تاریخ انتشاردوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۶۸۵۰۳
در سیل سال ۹۸ پل آینه شهر زیراب تخریب شد و بعد آن عزم جدی برای احداث پل و کاهش معضلات تردد دیده نشده و تنها پل ماشین رو این شهر پاسخگوی تردد نیست.
۰
plusresetminus
رنج ناتمام رودخانه " تِلار" برای مردم سوادکوه/ وعده‌ها کی محقق می‌شود
به گزارش بلاغ، پس از وقوع حوادث غیرمترقبه و وقوع بحران‌های ناگهانی، جبران صدمات حاصل به تدابیر پیشگیرانه قبل وقوع و تدابیر عملیاتی بعد از حادثه بستگی دارد، تدابیر پیشگیرانه‌ای که می‌تواند منجر به کاهش صدمات شده و تدابیر پس از وقوع که می‌تواند روند جبران خسارت و بازگشت به حالت آرامش و ایده‌آل را تسریع بخشد اما گاهی در برخی مناطق فقدان تدابیر، جبران صدمات را به سال‌ها کشانده و همچنین چالش‌هایی را شکل می‌دهد، چالش‌هایی که در دست به دست شدن وعده‌ها توسط متولیان و در میان گرداب بازدید‌های بی‌ثمر، غرق زمان می‌شوند و همگان را درگیر معضلات حاصل از آن می‌کند.

مازندران استانی سیل‌خیز است که در طی سال‌های اخیر بارها شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب در مناطق شهری و روستایی آن بوده‌ایم، شهرستان سوادکوه این استان که رودخانه " تِلار" از میانه آن می‌گذرد در طی سال‌های اخیر بارها خاطرات تلخ طغیان این رودخانه را تجربه کرده به گونه‌ای که خاطرات خروش سیل سال 94 و 98 همچنان در اذهان باقی مانده است.

در کنار تمام خسارت‌ها، تخریب پل ماشین‌رو معروف به "پل آینه" در شهر زیراب در حال حاضر چالش‌هایی را برای تردد در این شهر پدید آورده است، شهری که به واسطه عبور رودخانه " تِلار" از میانه آن، پل‌ها راه ارتباطی ضلع شمالی و جنوبی آن هستند و در شرایط فعلی تنها یک پل در دل شهر و در مجاورت میدان اصلی، تردد لوازم نقلیه را میسر می‌سازد و در صورت وقوع هر حادثه‌ای برای این پل، عملاً راه ارتباطی دو قسمت شهر قطع می‌گردد، بنابراین جبران تخریب " پل آینه" و ساخت آن نیاز جدی شهر زیراب محسوب می‌شود.

نداشتن پل پدافند غیرعامل بزرگترین مشکل فعلی زیراب است

امید رمضان‌نژاد رئیس شورای اسلامی شهر زیراب درمورد پیگیری‌های صورت گرفته برای ساخت " پل آینه"، خاطرنشان کرد: در دوره پنجم شورا بودجه‌ای برای ساخت این پل آمده بود اما ظاهراً مشکلی با پیمانکار پیش آمد و کار متوقف شد، حتی خرید میله‌گرد و ایجاد یک گوشواره انجام شده بود اما کار متوقف و قیمت‌ها نیز افزایش یافت، در تمام جلسات مرتبط موضوع مطرح و نامه‌نگاری‌های مورد نیاز نیز انجام شده است.

رمضان‌نژاد با ابراز نگرانی نسبت به صدمات پل اصلی شهر که در حال حاضر تردد در آن جریان دارد، اظهار داشت: پل اصلی شهر در مجاور میدان که تردد در آن جریان دارد نیز شرایط خوبی ندارد، زیر پُل دچار زنگ‌زدگی شده و روی پل نیز تَرگ‌هایی مشاهده می‌شود و مطمئناً در وضعیت بحرانی جوابگو نخواهد بود، با نمایندگان، مدیر کل بحران و مسئولین کشوری موضوع را مطرح کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب با بیان اینکه شهرداری توان مالی احداث " پل آینه" را ندارد، تصریح کرد: زمانی که قرار بود " پل آینه" احداث شود مبلغ قرارداد کم و به راحتی کار انجام می‌شد اما اکنون 30 میلیارد تومان هزینه دارد، زیراب نیاز به چهار پل ماشین رو برای ارتباط دو طرف شهر دارد اما به طور اضطرار حتما 2 پل نیاز دارد.

وی افزود: برای پدافند غیرعامل حتما نیاز به دو پل دیگر به جزء پل اصلی داریم تا هم شدت ترافیک کم شود و هم اینکه در مواقع بحرانی تک پل فعلی، معضل خواهد شد.

رمضان‌نژاد خاطرنشان کرد: از روز اول کار شورا تاکنون پیگیر و از همه تقاضای کمک داشته‌‌ایم، در حال حاضر بزرگترین مشکل شهری زیراب، نداشتن پل پدافند غیرعامل است.

وی تصریح کرد: قول‌های زیادی بابت ساخت " پل آینه " داده شده از سوی ستاد مدیریت بحران باید بودجه‌ای تعریف و سپس به پیمانکار سپرده شود، تک پل فعلی باعث ترافیک شدید می‌شود.

سازه سبک پل آینه 25 میلیارد تومان هزینه دارد

کمال علی‌پور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز درمورد احداث " پل آینه" به خبرنگار تسنیم، گفت: پلی که محل تردد دو قسمت شهر بوده و در سیل گذشته تخریب شده است جزء اولویت‌های ویژه سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به سوادکوه بوده است تا اعتباری برای ساخت پل با سازه سبک به لحاظ تردد ماشین درنظر گرفته شود.

وی افزود: یکسری اقدامات داخل شهری نیز مانند بِرِید عرضی رودخانه به منظور شکست و کاهش سرعت آب تا تخریب نداشته باشیم و احداث دیواره حفاظتی در دستور کار امسال ما از بودجه سال 1402 هست تا مشکلات داخل شهری هم حل شود.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درمورد هزینه ساخت " پل آینه "، تصریح کرد: اگر بخواهیم سازه سبک قابل تردد انواع ماشین‌ها را داشته باشیم 20 الی 25 میلیارد تومان هزینه می‌شود اما اگر بخواهیم سازه سنگین عرض 8 تا 10 متر داشته باشیم بیش از 150  میلیارد تومان هزینه می‌شود.

سیل این حادثه غیرمترقبه در خروش رود و باز پس‌گیری خانه‌اش هر آنچه در مسیر می‌بیند را درمی‌نوردد، می‌کوبد و پیش می‌برد اما جبران خسارت بعد این خشم به عملیاتی شدن وعده‌ها و عزم جدی متولیان بستگی دارد، متولیانی که رغبت بازدید‌هایشان از پل آینه فراتر از دغدغه عملی ساختن وعده‌هایشان بوده و در شرایط فعلی  اقتصادی و افزایش قیمت‌ها نیز بودجه زیادی برای نتیجه بخش بودن قول‌های داده شده نیاز است.

تک پل ماشین رو شهر زیراب پاسخگوی بار ترافیکی به ویژه در تعطیلات و ساعات تعطیلی مدارس نیست و از سویی در مواقع بحران نیز تردد در آن دچار چالش می‌شود از این رو نیاز جدی به پل دیگر ارتباطی قابل تردد وسایل نقلیه احساس می‌شود و احداث پل آینه کمک بزرگی به کاهش معضلات فعلی خواهد کرد.

با توجه به پیگیری‌های فعلی و بازدید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از محل پل آینه، احداث این پل به عنوان اولویت از سوی مدیر کل مدیریت بحران مازندران مطرح شد و امیدواریم به زودی شاهد به ثمر نشستن وعده‌ها باشیم و خروجی مثبتی از بازدید‌ها و جلسات داشته باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷