تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۹
کد مطلب : ۴۶۷۲۲۱
۰
plusresetminus
3 خبر خواندنی و ویژه امروز یکشنبه 11 دی‌ماه 1401
گزارش بلومبرگ از شورش جهانی برای پایان سلطه دلار 
خبرگزاری بلومبرگ از شورش کشورهای مختلف علیه سلطه دلار خبر داد و نوشت: برخی از اقتصادهای بزرگ دنیا به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از دلار آمریکا هستند.
بلومبرگ می‌نویسد: استفاده از دلار از سوی آمریکا به عنوان سلاح‌، کشورها را تشویق کرد تا خود را از سلطه دلار بیرون بکشند برخی از اقتصادهای بزرگ دنیا که از قدرت دلار و کاربرد آن به عنوان سلاح خسته شده‌اند‌، به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از ارز آمریکا هستند. کشورهای کوچک‌تر از جمله برخی کشورهای آسیایی هم تلاش می‌کنند از دلار فاصله بگیرند. شرکتهای سراسر دنیا بخش قابل توجهی از بدهی خود را با ارزهای داخلی می‌فروشند تا مانع قدرت گرفتن بیشتر دلار شوند. در واقع همه به دنبال جایگزینی برای دلار هستند گویی که شورشی علیه پادشاهی پول ملی آمریکا در دنیا به راه افتاده است. 
همه می‌دانند نمی‌توان سلطه دلار را به این زودی‌ها از بین برد‌، اما قبلا حتى تصور هم نمی‌شد بتوان از مکانیسم‌های پرداخت دیگری به دور از دلار آمریکا یا شبکه سوئیفت که زیربنای سیستم مالی جهانی است استفاده کرد. 
حالا استفاده از دلار توسط آمریکا برای تحریم روسیه در سال جاری و فناوری‌های جدید‌، کشورها را تشویق کرده است خود را از سلطه دلار بیرون بکشند. تحلیلگران عقیده دارند دولت بایدن در استفاده تسلیحاتی از دلار آمریکا و سیستم جهانی پرداخت اشتباه کرده‌، چون سرمایه‌گذاران غیرآمریکایی را مجبور می‌کند دارایی‌های خود را به خارج از آمریکا که زمانی یک منطقه ‌ایمن بوده است؛ منتقل کنند و این در حالی است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌زودی استفاده از دلار را متوقف می‌کند.
روسیه و چین همین حالا هم طرح‌هایی برای ارتقاء ارزهایشان در پرداخت‌های بین‌المللی در نظر دارند که شامل استفاده از فناوری‌های بلاکچین می‌شود. این طرحها به دنبال حمله روسیه به اوکراین تسریع شده‌اند. روسیه برای مثال درآمد فروش انرژی خود را به روبل دریافت می‌کند.
بنگلادش‌، قزاقستان و لائوس هم مذاکراتی با چین برای تقویت استفاده از یوآن انجام داده‌اند. هند علنا بین‌المللی شدن روپیه را اعلام کرد و مکانیسم پرداخت دوجانبه با عربستان با ارز داخلی خود را به راه‌انداخت.
اصلی‌ترین انگیزه برای چنین اقداماتی تصمیم آمریکا و اروپا برای قطع دسترسی روسیه از سیستم مالی سوئیفت بوده است. فرانسه این اقدام را یک «سلاح هسته‌ای مالی» می‌داند. بدین ترتیب ارتباط اکثر بانک‌های بزرگ روسیه از شبکه‌ای که دهها میلیون نقل و انتقال مالی در روز دارد؛ قطع شده است. بنابراین بانک‌ها مجبورند بر مکانیسم‌های مالی خود تکیه کنند. 
البته این تحریم‌ها تنها دلیل تسریع روند دورشدن از دلار نبوده‌، افزایش قدرت دلار آمریکا هم مقامات آسیا را در تلاش‌های خود برای پیدا کردن جایگزینی برای آن مصمم‌تر کرده است. ارزش دلار حدود ۷ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته و بیشترین رشد را از ۲۰۱۵ داشته است. بدین ترتیب‌، قیمت خرید مواد غذایی برای کشورهای آسیایی افزایش یافته و بار بازپرداخت بدهی‌های آنها سنگین‌تر شده است که فقر را در این کشورها گسترش می‌دهد. 
نقل و انتقال‌های مالی با سایر ارزهای دنیا رشد خواهد داشت. به این ترتیب توانایی دولت آمریکا برای استفاده از ارز خود در جنگ‌های ژئوپلیتیکی مانند آنچه در اوکراین انجام داد؛ کاهش می‌یابد. حالا بسیاری از کشورها می‌دانند که می‌توانند مستقیما از ارزهای داخلی خود استفاده کنند و این باعث به‌وجود آمدن سیستم‌های پرداخت متعادل‌تری در دنیا می‌شود.
 
 
دفاع مشکوک از متهمان بمب‌گذاری ناموفق در شیراز
روزنامه شرق ضمن مصاحبه با خانواده یکی از متهمان بمب‌گذاری در شیراز، به تبرئه این تروریست و همراهان وی پرداخت.
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، پیش از این تیمی پنج نفره را در استان‌های اصفهان و فارس دستگیر کرد که شب حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز، اقدام به بمب‌گذاری در خیابان معالی‌آباد شیراز که خیابان پرترددی است کرده بودند. این اقدام تروریستی در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر رویت بسته‌ای مشکوک، لو رفت و تیم چک و خنثی اقدام به خنثی‌سازی بمب کردند.
در حالی این عملیات تروریستی ناکام ماند و تیم تروریست بازداشت شدند که در صورت انفجار بمب در خیابان پر رفت و آمد معالی‌آباد، می‌توانست ده‌ها نفر از هم‌وطنان را مانند جنایت تروریست‌ها در حرم حضرت شاهچراغ به خاک و خون بکشد. اما با وجود این واقعیت و اسناد و مدارک موجود، روزنامه زنجیره‌ای شرق سراغ مادر یکی از متهمان بمب‌گذاری (امیر ارسلان مهدوی) رفته، و ضمن ورزشکار معرفی کردن وی و این که فقط یک زندگی معمولی می‌خواسته(!) سعی کرده متهمان را تبرئه کند.
شرق برای عاطفی کردن ماجرا و تحمیق مخاطب می‌نویسد: «وقتی اولین برف زمستان بارید، دوباره نامش بر سر زبان‌ها افتاد. تصاویرش روی کوه‌های سفیدپوش در حالی که مشغول اسکی است، بر صفحه توییتر و اینستاگرام دوستان و آشنایانش نقش بست. برف، بسیاری را یاد او انداخته‌ بود؛ یاد امیرارسلانی که در ویدئویی با شعف می‌گوید: «دربندسریم... برف خوشگلی داره میاد از این دونه‌درشت‌ها که مثل پر می‌شینه‌...». اما آخرین باری که خانواده، دوستان و آشنایانش او را دیده‌اند، به جای عینک اسکی، چشم‌بند سیاه بر صورت داشته و به جای انتظار برای نشستن برف نو، رو به دوربین چیزهایی گفته که مادرش می‌گوید «باور ندارم». امیرارسلان مهدوی یکی از پنج ورزشکار شیرازی بازداشت‌شده‌ است. اگرچه ورزشکاران بیشتری در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ بازداشت شدند، اما این پنج نفر با انتشار فیلم «اعتراف» به آنچه «قصد بمب‌گذاری» عنوان ‌شده، بیشتر شناخته شدند. چهارشنبه هفته گذشته دو نفر از این گروه پنج‌نفره با قرار وثیقه چهارمیلیاردی آزاد شدند؛  خبری که اگرچه خوشحالی از آزادی دنا شیبانی و محمد خیوه را به ارمغان آورد، اما نگرانی‌ها درباره تداوم بازداشت امیرارسلان مهدوی، اشراق نجف‌آبادی و حسام موسوی را تشدید کرد.
عنوان اتهامی امیرارسلان در این ویدئو همه کسانی که او را می‌شناختند، شگفت‌زده کرد. مادر ارسلان هیچ اطلاعی از نحوه بازداشت و مکان آن ندارد. نمی‌داند فرزندش کجا برده‌ شده، نمی‌داند آیا محل نگهداری او از ابتدای بازداشت تا‌کنون تغییری کرده‌ یا نه. نمی‌داند الان کجا و در چه شرایطی نگهداری می‌شود. خانواده همان شب بالاخره از بازداشت ارسلان با‌خبر می‌شوند و نهاد بازداشت‌کننده، همان شب برای بازرسی به خانه آنها می‌رود. 
ارسلان مثل بسیاری از هم‌سالانش از سیاست یک زندگی معمولی می‌خواست. مادرش می‌گوید «ارسلان سیاسی نبود، موضوعات سیاسی روز را در آن حد که به زندگی روزمره‌ و آینده‌اش بستگی داشت، دنبال می‌کرد» و در پی یک «زندگی نرمال» بود. 
شرق توضیح نداده که آیا برای جذب سرویس‌های جاسوسی بیگانه و گروهک‌های تروریست شدن، فرد باید زیر بته عمل آمده باشد و فاقد هیچ سابقه هنری و ورزشی و شغلی و تحصیلی باشد؟! یا به هر حال، دشمنان برای جذب مزدور، سراغ افراد با گرایش‌های مختلف می‌روند و با توجه به نقطه ضعف‌‌های‌شان، آنها را به استخدام درمی‌آورند؟ به عنوان مثال سرکرده گروهک تروریستی منافقین تحصیل کرده رشته حقوق بوده و با این وجود اقدام به وطن‌فروشی و خیانت کرده و در شهادت 17 هزار شهروند ایرانی، نقش‌آفرینی و دستور دهنده اصلی بوده است.
یادآور می‌شود روزنامه‌های زنجیره‌ای مانند شرق و اعتماد، در هفته‌های اخیر به بهانه‌های مختلف اقدام به حمایت از اشرار اغتشاشگر و عناصر آدم‌کش کرده‌اند و این در حالی است که آنها متهمان اصلی حمایت از اغتشاشاتی هستند که طی آنها، رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه،‌ علناً دستور ساخت کوکتل مولوتف و بمب و ترور و جنایت می‌دادند.
 
 
گزارش رسانه‌ها از موج تورم و اخراج نیروها در غرب
روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب ضمن مرور گزارش‌های رسانه‌های غربی نوشت: کسب و کارهای اقتصادی در کشورهای مختلف جهان به ویژه آمریکا، روزهای سختی را سپری می‌کند و موج اخراج نیروها به خاطر افزایش نرخ تورم و ترس از رکود اقتصادی تشدید شده است.
در حالی که برخی محافل غربگرا اصرار دارند شرایط اقتصادی را صرفاً در ایران بحرانی نشان دهند، «دنیای اقتصاد» در گزارشی نوشت: اخیراً شرکت استلانتیس اعلام کرد که به دلیل هزینه‌های گزاف خودروهای الکتریکی، در فوریه ۲۰۲۳، حدود ۱۳۵۰ نیروی کارش را اخراج خواهد کرد. هفته گذشته نیز در خبرها آمد که پپسی، غول تولیدکننده اسنک و نوشابه‌های گازدار، درصدد تعدیل صدها نیرو و حذف صدها شغل شرکتی در آمریکای شمالی است. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، این بیشترین تعدیل نیرو از میان کارکنان واحد تولید نوشیدنی‌‌ها خواهد بود. اواخر سال گذشته نیز کوکا‌کولا اعلام کرد بیش از دو هزار نفر از کارکنانش را اخراج خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ، به ویژه در حوزه‌های تکنولوژی و رسانه به دلیل فشارهای ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی، اقدام به تعدیل نیروی گسترده کرده‌‌اند. عامل این اخراج‌‌های دسته‌‌جمعی چیست؟ 
آخرین مورد، مربوط به شرکت استلانتیس است که طبق گزارش سی‌‌ان‌‌ان، قرار است در ابتدای سال آینده، کارخانه مونتاژ خود در ایلینوی را تعطیل و ۱۳۵۰ نیرویش را اخراج کند. وال‌استریت ژورنال نیز هفته گذشته در گزارشی نوشت که قرار است شرکت پپسی، صدها نیرو را در آمریکای‌شمالی تعدیل کند. «بیاند میت» و «ایمپاسیبل فودز» و پلتفرم سفارش و تحویل غذای «دوردش» نیز از جمله شرکت‌‌های فعال در حوزه غذا هستند که اقدام به تعدیل نیروی گسترده کرده‌‌اند. توئیتر که همیشه در صدر خبرها بوده، چندی پیش با انتشار خبری مبنی بر اخراج گسترده کارکنان، بار دیگر سوژه رسانه‌ها شد. با ورود ایلان ماسک به این شرکت، شک‌‌ها به یقین تبدیل شد. یک هفته بعد، متا اعلام کرد که به زودی، ۱۳ درصد از کارکنان خود، یعنی حدود ۱۱ هزار نفر را اخراج خواهد کرد؛ فرآیندی که اوایل نوامبر شروع شد و کماکان ادامه دارد. هر کدام از شرکت‌‌ها دلایل خاص خود را مطرح می‌کنند، اما به نظر می‌‌رسد که انگیزه همه آنها یکی است: «تهدیدی به نام رکود».
در سه سال گذشته، تقریبا تمام جنبه‌های زندگی مردم دنیا تحت تاثیر کرونا بوده. قرنطینه و خانه‌نشینی، باعث شد مردم برای کار، آموزش، خرید و سرگرمی، دست به دامان تکنولوژی شوند. بازار صنعت تکنولوژی داغ شد. پس از کرونا و همزمان با احیای اقتصادی، شرکت‌‌های تکنولوژی بیش از سایر حوزه‌ها اقدام به استخدام نیرو کردند. مایکروسافت، متا و آلفابت، نیروهای خود را حدود ۲۰ درصد افزایش دادند. حالا همان شرکت‌‌ها نمی‌‌دانند چطور از پس هزینه‌های آن استخدام‌ها بربیایند. سی‌ان‌ان در گزارشی ضمن اشاره به گسترش تعدیل نیرو و تعلیق استخدام در شرکت‌‌های بزرگ تکنولوژی می‌گوید: «این خبر خوبی برای اقتصاد نیست.» تعداد اخراج‌‌ها، هشداردهنده است. آمازون اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی، هیچ نیرویی استخدام نخواهد کرد. ارزش سهام این شرکت در سال اخیر، بیش از ۴۷ درصد افت کرده. اپل هم مانند سایر شرکت‌‌های تکنولوژی، نگران کاهش سرعت رشد در فصل تعطیلات، افزایش نرخ بهره و کاهش مخارج مشتریان است. شرکت حمل‌ونقل آنلاین «لیفت» هم به دلیل افزایش نرخ تورم و ترس از رکود اقتصادی، نزدیک به ۷۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرده. بنیان‌گذاران این شرکت گفتند: «امروز، روز سختی برای ماست. دیر یا زود با رکود مواجه خواهیم شد و هزینه بیمه حمل‌ونقل اشتراکی نیز رو به افزایش است.» استرایپ که غول پرداخت آنلاین است، ماه پیش از تعدیل ۱۴ درصد از کارکنانش خبر داد. «پاتریک کالیسون»، مدیرعامل این شرکت گفت: «ما زیادی نسبت به رشد کوتاه‌‌مدت اقتصاد اینترنتی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خوش‌‌بین بودیم و احتمال و اثرات رکود را دست‌کم گرفته بودیم.» طی ماه‌های اخیر، درآمد و ارزش سهام شرکت‌‌های تکنولوژی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده. علتش تا حدی، هراس مشتریان از رکود احتمالی است که باعث شده کمتر خرج کنند. به این‌ترتیب، شرکت‌‌ه
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴