تاریخ انتشارشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۴۶۷۲۲۰
تداوم بحران انساني و محاصره در يمن همزمان با بمباران روزانه ائتلاف سعودي در اين كشور باعث شده تا صليب سرخ جهاني نيز نسبت به پايان يافتن بحران انساني در اين كشور مظلوم و فقیر عربي ترديد داشته باشد.
۰
plusresetminus
نا‌امیدی کامل صلیب سرخ از بهبود اوضاع یمن در سال 2023

به گزارش بلاغ؛ با ادامه شرايط بحراني و فقر ناشي از جنگ تحميلي عربستان سعودي عليه مردم يمن، صليب سرخ جهاني هم آب پاكي را روي دست همه ريخته و گفته است با ادامه وضعيت كنوني در اين كشور جنگ زده، اميدي به بهبود اوضاع مردم اين كشور در سال ميلادي جديد نيست. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه‌ای درباره تحولات يمن اعلام کرد: «با توجه به نبود راه‌ حلی برای جنگ، تشدید بحران‌های اقتصادی و اقلیمی و همچنین کاهش بودجه اقدامات بشردوستانه و توسعه‌ای، انتظار نمی‌رود وضعیت انسانی در یمن در سال ۲۰۲۳ بهبود یابد.» براساس گزارش النشره، در بیانیه صليب سرخ آمده است: «طبق گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در طول سال آینده حدود ۲۱.۶ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه و خدمات حفاظتی نیاز خواهند داشت.»
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین اعلام کرد: «شصتمین سالروز حضور کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن این امکان را برای ما فراهم می‌کند که درباره نیاز مداوم به اعمال و اجرای صادقانه و متعهدانه قوانین بین‌المللی انسانی فکر کنیم؛ چراکه پس از هشت سال درگیری مسلحانه در یمن، خشونت و مشکلات اقتصادی مردم را خسته کرده است.
لازم است که همه طرف‌های درگیر به قوانین جنگ پایبند باشند و در راستای کاهش آسیب به غیرنظامیان تلاش کنند. درد و رنج ملت یمن تنها در صورتی پایان خواهد یافت که به گفت‌وگو بازگردند و به راه‌ حل‌های سیاسی دست یابند.» در شرايطي كه جنگ ائتلاف سعودي عليه مردم يمن ادامه دارد، قحطی و گرسنگی بخش بزرگی از يمني‌ها را تا حد ابتلا به سوء تغذیه کشانده و حدودا نیمی از مردم یمن حتی در صورت یافتن خوراکی‌اندک، از دست یافتن به وعده غذایی بعدی مطمئن نیستند.
کودکان، زنان باردار و شیرده آسیب‌پذیرترین گروهی هستند که از آثار سوءتغذیه رنج می‌برند. با وجود ادعای انتخاباتي بایدن بر اتمام همکاری با عربستان در جنگ با یمن، هنوز هیچ تغییر مثبتی در وضعیت بحرانی یمن ایجاد نشده است و حتي كارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل تایيد كرده‌اند كه ائتلاف سعودي مرتکب نقض شدید حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌‌المللی در يمن شده که احتمالا برخی از آنها مشمول جنایات جنگی می‌شوند.
از سوي ديگر، شورای امنیت به عنوان مهم‌ترین رکن سازمان ملل برای ایجاد صلح و امنیت مسئولیت مهمی دارد که در قضیه يمن نیز همانند موارد بسیار دیگر مسئولیت اصلی خود را نادیده گرفته و تا كنون شوراي امنيت نيز گام تعيين كننده و نتيجه بخشي براي پايان دادن به بحران انساني در يمن برنداشته است. از اين رو نيز صليب سرخ جهاني چشم‌انداز روشني از بهبود اوضاع يمن با ادامه تجاوزات ائتلاف سعودي و سكوت جهاني در قبال اين وضعيت ارائه نمي‌دهد. 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴