دانش‌آموزان چطور از ویروس مصون بمانند؛

مراقبت‌های خانواده‌ها برای پیشگیری از سویه جدید کرونا

تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۶۷۷۶۱
این روزها نگرانی هایی مبنی بر سویه جدید کرونا در جامعه منتشر شده که با کمی آگاهی خانواده ها به راحتی می توانند خود و فرزندانشان را در برابر این سویه مصون کنند به ویژه الان که فصل امتحانات است. این گزارش را بخوانید.
۰
plusresetminus
مراقبت‌های خانواده‌ها برای پیشگیری از سویه جدید کرونا
به گزارش بلاغ، از آن دو سال مرگبار و کشنده کرونایی که مجبور بودیم مدام ماسک بزنیم، با عزیزانمان در ارتباط نباشیم و گاه هم شاهد مرگ دوست یا اقوام و یکی از اعضای نزدیک خانواده مان باشیم، مدتی گذشته. یادمان که نرفته آن روزهای سخت و نفس گیر را اما  حالا چند وقتی هست که به لطف خدا و  واکسیناسیون کرونا، ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر اوضاع خوبی دارد  و  روزهای زیادی را بدون فوت یک نفر بر اثر کرونا گذرانده ایم. اما اخیرا مسوولان وزارت بهداشت  از سویه جدید کرونا و نگرانی از شیوع آن و موج هشتم می گویند  و این موضوع  منجر به نگرانی خانواده ها  از ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه جدید کرونا شده است.

اما سویه جدید کرونا چقدر امکان انتشار دارد و چطور باید در برابر آن لباس مراقبت بپوشیم؟ در این شرایط لازم است خانواده ها اطلاعاتی درباره این ویروس داشته باشند تا با آرامش بهتری هم مراقبت و هم پیشگیری کنند و باعث استرس فرزندانشان نشوند و یک کلام اینکه به زندگی عادی شان ادامه دهند. مخصوصا خانواده هایی که دارای فرزند محصل هستند و این روزها  کمی نگران شدند.  

 همین ابتدای کار باید خیالتان را راحت کنیم و بگوییم طبق گفته پزشکان و محققان، دنیا دیگر به شرایط ابتدایی ویروس کرونا باز نمی گردد، همان زمانی که هیچ واکسنی نبود و هیچ شناختی به کرونا و ویروس لعنتی آن وجود نداشت، الان به راحتی ویروس ها شناسایی شده، درجه کشندگی و انتشار آن مشخص می شود و برای مراقبت از درگیر نشدن با آن نیز موارد بهداشتی مطرح می شود حال اگر درگیری هم وجود داشته باشد دیگر مثل شرایط ابتدایی نخواهد بود. مثل همین ویروس ضعیف شده اومیکرون و  همین زیرسویه‌های XBB و BQ۱ که در حال قدرت نمایی هستند و از سوی پزشکان موارد مختلفی درباره اینکه شباهت خیلی زیادی به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارند، مطرح است. پس یک نفس راحت بکشید  و این اطلاعات را آویزه گوش تان کنید.

بابک عشرتی، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه درباره این زیرسویه ها می گوید: «ما در حال حاضر با این دو زیرسویه اومیکرون XBB و BQ۱ در کشورمان مواجه هستیم، قدرت سرایت بسیار بالا دارد اما کشندگی چون دلتا ندارد. بنابراین به خاطر سرعت بالایی که در انتشار دارد امکان همه گیری اش در فصل سردی که الان قرار داریم، زیاد است. خانواده ها به جای استرس داشتن بهتر است آنهایی که واکسن تزریق نکردند، واکسن بزنند. علائم آن چون سویه های قبلی با نشانه های سرماخوردگی تب، بی حالی، گلو درد و بدن درد است و درگیری ریوی کمی دارد. اما اگر این علامت ها نسبتا شدید باشد بیمار برای درمان به مراکز مراجعه کند .»

با علائم و وضعیت انتشارش قدری آشنا شدیم، بپردازیم به اینکه برای پیشگیری از درگیر شدن فرزندان‌مان  با ویروس  چه باید کرد.

عشرتی در این باره می گوید: «مراقبت های بهداشتی قبلی را کما فی السابق ادامه دهیم، مثلا زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی مخصوصا در محیط های بسته و شلوغ خیلی لازم است و همینطور تزریق واکسن».

مسئولان مدرسه بهتر است این روزها دو مرتبه فضای آموزشی و امتحانی را با فاصله گذاری مناسب برای دانش آموزان انجام دهند، ضدعفونی مناسب داشته باشند و ماسک را الزامی کنند و همینطور خود خانواده ها وسایل بهداشتی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند تا دست هایشان را ضدعفونی کنند، به بچه ها آموزش دهند که به افرادی که حالت های بیماری دارند، نزدیک نشوند و همینطور به رد و بدل شدن هوا در فضاهای مختلف هم توجه شود.

اگر خاطرتان باشد در سال های گذشته عموما مواد غذایی را پس از خرید به خوبی ضدعفونی می کردیم، الان هم شاید لازم باشد این کار را  مخصوصا کسانی که واکسن تزریق نکرده اند، انجام دهند.

عشرتی دراین باره می‌گوید: «خیلی ها الان در ارتباط با درگیری این زیرسویه نمی دانند که چقدر باید در منزل حضور داشته باشند، دوره این بیماری بین سه تا پنج روز است. پس از درگیری با این زیرسویه افراد علامت دار لازم است پس از بهبودی تا 5 روز در منزل باشند و نیازی به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ندارند چرا که تأثیری در روند بهبودی ندارد. بنابراین در حال حاضر هر سرماخوردگی کرونا است براساس ایمنی بدن ممکن است علائم بیماری یک تا دو ماه در بدن باشد. افراد بالای هجده سال نیاز به مراجعه به پزشک ندارند و مایعات مصرف کنند اما اگر تب و سرفه شدید و درد قفسه سینه زیاد است، لازم است که به پزشک مراجعه کنند همچنین سالمندان و زنان باردار باید تحت نظر باشند.»

فرهاد عباسی پزشک بیماری های عفونی نیز می‌گوید به خاطر فصل سرما الان شاهد بیماری های مختلفی از سرماخوردگی، آنفلوآنزا، شبه آنفلوآنزاتا اومیکرون هستیم که تشخیص آنها کار ساده ای نیست و مشاهدات آزمایشگاهی می‌طلبد. با توجه به اینکه تازه وارد پیک هشتم شدیم، مراقبت های درمانی مثل واکسیناسیون خیلی با اهمیت هستند. واکسن هایی که تاکنون تزریق می شدند هنوز اثرگذار هستند و تا حدی جلوی سویه های اومیکرون را می‌گیرند. کودکانی که واکسن زده اند از ابتدا به سویه های جدید مصون هستند البته این صدرصد نیست چرا که هر واکنسی ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند.

خانواده ها در نظر داشته باشند بهترین راهکارهای مراقبتی برای پیشگیری از درگیری با این سویه ها زدن ماسک، پرهیز از فضاهای شلوغ ، رعایت بهداشت شخصی و زدن واکسن است. با رعایت همه این مسائل دیگر جای نگرانی نیست که بخواهیم مدام استرس داشته باشیم خود یا بچه هایمان درگیر شوند و حتی در صورت درگیری نیز چند روز استراحت با مصرف مایعات مثل سرما خوردگی یا یک آنفلوآنزامی تواند ویروس را از بین ببرد، البته طرح این مسائل نباید باعث شود تصور کنیم که مراقبت لازم نیست حتی اگر یک ویروس آنفلوآنزاهم باشد میتواند درگیری یک فرد با سیستم ایمنی ضعیف را زیاد کند. پس مراقبت های پیشگیرانه خیلی با اهمیت است.

در تحقیقی که در دانشگاه آنگلیا شرقی انجام شده درباره نگران کننده بودن ویروس XBB، مشخص شده که تاکنون نشانه هایی از شکست پذیری واکسن ها دربرابر این سویه دیده نشده است با این وجود این زیرسویه ممکن است برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف مخاطره آمیز باشد."

بنابراین خانواده ها با خیال راحت، ماسک را همراه همیشگی بچه ها کنند که این روزها ماسک  با آلودگی هوا حکم یک تیر و چند نشان را دارد و یک سد نسبتا محکم در برابر ورود آلودگی به ریه ها است.   بعد از ماسک هم یک ضد عفونی کننده کوچک در کیف بچه ها بگذارند  و بعد هم با یک بوسه مادرانه و آیه الکرسی برای سلامتی شان، آنها رو راهی مدرسه کنند.

پایان پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰