تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۴۶۸۲۰۳
مدیرکل امور مالیاتی مازندران به شیوه‌های رایج فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای تازه فرار از مالیات استفاده از حساب‌های اجاره‌ای است.
۲
plusresetminus
فرار مالیاتی با حساب‌های اجاره‌ای/صدور صورت‌حساب الکترونیکی توسط دستگاه‌ها انجام نمی‌شود
به گزارش بلاغ؛ محسن اسلامی ورکی در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر ضمن گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروزه مالیات مهم‌ترین منبع درآمدی دولت محسوب می‌شود و سیاست‌های اقتصادی بر مبنای آن تعیین می‌شود.

وی افزود: در کشور ما در سنوات گذشته مالیات نقش کمرنگی داشت اما طی سالیان اخیر نقش پر رنگ تری پیدا کرده است.

مدیرکل امورمالیاتی مازندران خاطرنشان کرد: امسال از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده در سطح کشور تاکنون بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیاردتومان وصول شده است.

این مسئول ادامه داد: برای سال آینده رقم ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده است و این نشان از عزم دولت برای درآمد های مالیاتی دارد.

اسلامی با تاکید بر ضرورت شفاف سازی و لزوم فرهنگ‌سازی، بیان کرد: بخش عمده‌ای از درآمدهای مالیاتی در پروژه‌های عمرانی استان صرف می‌شود و بخشی از تامین اعتبار این پروژه‌ها از محل درآمدهای مالیاتی است.

وی عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی به سمت هوشمندسازی حرکت کرده است و تمامی فعالیت‌های آن به صورت الکترونیکی انجام می شود.

مدیرکل امورمالیاتی مازندران گفت: امسال ، سهم مازندران در قانون بودجه ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته ۸۸ درصد رشد داشته است.

این مسئول اعلام کرد: مازندران فاقد صنعت بزرگ از حیث درآمدهای مالیاتی است و بخش کشاورزی نیز عمدتا با معافیت مالیاتی روبرو هستند.

اسلامی افزود: درآمدهای مالیاتی سال گذشته ۹۵ درصد از درآمدهای عمومی استان را برعهده داشته است.

وی مطرح کرد: در ده ماهه امسال از مبلغ ۵ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان درآمد عمومی استان، ۵ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان سهم امور مالیاتی بوده است.

مدیرکل امورمالیاتی مازندران اشاره کرد:  طی این مدت، رقمی حدود ۶۴۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده از مودیان استان اخذ شده است که به شهرداری‌ها و دهیاری ها پرداخت شده است.

این مسئول ادامه داد: در ده ماهه امسال، بر اساس سهمیه امور مالیاتی برای استان، تحقق ۱۰۰ درصدی داشتیم و از حیث قانون بودجه به تحقق ۹۱ درصدی دست پیدا کردیم.

اسلامی تاکید کرد: در بخش اشخاص حقیقی در سال گذشته ۱۶۹ هزار و ۴۱۰ اظهار نامه دریافت کردیم که امسال این رقم به ۲۵۷ هزار اظهارنامه رسیده که رشد ۵۲ درصدی داشتیم.

وی افزود: از این میزان در سال گذشته بیش از ۱۰۸ هزار مودی در قالب تبصره ۱۰۰ مالیات پرداخت کردند و امسال نیز ۱۸۸ هزار و ۱۳۳ نسبت به تبصره ۱۰۰ و توافق مالیاتی اقدام کنند که حدود ۷۴ درصد را شامل می‌شود.

مدیرکل امورمالیاتی مازندران خاطرنشان کرد: در سال جدید با ساماندهی دستگاه پوز و شناسایی مودیان جدید، ۸۷ هزار و ۶۱۵  مودی جدید شناسایی کردیم.

این مسئول گفت: از بین مودیان امسال در ده ماهه سال جاری، تاکنون ۱۶۹ هزار و ۳۲۳ تبصره توافقی را قطعی کردیم یعنی ۹۰ درصد از مودیان که به ما در قالب تبصره ۱۰۰ اظهارنامه دادند پذیرش کردیم.

اسلامی تصریح کرد: ما در سطح استان در قالب ماده ۱۸۱، ۵۲ مورد ورود و رسیدگی اسناد واحدهای تجاری بزرگ داشتیم که منجر به شناسایی ۷۸۴ مودی فرعی شد.

وی افزود: درآمدی که خود این واحدها ابراز کردند ۱۶۰۰ میلیارد تومان بود که پس از بررسی اسناد این رقم به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیدیم.

مدیرکل امورمالیاتی مازندران عنوان کرد: ۱۲۸۰ میلیارد تومان از محل قالب ۱۸۱ استخراج شد.

این مسئول گفت: مالیاتی که مودیان ابراز کردند ۶ میلیارد تومان بود که در تشخیص اولیه بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان برگه تشخیص بوده و پس از بررسی به ۱۹۰ میلیارد تومان رسید که از این میزان ۴۹ میلیارد تومان آن قطعی شده است.

اسلامی ادامه داد: همکاران ما طی امسال هزار و ۴۷ گزارش از محل فعالیت پزشکان ارائه دادند که از این تعداد ۳۸۹ مودی از قانون تبعیت نکردند و از دستگاه پوز استفاده نکردند.

وی بیان کرد: ۵۲۱ گزارش در سامانه سوت زنی داشتیم که ۴ مورد منجر به قالب ۱۸۱ شده است و ۳۷۰ مورد نیز فرار مالیاتی مشهود بوده است.

مدیرکل امورمالیاتی مازندران عنوان کرد: در حالی ۱۴۰ هزار و ۶۰۳ برگ تشخیص با رقم ۲۸۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته صادر شد که امسال در ده ماهه نخست، ۱۵۹ هزار و ۶۰۴ برگه تشخیص با رقم ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صادر شد.

این مسئول ادامه داد: در دهه امسال دو هزار و ۹۹۴ برگه تشخیص متمم صادر شد و ۱۰۱ میلیارد تومان مالیات مطالبه شد.

اسلامی اعلام کرد: یکی از مشکلات ما در سطح استان به صدور مجوز بر می‌گردد که این اداره کل در ده ماهه گذشته به بیش از ۷۱ هزار  استعلام اتاق بازرگانی و اصناف و موسسات بانکی در کمتر از دو و نیم روز پاسخ دادیم که در آینده نزدیک به کمتر از دو روز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: تمامی پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه بانکی صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران با بیان اینکه سازمان امورمالیاتی در حال اجرای یک ابر پروژه اقتصادی پایانه فروشگاهی در استان است؛ گفت: تمامی مودیان در این سامانه و پایانه فروشگاهی ثبت نام می شوند و به سازمان مالیاتی متصل خواهند شد.

این مسئول ادامه داد: در دولت جدید این سامانه فروشگاهی در حال اجرا به صورت مرحله‌ای است و از یکم آبان شرکت های بورسی و فرا بورسی مشمول این قانون شدند   و از یکم دی ماه ۱۴۰۱ تمامی دستگاه‌ها و نیز شرکت‌های دولتی مشمول این طرح شدند و صورتحساب هایشان به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد که متاسفانه هنوز دستگاه‌های مشمول مشارکت نکرده اند.

اسلامی افزود: افرادی که مشمول و مکلف ثبت نام در پایانه فروشگاهی شدند و اقدام نکردند باید بدانند که از تخفیفات محروم خواهند شد و متاسفانه باید بگوییم تاکنون هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی و دولتی استان اقدام به صدور الکترونیکی صورتحساب نکرده‌اند.

وی متذکر شد: به مناسبت دهه فجر مودیانی که تا پایان بهمن نسبت به پرداخت اصل مالیات اقدام کنند مشمول تخفیفات تا سقف ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می شوند.

مدیر کل امور مالیاتی مازندران گفت: طلا فروشان دیگر حق اخذ ارزش افزوده طبق سنوات گذشته را ندارند.

این مسئول افزود: راه‌های فرار مالیاتی با دستگاه پوز که عمدتا به پزشکان اختصاص دارد از طریق مراکز نظارتی در حال پیگیری هستیم و استفاده از حساب‌های اجاره‌ای یکی از راه‌های فرار مالیاتی است که عملا جرم محسوب می‌شود.

اسلامی به شیوه‌های رایج فرار مالیاتی اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از دستگاه پوز دیگران در حال رخ دادن است و دستگاه‌های پوز مربوط به فعال اقتصادی نیست و یا اینکه دستگاه پوز مربوط به نوع فعالیت صنفی فعال اقتصادی نیست.

وی گفت: دریافت دلار، سکه و کارت به کارت به فرد غیر از عمده موارد رایج فرار مالیاتی به ویژه در حوزه پزشکان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما