تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۶۷۹۲۴
یکی از مهم‌ترین موانع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ وزارت راه و شهرسازی با ۵ بانک دولتی بخشی از این موانع برداشته می‌شود.
۰
plusresetminus
موانع بانکی از سر راه طرح نهضت ملی مسکن برداشته می‌شود
به گزارش بلاغ، طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین برنامه های عمرانی کشور به شمار می‌رود و برای تسریع در روند اجرا و ساخت پروژه های مسکونی این طرح در شهرهای مختلف برنامه ریزی هایی انجام شده است.

هفته گذشته دولت برای گره گشایی از بزرگترین مشکل طرح  نهضت ملی  مسکن اقدام مهمی انجام داد و قراردادی برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با ۵ بانک دولتی بسته شد.

بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی جداگانه تامین مالی برای احداث یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت رسید.

در همین راستا مقرر شد تا بانک ملی برای تامین مالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، بانک صادرات برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک تجارت برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک سپه برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و بانک ملت برای تامین مالی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی اقدام کنند.

بر اساس  قانون  جهش تولید  مسکن و طبق دستورالعمل، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن پس از تایید وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت.

تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تامین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۱ میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

این تسهیلات مطابق با پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی‌کنی و فونداسیون، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری پرداخت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با امضای تفاهم نامه همکاری با مدیر عامل بانک ملی خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات و اجرای طرح نهضت ملی مسکن شد. در این تفاهم ‌نامه بانک ملی متعهد شده تا تامین مالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار دهد.

این تعداد شامل انواع ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اعم از خود مالکی، احداث پروژه‌های حمایتی در اراضی ۹۹ ساله توسط وزارت راه و شهرسازی و مربوط به ساخت واحد های مسکونی توسط متقاضیان در زمین ‌های واگذار شده برای احداث خانه های یک طبقه حیاط دار خواهد بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه طبق شرایط اعطای تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان واجد شرایط از طرف وزارت راه و شهرسازی معرفی می شوند.

این در حالی است که تاکنون یکی از مهم ترین موانع برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نبود تسهیلات بوده و همواره سازندگان و پیمانکاران اعلام کرده اند که بدون پرداخت تسهیلات و بدون منابع مالی امکان ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن وجود ندارد .
بدون همکاری بانک ها امکان اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن وجود ندارد

در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اعلام کرد: بدون همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن امکان اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن وجود ندارد و باید در این زمینه تمامی بانک ها همکاری لازم را داشته باشند و تنها با پرداخت تسهیلات از سوی یک بانک، کار پیش نمی رود.

همچنین محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در صورتی که بانک ها و همچنین سایر دستگاه ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را نداشته باشند نمی توان شاهد تسریع در اجرای این طرح باشیم.

وی ادامه داد: در جلساتی که با دستگاه‌های مختلف و همچنین بانک ها داشته ایم مقرر شد که تمامی بانک ها طبق قانون جهش تولید مسکن برای پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته باشند چرا که بدون منابع مالی امکان پیشرفت پروژه وجود ندارد.

اخیرا هم علی عسکری سرپرست بانک مسکن  اعلام کرده است : از ابتدای اجرای طرح خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن تاکنون قرارداد ۶۶ هزار و ۶۲۵ واحد به میزان ۲۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان منعقد شده است.

وی گفت: از میزان کل قراردادهای منعقد شده به مبلغ ۲۲ هزار و ۸۱۷ تاکنون ۱۳ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است.

براساس این گزارش بیش از یک سال از اجرای طرح نهضت ملی مسکن گذشته است و بسیاری از متقاضیان آورده های خود را برای اجرای این طرح واریز کرده اند اما تاکنون از وضعیت پروژه های خود مطلع نیستند، بنابراین با اجرایی شدن این تفاهم نامه ها و قراردادها در بانک ها شاهد تسریع در روند اجرای طرح های نهضت ملی مسکن و همچنین گره گشایی از موانع این طرح خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما