تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۴۶۸۷۴۰
سازمانی حقوق بشری اعلام کرده که دادستان عمومی عربستان خواستار اعدام ۱۰ قاضی شده است و به جرم این افراد هیچ اشاره‌ای نشد.
۰
plusresetminus
۱۰ قاضی عربستانی در آستانه اعدام در لالمونی حقوق بشری‌ها

به گزارش بلاغ؛ رژیم سعودی ماهیتی سرکوبگر دارد و تنها زبان شمشیر را می‌فهمد؛ روشن است که محصول این چنین رژیمی چه خواهد بود. با برآمدنِ ولی‌عهد سوداییِ سعودی که سودایِ فرمانروایی بر منطقه را دارد، این ماهیتِ سرکوبگر نمایان‌تر شده است؛ آن‌چه که در این سال‌های حکومتِ «بن سلمان» به چشم می‌زند، تشدید عجیب تصفیه حساب‌های داخلی است. پس از تصفیه و تسویه حساب با بسیاری از شاهزادگان سعودی و سرمایه‌دارانِ وابسته به این رژیم، گویا حالا نوبتِ قاضی‌هایی است که دیگر به کار نمی‌آیند.

آن‌طور که تسنیم نوشته، سازمانی حقوق بشری فاش کرد که دادستان عمومی عربستان خواستار اعدام 10 قاضی سعودی به اتهام «خیانت به کشور» شده است. سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب (داون) اعلام کرد که دادگاه کیفری تخصصی در ریاض، در اولین جلسه محرمانه خود در «پرونده‌‌های تروریسم» اتهام «خیانت بزرگ» را علیه 6 قاضی و چهار قاضی سابق دیوان عالی کشور مطرح کرد و خواستار صدور حکم اعدام علیه آنها شد.
منابع آگاه به این سازمان حقوق بشری اعلام کردند که دولت عربستان از زمان
بازداشت این قاضیان در 11‌آوریل 2022 آنها را از دسترسی به مشاوره حقوقی محروم کرده است. منابع آگاه به این سازمان حقوق بشری اعلام کردند که مقامات امنیتی این قضات را از هرگونه ارتباط با خانواده و وکیل در طول بازداشت که 10 ماه طول کشید، محروم کرده‌اند. اسامی این قضات عبارتند از «عبد الله بن خالد اللحیدان»، «عبد العزیز بن مداوی آل جابر»، «جندب آل مفرح»، «عبد العزیز بن فهد الداوود»، «طلال الحمیدان»، «فهد الصغیر»، «خالد بن عویض القحطانی»، «ناصر بن سعود الحربی»، «محمد العمری» و «محمد بن مسفر الغامدی».

از آن‌جایی که مرز «خودی» و «غیرخودی» در نظام‌های خودکامه متغیر و لغزان است، «عبدالله العوده»، مدیر سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب، اعلام کرد: «اتهامات وحشتناکی که علیه این قضات سعودی که بسیاری از آنها به دستور محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی احکام خودسرانه علیه شهروندان سعودی صادر کردند، نشان می‌دهد که هیچ‌کس در عربستان در امان نیست.»

جالب توجه است که سازمان حقوق بشری مذکور اخیراً نقش مستقیم دو تن از این قاضیان از جمله عبد الله بن خالد اللحیدان و عبد العزیز بن مداوی آل جابر را در نقض حقوق بشر در عربستان و سرکوب شهروندان سعودی فاش کرده بود. اما گویا خوش‌رقصی برای ولی‌عهد سودایی چندان هم بی‌خطر و پرمنفعت نیست. عبد الله بن خالد اللحیدان اتهامات تروریستی علیه «لجین الهذلول» فعال عربستانی مطرح کرد و این درحالی است که عبدالعزیز بن مداوی آل جابر یک فرد زیر سن قانونی و چندین نفر را به اعدام محکوم کرده بود و این افراد در یک اعدام دسته جمعی در مارس 2022 در یک روز اعدام شدند.

گفتنی است، اخیراً «یحیی عسیری» فعال سعودی و مدافع حقوق بشر اعلام کرده بود که این دستگیری‌ها در چارچوب «اقدامات دیوانه‌وار ولی‌عهد سعودی» مانند جنگ یمن، قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی‌، شکنجه بازداشت‌شدگان و فعالان در زندان انجام شده است. البته باید توجه داشت که دستگیری قضات در عربستان سابقه طولانی دارد. مقامات سعودی قبلاً قضات دادگاه‌های عمومی را به اتهام فساد مالی یا اداری تعلیق از کار کرده بودند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر نیز اخیراً تأکید کرد که عربستان طی ده سال گذشته رکوردی را از اعدام به ثبت رسانده است و این درحالی است که از سال 2013 تا اکتبر سال گذشته (مهر ماه) 1100 نفر را اعدام کرده که بیش از 990 مورد آن در زمان سلطنت ملک سلمان بن عبدالعزیز از اوایل سال 2015 بوده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴