کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران:

امسال بیش از یک میلیون اصله نهال تولید می‌شود

4 بهمن 1401 ساعت 9:34

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهرگفت: تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال برای امسال پیش‌بینی شده است که با توجه به سیاست دولت در زراعت چوب ، بیشتر از گونه صنوبر و تبریزی خواهد بود.


مهرداد خزایی پول در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سیاست دولت در سال جاری استفاده از ظرفیت مردمی برای کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور است که به مدت چهار سال اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: این طرح از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و حوزه اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران نیز تولید نهال را از امسال اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی کشور برای سال بعد باید چیزی حدود ۲۵۰ میلیون اصله نهال را تولید کند و در اختیار متقاضیان برای نهال‌کاری قرار دهد، افزود: برای زراعت چوب سعی می‌شود از صنوبر و خانواده بید و تبریزی به دلیل قابلیت کشت و صنعتی شدن و تامین بخشی از نیاز چوبی کشور و واحدهای صنایع سلولزی شمال کشور استفاده شود.

این مسئول با اعلام اینکه اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر، تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال را امسال در برنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: در کشور در طول چهار سال یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌شود که در اختیار بخش‌های خصوصی و مردم برای کشت قرار می‌گیرد.

خزایی پول، افزود: پیش‌بینی این اداره کل برای سال ۱۴۰۲ حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نهال است که سعی می‌شود از بخش خصوصی نیز در این حوزه استفاده کند.

وی گفت: پیشنهادات مختلفی از بسیج دانش‌آموزی، بسیج دانشجویی، استفاده از امکانات شرکت‌ها، معادن و شهرک‌های صنعتی برای تولید نهال شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران، تصریح کرد: توسط این اداره کل حدود سه تن بذر از انواع درختان گردو، ون، افرا، شیردار، سرو نقره‌ای و کاج سیاه تولید شده است.

این مسئول در ادامه به راه‌اندازی اپلی کیشن  "درخت یاران" توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: این اپلی کیشن قابلیت آن‌را دارد در مناطقی که در حال نهال‌کاری است با نقشه و مختصات مشخص کند همچنین قابلیت رصد اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد را هم دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 467738

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/467738/امسال-بیش-یک-میلیون-اصله-نهال-تولید-می-شود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com