تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۸
کد مطلب : ۴۶۸۱۸۳
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در استان‌های شمالی به دلیل شرایط توپوگرافی دفع زباله‌ها با توجه به شرایط‌های زیرزمینی، وجود جنگل‌ها و مراتع اصلاً صحیح نیست.
۰
plusresetminus
دفع زباله‌ها در شمال کشور اصلاً صحیح نیست/عقب‌افتادگی تفکیک زباله در مازندران
به گزارش بلاغ؛ایرج حشمتی در مراسم افتتاح ازمایشگاه آب و خاک محیط زیست آمل با بیان اینکه در شهرستان آمل بیش از ۴۰ درصد صنایع استان مستقر هستند، اظهار کرد: صنایعی هستند که آلودگی های آب و فاضلاب را با توجه به اینکه رودخانه های هراز در کنار این شهرستان داریم، این آزمایشگاه نیاز مبرم است، در حالی که آزمایشگاه دوره ای و کنترلی داشتیم مجموعه همکاران ما باید به ساری میرفتند و این بعد مسافت و این فاصله باعث می‌شد که میزان صحت سنجی و کنترل صنایع مقداری با کاستی هایی مواجه شود و با توجه به وضعیت جغرافیایی و ترافیک با مشقت های فراوان این کار انجام میشد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: این آزمایشگاه هم میکروبیولوژی هم شیمیایی ایجاد شد، از این پس هم می توانند صنایع پساب ها را آزمایش کنند، پساب معادن که خیلی مهم بود و مغفول مانده بود، سخت میشد کنترل کنیم، آزمایش کنند، پساب های بیمارستانی، کنترل کنند.

وی این آزمایشگاه را آزمایشگاه راهبردی خواند و اظهار کرد: امسال با توجه به قانون مالیات سبز در دولت مصوب می شود،  حدود شاخص های مجاز برای صنایع تعریف خواهد شد و عدله برخورد با صنایع آلاینده باید بر اساس خروجی های استاندارد و عبور از خطوط استاندارد به دستگاه قضایی و  فهرست صنایع اعلام کنند.

حشمتی تصریح کرد: طبیعتا این آزمایشگاه آزمایشگاه راهبردی خواهد بود که نه تنها برای شهرستان آمل بلکه چهار شهرستان اطراف خدمات را ارائه می کند و به یک نوعی نقش نظارتی محیط زیست استان را بر صنایع افزایش دهد.

وی به افتتاح پروژه های محیط زیست اشاره کرد و افزود:  چند پروژه دیگر در حوزه محیط طبیعی داریم که افتتاح خواهد شد، پروژه اطفای حریق که  در میانکاله  خواهیم داشت، شرکت فذا که در شهرک صنعتی آمل از واحدهای صنعتی بسیار آلاینده بوده با عملکرد مناسبی که انجام شد، این موضوع حل می شود و باعث آرامش سایر صنایع و محیط خواهد شد.

حشمتی بیان کرد: ابتدا باید علت را جستجو کنیم و بعد اقداماتی انجام خواهیم داد بپردازیم، در حال حاضر سرانه زباله در استان مازندران میانگین ۱۰۰۰ گرم، یک کیلو است، در حالی که سرانه زباله در کشور ۶۵۰ گرم است.

وی تصریح کرد: ۳ هزار و ۱۰۰ تن زباله در طول روز در استان تولید می شود، که از ۵ هزار و ۵ تن زباله ای که در کشور تولید می شود ۵/۶ درصد زباله کشور را استان مازندران تولید می کند، اما درصد جغرافیایی استان مازندران در کل کشور ۱/۶ درصد است، متاسفانه در موضوع تفکیک زباله در مازندران عقب افتادگی داریم و میزان زباله در مازندران خیلی بیشتر از زباله‌های میانگین کل کشور است، ابتدا  باید نسبت به کاهش زباله اقدام کنیم؛ چرا که در استان مازندران و استانهای شمالی به دلیل شرایط توپوگرافی دفع زباله ها با توجه به شرایط های زیرزمینی، وجود جنگلها و مراتع اصلاً صحیح نیست،  باید این میزان زباله را کاهش دهیم که میزان انرژی کمتر شود و مدیریت ابتدایی را انجام دهیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص آخرین وضعیت عمارت زباله آمل خاطرنشان کرد: در مورد عمارت، مشاوره دریافت شده مشاوره ایده هایی را ارائه کردند برای ایزوله کردن مجموعه درباره پسماند های که  وجود دارد، این طرح از طرف سازمان محیط زیست و دوستان محیط زیست هنوز پذیرفته نشده به خاطر اینکه تکلیف میزان شیرابه ها مشخص نیست.

وی با تاکید اینکه وزارت کشور و وزارت نیرو باید این مسئله را دنبال کنند، اظهار کرد: اگر بتوانند برنامه ای را که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست مازندران و کشور قرار بگیرد، قطعا مساعدت های لازم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴