مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش هشدار داد؛

خطر تبدیل ایران به واردکننده بنزین در صورت استمرار مصرف کنونی

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۷
کد مطلب : ۴۶۷۳۸۳
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش گفت: اگر با روند کنونی مصرف بنزین را ادامه بدهیم، نیمه دوم سال آینده به یک واردکننده بنزین تبدیل می‌شویم.
۰
plusresetminus
خطر تبدیل ایران به واردکننده بنزین در صورت استمرار مصرف کنونی
به گزارش بلاغ، سعید مداح مروج در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم؛ سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط ۹۷ میلیون لیتر در روز بود ولی تولید از ابتدای امسال تا به امروز ۱۰۳ و نیم میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: عملاً به کمک پالایشگاه‌هایی که نفت خام را پالایش می‌کنند و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که میعانات را بازپالایش می‌کند قادر هستیم با الگوهای فرآیند خاصی که در تک‌تک این واحدها متناسب با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده، ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.

این مسئول ادامه داد: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد. ما مجبور هستیم از همه ظرفیت‌های موجود کشور حتی از انبارهای خودمان استفاده کنیم.
مروج تأکید کرد: این آمادگی را داریم که بتوانیم ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لیتر در روز به طور پیوسته تولید داشته باشیم.

وی یادآور شد: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیمه دوم سال آینده به یک وارد‌کننده بنزین تبدیل می‌شویم.

تردد خودروهای بی‌کیفیت با مصرف سوخت بالا
در ادامه این برنامه، مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم، بعد از راه‌اندازی ستاره خلیج‌فارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم. اما الان متأسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیده‌ایم.
وی افزود: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاست‌های قیمتی و دیگری ناشی از سیاست‌های غیرقیمتی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد سیاست‌های قیمتی توضیح داد: قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه یا نسبت به کشورهای دنیا خیلی پایین‌تر است.
نخعی عنوان کرد: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیندازیم باید از تجربیات سایر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: ما در صنعت خودرو‌سازی با مشکل خودروهای بی‌کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی طرحی به نام طرح سی‌ان‌جی شروع شد و تعدادی جایگاه سی‌ان‌جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد.

نخعی ادامه داد: در چند سال گذشته تمرکزها روی خودروهای فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعدها رها شد که متأسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴