تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۴۶۷۷۹۰
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران-ساری گفت: دو عامل تخریب جاده و پل‌ها در عرصه‌های جنگلی و نیز وجود درختان شکسته افتاده، مهم‌ترین چالش یگان حفاظت در اطفای حریق است.
۰
plusresetminus
درختان شکسته‌افتاده و تخریب جاده‌های جنگلی دو معضل جدی در مهار آتش/قوانین حوزه قاچاق چوب بازدارنده نیست
به گزارش بلاغ؛ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت  حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در راستای اجرای ماموریت های این یگان طی ده ماهه امسال در حوزه مقابله با زمین خواری و مرتع داری منجر به تشکیل ۹۵۱ فقره پرونده شد که حدود ۳۲۶ هکتار رفع تصرف شد.

وی افزود: طی این مدت، حدود ۹۰  فقره حکم قضایی اجرا شد که حدود ۳۳ هکتار از اراضی جنگلی خلع ید شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با قاچاق چوب حدود یک‌هزار و ۱۷۳ فقره پرونده تشکیل شد که از متخلفان ۳۲۷ مترمکعب چوب آلات کشف و ضبط شد.

این مسئول ادامه داد: طی این مدت بیش از ۵ تن ذغال غیر مجاز و یک هزار و ۴۴۸ استر هیزم نیز کشف شد.

ذکریایی گفت: طی این مدت، در اجرای طرح های بازدارنده قاچاق چوب تعداد ۹۱۲ نفر شناسایی و دستگیر و ۷۹۰ دستگاه خودرو نیز توقیف شد.

وی عنوان کرد: در 9 ماهه نخست امسال، 27 فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی محدوده اداره کل منابع طبیعی مازندران-ساری داشتیم که با احتساب 13 فقره آتش آسوزی دی ماه این رقم به 40 فقره رسید.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران-ساری بیان کرد: در دی ماه امسال ۱۳۵ هکتار از اراضی جنگلی به صورت سطحی دچار حریق شد که بیشترین سطح در گلوگاه و نکا بود.

این مسئول اعلام کرد: تخریب جاده های جنگلی از چالش‌های جدی ما در اطفای حریق اراضی جنگلی است که به دلیل کمبود اعتبار  این جاده‌ها و پل‌های مسیر مورد ترمیم، بازسازی و مرمت قرار نگرفته است و نیروهای ما  را با مشکل مواجه ساخته است.

ذکریایی مطرح کرد: وجود درختان شکسته افتاده در اراضی جنگلی نیز از دیگر چالش مهم‌ یگان حفاظت در اطفای حریق است که به تشدید حریق دامن می‌زند؛  چرا که ضمن سرایت سطحی آتش توسط درختان شکسته افتاده، شاهد سرایت آتش به تاج و سرشاخه‌های درختان توسط درختان به سن بهره برداری رسیده توخالی هستیم که کار مهار را بسیار سخت و شوار می‌کند.

وی تاکید کرد:  ۹ کارخانه عظیم سلولزی در حوزه این یگان با مصرف روزانه هر یک ۷۰۰ تن وجود دارند  که بخشی از نیاز آن‌ها از خارج و داخل استان  و بخشی دیگر از طریق قاچاق و مراکز غیرمجاز تامین می‌شود که در این خصوص، گشت‌های مستمری از مراکز دپوهای متخلف و این کارخانه‌ها انجام می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران-ساری گفت: از مجمع نمایندگان مازندران درخواست داریم که با توجه به قوانین موجود که بازدارنده نیست اصلاح قانون را در دستور کار خود قرار دهند.

این مسئول ادامه داد: متخلفان در حال حاضر دو تا شش برابر ارزش کالای کشف شده جریمه می‌شوند اما این قانون برای متخلفان بازدارنده نیست.

ذکریایی با اشاره به راه اندازی مانیتورینگ یگان حفاظت متذکر شد: تمامی خودروها مجهز به جی پی اس شدند تا موقعیت مکانی آن‌ها را مورد رصد قرار دهیم.

وی یادآور شد: با تمهیدات اتخاذ شده، کنترل ۱۰۵ واحد نگهبانی و ایست و بازرسی‌ها در شهرستان‌های گلوگاه، نکا، نور، سوادکوه و آمل نیز  بزودی با نصب دوربین از طریق این سامانه به صورت هوشمند مورد کنترل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴