تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۶۷۹۷۹
۰
plusresetminus
۳ خبر برگزیده و ویژه چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه
اخراج 200 هزار کارمند شرکت‌های فناوری آمریکا
اخراج بالغ بر 200 هزار نفر در شرکت‌های فناوری آمریکا، هشداری برای اقتصاد این کشور است.
روزنامه واشنگتن پست درباره «موج اخراج‌ها» در این بخش نوشت: مدت‌هاست که هر روز در خبرها به اخراج تعداد زیادی از نیروی کار شرکت‌های فناوری اشاره می‌شود. شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و آمازون هر یک هزاران نفر از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. در چندماه اخیر حدود ۲۰۰‌هزار نفر در این‌گونه شرکت‌ها شغل خود را از دست داده‌اند. این نوعی هشدار برای اقتصاد است و نشان می‌دهد که دوران اوج مصرف شهروندان در حال پایان است.
شرکت‌های فناوری در دوران همه‌گیری کرونا مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفتند و استفاده از خدمات و کالاهای آنها به‌شدت افزایش یافت، در نتیجه مجبور شدند صدها‌ هزار نیروی کار جدید استخدام کنند تا پاسخگوی تقاضای افزایش‌یافته باشند. برای مثال شرکت آمازون نیروی کار خود را دوبرابر کرد. در آن زمان مدیران شرکت‌های فناوری معتقد بودند اقتصاد برای همیشه تغییر کرده و آنها باید در مسابقه جذب بهترین نیروی کار پیروز شوند؛ در نتیجه استخدام نیروی کار به شکل فراگیر رخ داد. اما حالا با توجه به کاهش تقاضا برای خدمات این شرکت‌ها ضروری است که نیروی کار اضافی حذف شود.
نگرانی به تاثیر اخراج‌ها بر مصرف شهروندان مربوط است. در هر حال اخراج این افراد که حقوق‌های بالا می‌گرفتند از مصرف می‌کاهد و به‌ویژه به بخش خدمات لطمه می‌زند. هنوز مشخص نیست که تحولات اخیر چه میزان به مصرف در اقتصاد لطمه خواهد زد؛ اما اگر دیگر شرکت‌ها نیز تصمیم بگیرند از نیروی کار بکاهند آنگاه ضعف در اقتصاد شدید خواهد شد. در سه‌ماه چهارم سال گذشته که اقتصاد در مقیاس سالانه ۹/ ۲‌درصد رشد کرد، مصرف در مجموع امیدبخش بود. شاید این وضعیت در سال‌جاری تغییر کند.
ممکن است مصرف‌کنندگان در گروه‌‌‌های درآمدی مختلف به‌تدریج با احتیاط رفتار کنند و پول کمتری برای رفتن به مسافرت، رستوران و تعطیلات هزینه کنند. بسیار مهم است که مصرف‌کنندگان دیدگاهی درست از وضعیت اقتصاد داشته باشند و دچار وحشت نشوند. بانک‌مرکزی سال گذشته هفت‌بار نرخ‌های بهره را بالا برد تا فشارهای تورمی مهار شود. این اقدام موثر بوده و در ماه‌‌‌های اخیر نرخ تورم کاهش یافته؛ اما همزمان اقتصاد دچار ضعف شده است. تاکنون مصرف‌کنندگان به مصرف ادامه داده‌اند؛ اما اگر قدرت خرید آنها به شکل فراگیر کم شود، رکود رخ خواهد داد.
در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: بر مبنای بسیاری از معیارها، تورم در آمریکا بسیار بالاست و انتظار می‌رود بانک‌مرکزی برای مهار آن نرخ‌های بهره را بالاتر ببرد. بر سر سقف بدهی‌ها در کنگره اتفاق نظر وجود ندارد و اگر راه‌حلی پیدا نشود، آشوب در بازارهای مالی افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است بحران رخ دهد. در ماه‌‌‌های اخیر فعالیت‌ها در بخش ساخت‌وساز به‌شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری ده‌ها ‌هزار نیروی کار خود را اخراج کرده‌اند تا از هزینه‌ها بکاهند. سال پیش قیمت سهام این شرکت‌ها به‌شدت کاهش یافته بود. در دوماه اخیر فعالیت‌های تولیدی کاهش یافته است.
یکی از کارشناسان می‌گوید، از پیش رکود در بخش مسکن شروع شده است. سال گذشته افزایش سریع نرخ‌های بهره سبب کاهش تقاضا در بخش ساخت‌وساز شد و شرکت‌های سازنده فعالیت‌های خود را متوقف یا به کلی لغو کردند. میزان خرید و فروش‌ها نیز به‌شدت کاهش یافت.

تحریف بیانات رهبر انقلاب در شبکه دولتی انگلیس
شبکه دولتی انگلیس (بی بی‌سی فارسی)، بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان و تولیدکنندگان را تحریف کرد.
بی بی‌سی فارسی در گزارشی مغرضانه و تحریف‌آمیز نوشت: «در حالی که در دو روز گذشته انتقادها از برنامه پیشنهادی و مورد تایید قرار گرفته‌، برای فروش اموال غیرمنقول دولت بالا گرفت و برخی آن را مشابه خصوصی‌‌سازی‌های ناموفق دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی دانسته بودند، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آن شیوه از خصوصی‌‌سازی را مورد تایید خوانده و انتقادها را نادرست خوانده است. آقای خامنه‌ای در دیدار با گروهی از تولیدکنندگان، کارآفرینان، با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفته است این «سیاستها با دقت انتخاب شد» و مورد «تایید» افرادی که «علاقه‌مند به عدالت اجتماعی» بودند قرار گرفته بود. آقای خامنه‌ای در سخنرانی خود گفته «البته روش بنده ورود به مسائل اجرایی نیست اما راه را نشان می‌دهم و با اصرار و تأکید، آنها را دنبال می‌کنم». با تایید مصوبه سران سه قوه توسط رهبر جمهوری اسلامی قرار است به زودی فروش اموال غیرمنقول دولت ایران و نهادهای وابسته به دولت همانند بانک‌ها که هیئتی مشخص درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد، آغاز شود».
بر خلاف ادعای بی‌بی سی، رهبر انقلاب دیروز گفتند: «اینکه ما سیاست‌های اصل۴۴ را مطرح کردیم بر خلاف تصور بعضی از برادران خوب، می‌بینم بعضی از عناصر خوب و خوش‌نیت اعتراض می‌کنند به سیاستهای اصل۴۴، این اعتراض درست نیست، این سیاستها با دقت انتخاب شد، با فکر انتخاب شد، افرادی که وارد بودند در مسائل اقتصادی و علاقه‌مند به عدالت اجتماعی و به‌جد دنبال عدالت اجتماعی بودند همه تأیید کردند این را، منتها خب عمل نشده متأسفانه دولت‌ها درست عمل نکردند. خیلی کم عمل شده. چندین دولت این‌جور پشت سر هم عمل نکردند. به این سیاستهای اصل۴۴ باید عمل بشود. منتها دقت بشود البته، مراقبت بشود، مدیریت بشود، نظم و انضباط کاری ملاحظه بشود و این کار انجام بگیرد».
به عبارت دیگر، روشن است که رهبر انقلاب از نحوه اجرای نادرست سیاست‌های کلی اصل 44 انتقاد کرده‌اند، نه اینکه به ادعای بی‌بی سی، شیوه اجرای خصوصی‌‌سازی را درست بدانند.

عبدالحمید تا کجا به تناقض و سقوط ادامه می‌دهد؟!
عبدالحمید اسماعیل‌زهی در پیمودن مسیر کینه‌ورزی علیه جمهوری اسلامی، مسیر سقوط کسانی را طی می‌کند که با ارتکاب انواع تناقضات، ‌در آغوش دشمن قرار گرفتند.
روزنامه وطن امروز با مرور مواضع عنادآمیز مسجد مکی زاهدان نوشت: این روزها که خبری از اغتشاش و ناامنی در کشور نیست و پروژه‌ براندازی دشمنان ایران با شکست مواجه شده، خطبه‌های نماز جمعه عبدالحمید اسماعیل‌زهی، تبدیل به سوژه رسانه‌های ضدانقلاب شده که از شکست پروژه براندازی اخیر خود عصبانی هستند. او با اتخاذ مواضع خلاف امنیت عمومی جامعه و حتی ضداسلامی، خوراک رسانه‌ای جریان ضدایرانی را تأمین می‌کند. اسماعیل‌زهی در جدیدترین اظهارات خود به حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی پرداخته است. او بدون اشاره‌ و توجه به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در جنین و به شهادت رساندن تعدادی از مردم مظلوم فلسطین گفت: حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند. فلسطین باید سرزمین مستقل خود و اسرائیل نیز حکومت و سرزمین مستقل خود را داشته باشد. مشروعیت‌بخشی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، به اسرائیل و اشغالگری چند دهه‌ای رژیم اشغالگر قدس در شرایطی است که او در گذشته مواضعی نسبتاً ضدصهیونیستی داشته است.
عبدالحمید در گذشته، صهیونیست‌ها را «منشأ تروریسم» دانسته و گفته بود: «یهودی‌ها بنیانگذار تروریسم هستند. آنان بسیاری از پیامبران را ترور کرده‌اند. اکنون نیز رژیم صهیونیستی منشأ تروریسم است. اسرائیل سرزمین فلسطین را اشغال کرده و به مسلمانان این کشور ظلم می‌کند». اسماعیل‌زهی در اظهارات مشابهی نیز گفته بود: «منشأ تروریسم و تمام ناامنی‌ها خود اسرائیل است و بنده برای این سخنم دلیل دارم. اسرائیل به ظلم خود علیه ملت مظلوم فلسطین ادامه داد و مجامع و سازمان‌‌های بین‌المللی به‌ جای حمایت از عدالت از اسرائیل حمایت کردند. حمایت از اسرائیل بزرگ‌ترین اشتباهی بود که جامعه بین‌المللی مرتکب آن شد».
وطن امروز می‌افزاید: در طول دهه‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی می‌گذرد، یکی از ویژگی‌های مشترک افراد و گروه‌های ضدانقلاب این بوده که برای تعریف خود در مقابل جمهوری اسلامی تن به هر ننگی داده‌اند. از سازمان منافقین که از بغض مردم و جمهوری اسلامی ایران به آغوش صدام خزید تا برخی افراد و جریان‌ها که از بغض رهبر انقلاب دست دوستی با دشمنان مردم ایران دادند، نمونه‌هایی از این دست هستند. اسماعیل‌زهی حداقل در چند ماه گذشته نشان داده برای تعریف خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران حاضر است روبه‌روی احکام شریعت نیز بایستد. چنانکه او در خطبه‌های نماز جمعه روز 25 آذر امسال، با تشکیک در حکم محاربان علیه نظام اسلامی، به حمایت از اغتشاشگرانی که دست‌شان به خون شهید روح‌الله عجمیان آلوده است، پرداخت. عبدالحمید اسماعیل‌زهی که در ماه‌های اخیر در کسوت امام جمعه اهل سنت زاهدان به اتخاذ مواضع مغایر با اسلام می‌پردازد، در خطبه‌های یکی از نمازهای جمعه‌ دی‌ماه نیز به حمایت از بهائیت پرداخته بود! عبدالحمید در حالی از بهائیت حمایت کرد که این فرقه ضاله یک انحراف مذهبی آشکار بوده و حکم آن نیز مشخص است و از همین رو علاوه بر تشیع، اهل تسنن نیز قائل به ارتداد و کفر بهایی‌ها هستند.
همواره در ارتباط با عبدالحمید اسماعیل‌زهی این ظن وجود داشته است که مواضع خود را از ریاض دریافت می‌کند، اینکه در ارتباط با موضوعات مختلف چه موضوعی اتخاذ کند اما اکنون موضع اخیر او نسبت به اشغالگری رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن اسرائیل، این ظن را بیش از پیش به یقین تبدیل کرده است. عربستان سعودی در چند سال گذشته تلاش خود را به کار بسته تا افکار عمومی را برای علنی کردن به رسمیت شناختن اسرائیل آماده کند.
با توجه به مواضع اخیر عبدالحمید اسماعیل‌زهی صراحتا باید به این نکته اشاره کرد که رفتار و مواضع او که سعی دارد از خود چهره یک عالم تراز دینی(!) به نمایش بگذارد، پرتناقض بوده و قابل تحلیل در هیچ استانداردی نیست. عبدالحمید جمیع تناقضات را یکجا دارد؛ هم طرفدار سرسخت تفکرات طالبانی است و هم در چند ماه گذشته سعی کرده خود را طرفدار و حامی حقوق زنان نشان دهد. از طرفی تریبون نماز جمعه را به محل اختلاف‌افکنی و ایجاد تشنج و آشوب تبدیل می‌کند و از طرف دیگر نسخه آرامش و مداراجویی برای نظام اسلامی می‌پیچد. دفاع او از موجودیت اسرائیل تیر آخری بود بر پیکر اسلامی که عبدالحمید و همفکرانش به آن باور دارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴