تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۷۷۵۳
اصرار نتانياهو به اجراي برنامه‌هايش نشان می‌دهد که جامعه صهيونيستي تا چه حد عمیقاً قطبی شده است و ساكنان مناطق اشغالي حاضر به تحمل برنامه‌هاي طرف مقابل خود را ندارند. در حال حاضر دو قطب به شدت متضاد و مخالف در سرزمين‌هاي اشغالي هستند كه يكي خواستار تغيير وضع موجود و ديگري به‌دنبال حفظ وضع موجود است.
۰
plusresetminus
شعار ۱۵۰هزار صهیونیست در تظاهرات ضدنتانیاهو: «ما در حال نابودی هستیم»
به گزارش بلاغ؛ آشفتگي سياسي و اقتصادي چند روزی است بيش از 150 هزار صهيونيست را به خيابان‌هاي تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي كشانده كه همگي آنها سرنگوني كابينه نتانياهو را تنها راه‌حل عبور از «نابودی اسرائیل» می‌بینند.
حضور بي سابقه معترضاني با 150 هزار نفر جمعيت در ميدان مركزي‌هابيما در قلب تل آويو در شامگاه شنبه نشان داد كه سقوط كابينه نتانياهو بزرگ‌ترين صدايي است كه اين روزها از فلسطين اشغالي به گوش مي رسد. آنچه اين جمعيت بزرگ را با صداي مشترك سقوط كابينه نتانياهو توانست در ساعات آخر شب به خيابان‌ها بكشاند، آشفتگي سياسي و بحران اقتصاد رژيم صهيونيستي بود.
شبكه 13 تلويزيون تل آويو در گزارشي به نقل از كارشناس خود اعلام كرد كه معترضان آشكارا خواستار سقوط نتانياهو هستند. در گزارش اين شبكه معترضاني ديده مي‌شوند كه رو‌به‌روي دوربين با عصبانيت مي‌گويند: « ما در حال تحقير هستيم، او ما را فروخت، سالمندان ما را فروخت، ما در حال نابودي هستيم، ما در يك ديكتاوري به سر مي‌بريم.» ديگر رسانه‌هاي عبري زبان از تل آويو نيز گزارش‌هاي مشابهي مي‌دهند و احساس ساكنان مناطق اشغالي را احساس كساني توصيف مي‌كنند كه در يك نظام ديكتاتوري گرفتار شده‌اند و با بحران‌هاي اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كنند، اما كاري از آنها جز اعتراض ساخته نيست.
يك نكته جالب در اعتراضات به‌دست گرفتن مشعل توسط معترضان بود. لوموند فرانسه گزارش داده است كه مشعل در دست معترضان نشان دهنده گم كردن راه و تلاش براي پيدا كردن راه نجات در سرزمين‌هاي اشغالي است. اعتراضات اگرچه در ساعات آخر شب شامگاه شنبه در تل آويو اوج گرفت، اما حقيقت آن است كه نارضايتي در تمام ساعات روز در مناطق اشغالي فلسطين جريان دارد و معترضان مانند يك آتش زير خاكستر هستند. اعتراضات گسترده و همزمان اصرار نتانياهو به اجراي برنامه‌هايش نشان می‌دهد که جامعه صهيونيستي تا چه حد عمیقاً قطبی شده است و ساكنان مناطق اشغالي حاضر به تحمل برنامه‌هاي طرف مقابل خود را ندارند.
در حال حاضر دو قطب به شدت متضاد و مخالف در سرزمين‌هاي اشغالي هستند كه يكي خواستار تغيير وضع موجود و ديگري به‌دنبال حفظ وضع موجود است و هر دو گروه اهداف يكي را به منزله نابودي طرف مقابل مي داند. از همين رو نيز هيچ‌كدام از اين دو گروه حاضر به كوتاه آمدن در برابر ديگري نيستند و همزمان راست‌گراترین كابينه تل آويو با سرعتی باور نكردني قصد دارد هرچه را كه مي خواهد حتي با وجود مخالفت‌هاي گسترده به پيش ببرد.
دکتر محسن صالح، كارشناس فلسطين از مركز زیتونه نيز در يادداشت خود به زبان عربي درباره بحران و بن بست كنوني در رژيم صهيونيستي مي گويد: «گره اصلی در به قدرت رسیدن تندروترین جریان راست‌گرا در تل آويو به ویژه حزب صهیونیسم دینی است؛ این جریان‌های افراطی نه تنها اهمیتی به مشارکت ديگران نمی‌دهند، بلکه تلاش دارند تا رقباي خود را از طریق برخی توافقات کنار گذارند و همزمان به‌دنبال پیاده کردن قوانین توراتی در زندگی روزمره صهیونیست‌ها و سخت‌گیری در تعریف فرد یهودی هستند، به گونه‌ای که صدها هزار یهودی برای اعتراف به یهودی بودن خود به خیابان‌ها می‌آیند.»
دكتر صالح در ادامه يادداشت خود مي افزايد: «اصل نگرانی‌ها مرتبط با تلاش جریان‌ها به شدت تندرو برای مهندسی جامعه طبق رویکرد و مواضع افراطی خود است، به گونه‌ای که مخالفان معتقدند که این مسئله جامعه صهیونیستی را به سمت نزاع و درگیری داخلی و انزوای خارجی پیش خواهد برد که در نهایت به ضرر این رژیم تمام شده و جایگاهی که در طول 75 سال گذشته می‌خواست برای خود دست و پا کند، را از بین خواهد برد و نقاب از چهره حقیقی و کریه این رژیم برخواهد داشت. حال آنکه صهیونیسم دینی بر این باور است که این نگرانی‌ها بی‌مورد است و هيچ مشكلي را قبول ندارد.»
از اعتصاب تا استعفاها عليه نتانياهو
همزمان با شدت گرفتن اختلافات عليه كابينه نتانياهو، سرزمين‌هاي اشغالي شاهد موجي از اعتصاب‌ها در ميان اتحاديه‌هاي كاري و حتي استعفاي سفراي اين رژيم در خارج است. در همين ارتباط نيز، پایگاه خبری واللا و روزنامه یدیعوت آحارانوت روز دوشنبه اعلام كردند كه بیش از ۱۳۰ شرکت فوق پیشرفته (هایتک) روز سه‌شنبه را به علت آنچه آنها کودتای بنیامین نتانیاهو برای تغییرات در دستگاه‌ قضایی از جمله کاهش اختیارات دیوان عالی اعلام کردند، دست از کار خواهند کشید.
کمپین مبارزه علیه کودتا که شامل جمعیت‌ها، هیئت‌های اسرائیلی مخالف دولت نتانیاهوست، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کودتای دیکتاتوری به‌شدت به حقوق مدنی و اقتصادی اسرائیل و تمام سازمان‌ها خسارت خواهد زد. این کمپین اعلام کرد: «به همین دلیل، ما خواهان اتخاذ اقدامات ریشه‌ای هستیم، با وجود خسارت اقتصادی، ما به عنوان نخستین گام، دست به این کار خواهیم زد تا به دولت اسرائیل بگوییم که کودتا هرگز به سرانجام نخواهد رسید و اسرائیل هرگز دیکتاتوری نخواهد بود، چرا که در غیر این صورت حتی یک روز نیز نمی‌تواند بدون مسیر اصلی اقتصادی به حیات خود ادامه دهد.»
این کمپین همچنین خبر داد که انتظار می‌رود که پنجشنبه آینده نیز سرزمین‌های اشغالی شاهد اعتراضات گسترده‌تری باشد و تظاهرات گسترده‌ای نیز شنبه شب علیه اقدامات دولت در خیابان کابلان تل‌آویو انجام شود. از سوي ديگر،  پس از استعفای سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس، این بار سفیر این رژیم در کانادا نیز در اعتراض به کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو استعفا کرده است. روزنامه جروزالم پست چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت که رونن‌هافمن، سفیر رژيم اسرائیل در کانادا روز یکشنبه استعفای خود را در اعتراض به سیاست دولت جدید تقدیم کرده است تا از زمان روی کارآمدن نتانیاهو در یک ماه گذشته، دومین سفیری باشد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. این روزنامه نوشت: «سفیر اسرائیل در کانادا با این اقدام، به راه یائل ژرمن سفیر تل‌آویو در فرانسه رفت.» 
 
مسمومیت نظامیان صهیونیست در یک پایگاه نظامی
در ادامه وقوع حوادث عجيب با منشا نامعلوم، منابع خبری رژیم صهیونیستی از مسمومیت شماری از نظامیان این رژیم در یک پایگاه نظامی خبر دادند. به گزارش روز دوشنبه سایت خبری صهیونیستی «والا»، ۷۵ نظامی ۲ گروهان مختلف در پایگاه آموزشی تیپ «ناحال» ارتش رژیم صهیونیستی دچار تب، اسهال، استفراغ و سرگیجه شده و خواهان مراجعه به پزشک شدند. به نوشته این سایت، این نظامیان صهیونیست به احتمال زیاد به خاطر مصرف غذای فاسد، مسموم شده‌اند. این درحالی است که پیش از این گزارش‌های متعددی از منابع صهیونیستی درباره موارد خودکشی، سرقت سلاح، آتش سوزی، تجاوز به افسران و نظامیان زن در پایگاههای این رژیم گزارش شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما