملیات آزادسازی خرمشهر با تفکر عاشورایی و خدامحوری رقم خورد، گفت: حماسه مقاومت و آزادی مردم در خرمشهر باید ماندگار شود.
۰
plusresetminus
حماسه مقاومت مردم در خرمشهر باید ماندگار شود
به گزارش بلاغ، سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در جمع راهیان نور در اردوگاه شهید بلباسی در خرمشهر با اشاره به اینکه خرمشهر به خاطر وضعیت استراتژیکی که دارد، همیشه مورد توجه دشمنان ایران بوده است، اظهار داشت: این شهر چهار بار به اشغال درآمد، یک بار توسط دولت عثمانی در سال ۱۸۵۷ میلادی، دولت ایران سلیمانیه را بخشید تا عثمانی را از خرمشهر بیرون کند.
 
وی با بیان اینکه خرمشهر دو‌ بار دیگر توسط انگلیسی ها اشغال شد، گفت: در سال ۱۸۸۳ که دولت ایران هرات را بخشید و خرمشهر آزاد شد.

ملکی ادامه داد: همچنین در سال 1320 که روسها منطقه شمال آذربایجان غربی و شرقی را گرفته بودند و روی افکار مردم کار می‌کردند و دنبال امتیاز نفت شمال هم بودند، انگلیسی‌ها بخاطر منافع خودشان و اینکه روسها تسلط پیدا نکنند، پیشنهاد دادند که هر دو، از کشور خارج شوند.
 
این مسئول با بیان اینکه خرمشهر یک بار در چهارم آبان 59 به اشغال رژیم بعثی عراق درآمد، تصریح کرد: سپاه سوم ارتش عراق با دو لشکر از چهار محور به خوزستان حمله کرد که یک محور آن شلمچه به خرمشهر بود و رزمندگان و مردم در یک مقاومت 35 روزه، کوچه به کوچه، خیابان به خیابان جانانه دفاع کردند و رشادتها آفریدند و نهایتا خرمشهر پس از 575 روز در سوم خرداد 1361طی عملیات بیت المقدس آزاد شد.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه در آزادی خرمشهر ۲۴ هزار جانباز و قریب به شش هزار شهید تقدیم کردیم، عنوان کرد: در این عملیات ارتش و سپاه نقش ویژه داشتند، رزمندگان مازندران در تیپ بیت المقدس، تیپ کربلا و تیپ ۲۷ نور سازماندهی شده بودند.
 
وی شمار شهدای مازندرانی در آزادسازی خرمشهر را ۲۷۰ شهید اعلام کرد و با اشاره به اینکه چرا بعد از خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد، افزود: بخشی از خاک ایران دست عراق بود و برای بازپس گیری این مناطق جنگ ادامه یافت.
 
وی با بیان اینکه در عملیات بیت المقدس به همه اهدافمان رسیدیم، به دستاوردهای عملیات آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و اذعان داشت: آزادسازی ۵ هزار و چهارصد کیلومتر از خاک کشور یکی از دستاوردها بود.
 
ملکی با بیان اینکه مازندران در هشت سال دفاع مقدس میزبان ۵۰ هزار جنگ زده خوزستانی بود، به نقش ویژه استان در آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: در حماسه مقاومت و هم حماسه آزادی رزمندگان و مردم عرب خرمشهر نقش ویژه ای داشتند.
 
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه باید شهید جهان آرا را به نسل جوان امروز معرفی کنیم، گفت: عملیات آزادسازی خرمشهر با تفکر عاشورایی، نگاه عشق و ایثار و خدامحوری پیروزی رقم خورد.
 
ملکی با اشاره به اینکه در این عملیات ۱۹ هزار اسیر و ۱۶هزاز کشته و مجروح از عراقی ها گرفتیم، ادامه داد: حماسه مقاومت و آزادی مردم در خرمشهر باید ماندگار شود.
 
وی با گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم «مجتبی برسنجی» به نقش مدافعان حرم در دفاع از حرم اهل بیت(ع) و ارزشهای اسلامی اشاره و بیان کرد: امروز در جنگ رسانه ای، اقتصادی و ترکیبی باید تابع امر ولی فقیه باشیم که پیروزی با ماست.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰