کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

قیمت پایین گاز؛ هزینه بهینه‌سازی را افزایش داده است/ ناترازی مصرف گاز خانگی با تعرفه‌گذاری پلکانی علاج می‌شود

11 دی 1401 ساعت 14:31

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه هرچقدر قیمت‌ها بیشتر واقعی شود، بهتر است، تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را روش مناسبی برای مدیریت مصرف گاز دانست و گفت: قیمت پایین گاز؛ هزینه بهینه‌سازی را افزایش داده است و ناترازی مصرف گاز خانگی با تعرفه‌گذاری پلکانی علاج خواهد شد.


به گزارش بلاغ، ایران به لحاظ مصرف انرژی بعد از آمریکا و روسیه در جایگاه سوم جهانی قرار دارد. به لحاظ شدت مصرف انرژی نیز اولین کشور در جهان هستیم که آمار نگران‌کننده‌ای است.

برخی پایین‌بودن قیمت گاز طبیعی در کشور را از جمله عوامل مهم تأثیرگذار بر مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی در کشور می‌دانند. آمارها نشان می‌دهد که از مجموع ۲۶ میلیون مشترک واقعی در کل کشور، ۶۴% مصرفی مناسب داشته‌اند. این در حالی است که تنها ۳% از کل مشترکین مصارف بسیار بالا را ثبت کرده‌اند.

مشترکین پرمصرف به‌صورت میانگین، مصرفی ۵ برابر بیشتر از مشترکین کم‌مصرف دارند و مجموعاً ۵/۷% از کل مصرف گاز خانگی کشور را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین، مشترکین پرمصرف گاز خانگی، اقلیت مطلقی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نسبت به عمدهٔ مردم که مصرفی متعادل در گاز طبیعی دارند، مصرف بسیار بیشتری از گاز طبیعی دارند.

باتوجه‌به این واقعیات، برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها می‌تواند تا حد زیادی به مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور در بخش خانگی بینجامد.

مهراد عباد، عضو اتاق بازرگانی دراین‌خصوص به راه دانا اظهار کرد: جهان مبتلا به مشکلی به نام اعتیاد به استفاده از انرژی است. کشور ما نیز به این مسئله دچار شده است. در ایران به‌واسطه ارزان بودن انرژی، مصرف چندبرابر استاندارد جهانی است.
فرهنگ‌های نادرست به افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی دامن زده است

وی افزود: یک سری فرهنگ‌های نادرست در کشورمان به افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی دامن زده است. مثلاً سماورها و موتورخانه‌های قدیمی از جمله مواردی است که افزایش مصرف را به وجود آورده است. سماور از صبح تا شب روشن است و کسی توجهی ندارد که گاز بدون هیچ دلیلی در حال سوختن و هدررفتن است.

وی توضیح داد: لازم است در زمینه مصرف صحیح گاز فرهنگ‌سازی کنیم. زیرا استراتژی کشور مبنی بر استفاده از گاز به‌صورت گسترده است. الان ۹۸ درصد کشورمان تحت پوشش گاز قرار دارد و عدم استفاده صحیح از آن می‌تواند برایمان مشکل‌ساز شود. متأسفانه ما به لحاظ فرهنگی در این زمینه کارهای زیادی انجام نداده‌ایم و موفقیتی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های کشور نیز در حوزه گاز دچار مشکل هستند و هدررفت انرژی دارند، گفت: مثلاً فرسودگی لوله‌کشی‌ها و رگلاتورهای گاز درب منازل به هدررفتن انرژی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: باید به سمت فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از گاز پیش برویم. خوب است با آموزش از مدارس شروع کنیم. در اروپا به این دلیل که از برق استفاده می‌کنند، تمرکز بر روی استفاده صحیح از این نوع انرژی است و در ایران می‌توانیم بر روی بحث گاز تمرکز کنیم.

عباد تصریح کرد: اکنون موضوع هوش سبز در جهان مطرح شده است که به توجه به نحوه استفاده از انرژی مربوط می‌شود. باید هوش سبز را در کشورمان تقویت کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در واقع ما به‌نوعی دچار خام‌سوزی در کشورمان هستیم. از گاز طبیعی می‌توانیم مشتقات بسیاری بگیریم؛ اما در کشور ما گاز عمدتاً به‌صورت خام مصرف می‌شود و مشتقات زیادی از آن نمی‌گیریم. این خام‌سوزی به نفع کشور نیست و هرچقدر بتوانیم در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنیم، مزیت بیشتری برایمان دارد.

عباد در ادامه تأکید کرد: باید تلاش کنیم به قیمت‌های واقعی انرژی نزدیک شویم تا انگیزه لازم برای مصرف صحیح انرژی در کشورمان به وجود بیاید. معمولاً قیمت انرژی در هر کشوری باتوجه‌به قیمت فوب نزدیک‌ترین بنادر مشخص می‌شود و در ایران نیز می‌توانیم از قیمت فوب خلیج‌فارس برای قیمت‌گذاری استفاده کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که کشور ما در بحث افزایش قیمت بنزین به‌درستی عمل‌نکرده و این عملکرد مشکلاتی را به دنبال داشته گفت: همین امر باعث شده است که افزایش قیمت انرژی به یک خط قرمز برای مسئولان تبدیل شود. اما باید با بسترسازی‌های لازم به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها حرکت کنیم.
ناترازی مصرف گاز خانگی با تعرفه‌گذاری پلکانی علاج می‌شود

وی ادامه داد: هرچقدر قیمت‌ها بیشتر واقعی شود، بهتر است. تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها روش مناسبی برای مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی و ناترازی کلی کشور است. در این روش هر چه مصرف بالاتر می‌رود، افراد هزینه بیشتری برای گاز مصرفی‌شان پرداخت می‌کنند.

وی در پایان افزود: با این روش پرمصرف‌ها که اغلب از طبقات بالای جامعه هستند، با قیمت واقعی‌تری هزینه گاز مصرفی‌شان را پرداخت می‌کنند و کسانی که مصرف معقولی دارند، بیشتر از یارانه دولتی انرژی بهره می‌برند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 467238

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/467238/قیمت-پایین-گاز-هزینه-بهینه-سازی-افزایش-داده-ناترازی-مصرف-خانگی-تعرفه-گذاری-پلکانی-علاج-می-شود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com