تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۴۶۷۲۵۹
تلاطم قیمتی در بازار خودرو که طی یک و نیم ماه گذشته شروع شده بود، در سه روز گذشته قدری کمتر شده و به تناسب کاهش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت خودرو نیز دستخوش تغییراتی جزئی شده است.
۰
plusresetminus
کاهش نسبی قیمت خودرو طی ۳ روز گذشته/ آرامش به بازار بازمیگردد؟
به گزارش بلاغ،طی تقریباً ۵۰ روز گذشته قیمت خودرو در بازار به صورت افسارگسیخته ای افزایش یافت؛ به شکلی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی یک ماهه قیمت خودرو میانگین بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان گران شد.

به اعتقاد کارشناسان، به دلیل تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای، اصلی ترین عامل افزایش قیمت خودرو نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد است؛ در واقع به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افراد برای حفظ سرمایه خود به خرید خودرو روی آورده اند که به با توجه به عرضه کم و تقاضای بالا، این جریان منجر به تلاطم قیمتی در بازار شده است.

در این بین با توجه به کاهش نسبی قیمت دلار در بازار و ریزش حدود ۲ هزار تومانی این ارز طی ۲ روز گذشته، قیمت خودرو نیز به همان تناسب در بازار آزاد دستخوش تغییر و به طور میانگین بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان با کاهش مواجه شد. البته با توجه به رشد قابل توجه قیمت خودرو طی هفته‌های گذشته، کاهش فعلی نمی‌تواند اثر خاصی بر بازار بگذارد اما به هر حال نوید نزولی شدن قیمت‌ها را می‌دهد.

در این ارتباط سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ضمن اشاره به اینکه با کاهش قیمت ارز، از روز گذشته قیمت خودرو تا حدود زیادی کاهش یافته است اما قیمت‌ها به قیمت‌های یک و نیم ماه قبل یعنی پیش از گرانی ارز بازنگشته است، می‌گوید: بارها گفته‌ایم که مشکل خودرو، میزان عرضه آن است، عرضه قطره‌چکانی خودرو و نابرابری عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود ضمن اینکه در این شرایط عوامل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز نیز بر روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی، خودرو به غلط به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و بنابراین نوسانات نرخ ارز در قیمت خودرو اثرگذار است و لذا افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته تأثیر بسزایی در افزایش قیمت خودرو داشته است.

در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار آزاد آمده است؛ البته باید اشاره شود که این قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های متوسط اعلامی از سوی فروشندگان جمع آوری شده و ممکن است در مناطق مختلف، قیمت‌های متفاوتی اعلام شود.
خودرو ۱۲ دی ماه
سمند LX ۴۳۰ میلیون تومان
پژو پارس LX ۵۱۰ میلیون تومان
پژو پارس xuvp ۴۴۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۴۳۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۹۹) ۴۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۴۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۶۰۰ میلیون تومان
رانا پلاس ۴۳۳ میلیون تومان
دنا معمولی ۵۶۰ میلیون تومان
دنا پلاس توربو ۶ دنده‌ ۶۶۵ میلیون تومان
تارا دستی ۵۹۴ میلیون تومان
هایما S۵ یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان
هایما S۷ یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان
سورن پلاس ۴۶۰ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۲۶۰ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۲۵۰ میلیون تومان
ساینا ۲۸۸ میلیون تومان
تیبا ۲۸۰ میلیون تومان
تیبا ۲ ۲۷۵ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۲۸۸ میلیون تومان
کوییک اتوماتیک پلاس ۳۷۰ میلیون تومان
شاهین ۵۱۰ میلیون تومان
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما