تاریخ انتشاردوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۴۶۸۵۰۶
۰
plusresetminus
موج پنجم تظاهرات ضد دولتی ۲۵۰ هزار صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی

 

هفتمين هفته اعتراضات عليه نتانياهو در شرايطي برگزار شد كه به نظر مي‌رسد كابينه نتانياهو هيچ راه‌حلي براي مقابله با مخالفان خود ندارد و بحران در درون تل‌آويو در حال تسري به ديگر حوزه‌هاست.
 
 
سرويس خارجي-

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروي كه كابينه خود را به تازگي تشكيل داده، با موج تظاهرات هفتگي که از او می‌خواهند استعفا دهد بیگانه نیست. هر هفته در شامگاه شنبه ده‌ها هزار نفر از صهيونيست‌ها با برگزاري تظاهرات در خيابان‌هاي تل‌آويو و ديگر شهرهاي تل‌آويو از نتانياهو مي‌خواهند تا هر چه زودتر از مقام خود كناره گيري كند. شامگاه شنبه همين هفته نيز حدود 250 هزار شهرک نشین صهیونیستی برای هفتمین هفته علیه سیاست‌های نتانیاهو در تل‌آویو تظاهرات کردند. حاضران در این تظاهرات گسترده با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار مخالفت خود را با تصمیم نتانیاهو براي تغييرات در سیستم قضایی اعلام كردند. نتانياهو طرح خود را اصلاحات قضايي ناميده، اما مخالفان مي گويند كه اين طرح در واقع تغيير قوانين به نفع او براي بسته شدن پرونده اتهامات رشوه گيري‌اش در سال‌هاي گذشته است. پشت اين طرح نيز تندروهاي همكار و همراه نتانياهو هستند كه با حمايت از او فرصت را غنيمت شمرده‌اند تا برخي قوانين جنجالي مانند تعطيلي نيروگاه‌هاي برق در روز شنبه به‌دلايل مذهبي، تفكيك قوميتي بيمارستان‌ها و يا تعيين حقوق مادام العمر براي خاخام‌هاي ارتودكس را برنامه‌ريزي‌ كرده‌اند.
«ناتی رون»، وكيل دادگستري در تل‌آويو كه در اعتراضات حضور دارد، به يورونيوز گفته است: «ما چاره‌ای نداریم، نمی‌توانیم تسلیم شویم؛ دولت دیکتاتور است و اعتراضات کمترین کاری است که می‌توانيم انجام دهيم.»
علاوه‌بر اين، یورام کوهن رئیس ‌پیشین سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک در جریان تظاهرات گفت که هدف از اصلاحات قضایی پیشنهاد شده، اصلاح نظام قضایی نیست بلکه از بین بردن آن است. کوهن گفت که نسبت به برخی امور احساس ناامیدی می‌کند زیرا برخی خاخام‌ها و شخصیت‌های راست گرا به طور علنی حامی کسانی هستند که اقدامات غیراخلاقی و غیرقانونی اتخاذ می‌کنند.
از هفته گذشته تظاهرات حتي به روز هم كشيده شده و معترضان در خارج از پارلمان رژيم صهيونيستي موسوم به كنست دست به تظاهرات زدند و همزمان برخي اتحاديه‌هاي كاري از اعتصاب خود خبر داده‌اند. مدیران استارتاپ‌هاي پیشرفته، بانکداران و چهره‌های سياسي و نظامي مانند مقامات سابق ارتش و اطلاعات از نتانياهو مي‌خواهند تا به هشدارها توجه كند و برنامه جنجالي خود براي تغيير در قوانين قضايي را متوقف كند، اما به نظر نمي‌رسد كه گوش نتانياهو بدهكار اين هشدارها باشد.
تظاهرات و اعتراضات‌ها در تل‌آويو تاکنون تقریباً کاملاً مسالمت‌آمیز بوده است، اما گروه‌های کوچکی از معترضان در هفته گذشته به ميدان آمدند كه وقتي بي توجهي مقامات تل‌آويو به اعتراضات را مي‌بينند، نسبت به اقدامات خشن هشدار داده‌اند و اين شرايط احتمال خشونت داخلي در سرزمين‌هاي اشغالي را افزایش داده‌ است، سناریویی که «آیزاک هرتزوگ»، رئيس رژيم صهيونيستي نيز نسبت به آن هشدار داده و از احتمال «فروپاشي قانون اساسي» خبر داده است.
همزمان نظرسنجی‌ها نيز در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از رای دهندگان به حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نیز مخالف اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو هستند. این امر نشان از کشیده شدن بحران به داخل حزب لیکود و طرفدارانش بر سر اصلاحات قضایی دارد. این درحالی است که فقط ۳۶ درصد رای دهندگان حزب لیکود خواهان تداوم و اجرای این اصلاحات هستند.
هشدار در مورد ترور سیاسی و جنگ داخلی
يك روز پس از برگزاري اعتراضات بزرگ در تل‌آويو، رئیس‌پلیس رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال ترور سیاسی و جنگ داخلی در اراضی اشغالی هشدار داد. «یعقوب شبتای»، در اظهاراتی که شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را منتشر کرد، عنوان کرد که هشدارهای زیادی در مورد احتمال وقوع عملیات‌های فلسطینی علیه اهداف اسرائیلی صادر شده است. شبتای همچنین اظهار داشت که اوضاع داخلی نیز بسیار پیچیده و ملتهب است و به سمت ترور سیاسی و جنگ داخلی پیش می‌رود. وی گفت که مرحله کنونی را نمی‌توان انتفاضه نامید اما ما در مرحله تشدید تنش و درگیری‌ها قرار داریم.
رئیس‌پلیس رژیم صهیونیستی همچنين گفت که از افزایش صدور مجوز حمل سلاح برای شهرک نشینان  برای مقابله با عملیات‌های فلسطینیان استقبال می‌کند. یعقوب شبتای تصریح کرد که تمامی نهادها و سرویس‌های امنیتی اسرائیلی خود را برای سناریوی ترور سیاسی و وقوع جنگ داخلی آماده می‌کنند.
اعلام نافرمانی مدنی علیه رژیم صهیونیستی
از سوي ديگر، گروه‌های ملی و اسلامی و جنبش جوانان در اردوگاه شعفاط واقع در شمال شرق قدس اشغالی از بامداد روز یکشنبه نافرمانی مدنی علیه رژیم اشغالگر و نهادهای آن اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: این نافرمانی مدنی در واکنش به جنایت‌های کابینه افراطی و نژادپرستانه رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین در قدس و همه مناطق فلسطینی به ویژه اقدامات انتقامجویانه، سرکوبگرانه، شکنجه، ظلم و تحقیر روزانه فلسطینیان در ورودی اردوگاه شعفاط است.
گروه‌های فلسطینی از کارگران خواستند تا از حضور در محل کار خود در اراضی اشغالی خودداری کرده و هرگونه تعامل با رژیم اشغالگر اعم از اجرای معاملات رسمی، پرداخت قبوض، عوارض و مالیات شهرداری این رژیم را تحریم کنند. گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین همچنین خواستار بسته شدن جاده منتهی به ورودی اردوگاه شعفاط و ممانعت از عبور و مرور افراد از این ورودی شدند. شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به‌طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
كشيده شدن بحران به حوزه ديپلماسي
همزمان با درگيري‌‎هاي داخلي در تل‌آويو، سياست خارجي رژيم صهيونيستي نيز با يك آبروريزي تمام عيار مواجه شده و به دنبال اخراج هیئت رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا در «آدیس آبابا»، کمیسیون این اتحادیه هرگونه دعوت از نماینده این رژیم برای حضور در این نشست را رد کرد.  «ایبا کالوندو» سخنگوی رئیس‌کمیسیون اتحادیه آفریقا در واکنش به توئیت فعالان و روزنامه‌نگاران در این باره تاکید کرد که اتحادیه آفریقا هیچ دعوت یا مجوزی برای حضور نماینده اشغالگران اسرائیلی در نشست در آدیس آبابا صادر نکرده است.
وی در اشاره به اقدام غیرقانونی و خارج از پروتکل رژیم صهیونیستی برای حضور در نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا تأکید کرد که حادثه تلاش برای حضور نماینده اشغالگران در نشست سران اتحادیه آفریقا، در روند بررسی نامزدی این رژیم اسرائیل برای عضویت در این اتحادیه مورد توجه قرار خواهد گرفت. سی و ششمین نشست سران اتحادیه آفریقا درحالی در آدیس آبابا برگزار شد که پیش از برگزاری برخی از کشورها خواستار لغو عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در آن شده بودند. دبیرخانه اتحادیه آفریقا پیش از برگزاری نشست با فشارهای الجزایر و آفریقای جنوبی، دعوت خود از رژیم صهیونیستی برای شرکت در این نشست را پس گرفته بود. با این حال هیئت رژیم صهیونیستی در میانه‌های جلسه به صورت مخفیانه وارد سالن شد که با اعتراض برخی از اعضا و توسط نیروهای انتظامات به خارج از سالن محل برگزاری نشست اخراج شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما