رئیس کل دادگستری مازندران خبر داد:

توقف و تعطیلی فعالیت معدن متخلف در گویچاله کیاسر

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۴۶۷۹۶۲
با توجه به گزارشات و نارضایتی مردم و فعالان رسانه ای درباره برداشت غیراصولی یک معدن در منطقه گویچاله کیاسر و قطع درختان رئیس کل دادگستری مازندران به این مساله ورود و دستورات لازم برای پیگیری موضوع را صادر کرد. 
۱
plusresetminus
توقف و تعطیلی فعالیت معدن متخلف در گویچاله کیاسر
به گزارش بلاغ؛ حجت الاسلام محمدصادق اکبری با بیان اینکه احیا و حفاظت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی ازوظایف دستگاه قضایی است، گفت: تجاوز به منابع طبیعی و قطع درختان، تجاوز به حقوق عامه مردم است و دستگاه قضایی استان دراین زمینه پیگیری های لازم را دارد.

وی افزود: متاسفانه  درمنطقه کیاسر، برداشت غیر اصولی یک معدن موجب تخریب منابع طبیعی و قطع و آسیب درختان ارس که از با ارزش ترین درختان مناطق کوهستانی است شده است. 

رئیس کل دادگستری مازندران ضمن تقدیر ازپیگیری رسانه ها و دیده بانان مردمی و دلسوزان منابع طبیعی از عدم نظارت برنحوه  فعالیت معادن انتقاد کرد و گفت: در صدور مجوز معادن باید دقت لازم صورت گیرد و تا زمانی که  کلیه مجوزهای قانونی بویژه مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان صادر نشده است اجازه فعالیت داده نشود و همچنین برنحوه برداشت نیز نظارت صورت گیرد. 

اکبری تصریح کرد: نتایج بازدید رئیس حوزه قضایی کیاسر از منطقه و پیگیری های مستمر نشان می دهد بخشی از سنگ ها با بی رحمی و بدون ملاحظه و رعایت اصول به سمت دره رها شده و منجر به آسیب اساسی و تخریب درختان ارس شده است.

وی ادامه داد:  پیمانکاران و مالکین معدن به دادگاه احضار شده و متعهد گردیدند نسبت به رفع مشکل مذکور اقدام و از برداشت غیر اصولی که منجر به آسیب درختان گردد خودداری نمایند؛ درغیر این صورت نسبت به توقف دوره ای معدن اقدام گردد. 

عالی ترین مقام قضایی استان تصریح کرد: با توجه به ادامه برداشت غیر اصولی  و گزارشات مردمی و تائید گزارش مردمی توسط سرجنگلبانی  و با تشکیل کمیته استانی و پیگیری های مستمر حوزه قضائی کیاسر معدن مذکور تعطیل و کلیه ادوات از داخل معدن خارج شد. 

 شایان ذکر است اُرس گونه ای از درختان کمیاب، ممنوع القطع و با ارزش بومی ایران است که به نام « »«وُرس » یا« سرو کوهی» نیز نامیده  می شود و در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می روید، درختانی مانند ارس بسیار کند رشد می کنند. (کمتر از یک میلیمتر در سال) و عمر طولانی(بالای ۲هزار سال) دارند اما با رویش در بالادست، موجب جلوگیری از تغییرات اقلیمی، جذب آب باران و ذخیره آن در خاک خصوصا در هنگام بروز سیلاب خطرناک می شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴