تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۴۶۶۴۶۳
استاندار مازندران گفت: بارها برخی بحران‌ها را می‌بینیم اما اقدامی صورت نمی‌گیرد؛ با توجه به شرایط سیل خیز مازندران باید از هم اکنون ۱۰ پل شناور برای روز مبادا داشته باشیم نه اینکه پس از سیل به فکر تهیه آن باشیم.
۰
plusresetminus
اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌ها در زمان بحران رضایت‌بخش نیست/فقدان انسجام در هماهنگی بین ادارات
به گزارش بلاغ؛ جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران با حضور حسینی‌پور استاندار و معاونان و نیز مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
 
حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در این جلسه گفت: تا به امروز ۵۰ درصد مصوبات اجرایی، ۳۱ درصد در حال انجام و ۱۹ درصد نیز اجرا نشده است.
 
وی افزود: یکی از مصوبات اجرا نشده به تاکید استاندار در خصوص رفع تداخلات و اجرای دقیق مصوبات به ویژه آزادسازی بستر رودخانه‌ها باز می‌گردد.

*تدوین نقشه حریم رودخانه‌های مازندران

یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در این خصوص تشریح کرد: پس از سیل اخیر بخشی از اقدامات به طور مطلوب انجام شد اما بخشی هم به علل گوناگون محقق نشد.

وی افزود: بخشی از کار در حال رسیدگی در شعبات حقوقی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از دریا تا نقاط بالادست، طرح و نقشه حریم و بستر رودخانه‌ها تدوین و تهیه شده است.

* لزوم تعیین تکلیف درختان شکسته افتاده جنگل‌ها و حریم رودخانه‌ها 

خزاعی نماینده منابع طبیعی مازندران _ منطقه نوشهر نیز اعلام کرد: بیش از دو هزار مترمکعب از چوب آلات در حریم مورد جمع آوری و مزایده شده است و بخشی نیز تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود: باید با توجه به قرارداشتن در زمان تنفس جنگل در خصوص مزایده چوب آلات چاره اندیشی شود.

نماینده منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر خاطرنشان کرد: متاسفانه حریم بستر به صورت مطلوب صورت نمی‌گیرد و نیازمند بازنگری است.

مقیمی نماینده منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: درختان شکسته و افتاده جدای از خطر در فصل پیش رو و سیلاب در زمان وقوع حریق نیز بسیار حائز اهمیت است که باید تمهیدات لازم اتخاذ شود.

*جابجایی سکونت‌گاه دو روستای واسپول و پولادکوه در حال انجام است 

آسمانی مقدم مدیرکل بنیاد مسکن مازندران اعلام کرد: جابجایی دو روستای واسپول و پولادکوه در حال انجام است اما نکته مهم تغییر جانمایی جدید است.

وی افزود: اصل موضوع آن است که در زمین سابق هیچگونه ساخت و سازی کنند و به نام دولت سند بخورد و به آنها در نقطه دیگری جایگزین داده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران خاطرنشان کرد: نکته این است که باید از مالکان تعهد محضری گرفته شود تا در این اراضی حق سکونت و ساخت و ساز ندارند.

محمدی از افزایش اعتبارات تخصیصی و مصوب طی سال جاری خبر داد و گفت: این  رقم از ۳۰۵ میلیارد تومان سال گذشته به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

معافی فرماندار تنکابن نیز در ارتباط تصویری گفت: با توجه به پوشش جنگلی غرب مازندران و وجود رودخانه‌های متعدد لذا عمر بالای پل‌ها در منطقه نقطه آشیل در زمان سیلاب است.

وی افزود: بسیاری از پل‌های ما در مرحله پرخطر قرار دارند و باید نسبت به این موضوع تمهیدات جدی صورت گیرد.

فرماندار تنکابن خاطرنشان کرد: در مسیرهای جنگلی نیاز به بسترسازی است چرا که در زمان بحران بسیار کارگشا و کارآمد خواهد بود.

* تخصیص ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث و مرمت ساختمان‌های سیل‌زده

آسمانی مقدم در خصوص اقدامات ساخت و ساز در مناطق سیل زده گفت: برای دو روستای واسپول و پولادکوه جابجایی صورت گرفت و حدود ۲۶ قطعه دو طبقه برای سکونت اهالی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای پولادکوه نیز ۱۷ قطعه در محل جدید در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۷۰ میلیارد تومان علی الحساب درنظر گرفته شده است که پس از تعهد مالکان زمین در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

* کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در مازندران نگران‌کننده است 

رضوی مدیرکل هواشناسی از وضعیت قرمز بارش در تمامی شهرستان‌های مازندران خبر داد و گفت: به نسبت ادوار گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

وی افزود: وضعیت خشکسالی هر سال بیش از سال قبل در شرق استان افزایش می‌یابد و این حکایت از رشد کم‌آبی در این نقطه از استان دارد.

* بیش از ۳ هزار کیلومتر از راه‌های استان برف‌گیر است

جهانیان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران گفت: طول راه اصلی استان ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که عمدتا بیش از ۳ هزار کیلومتر از  راه‌های استان سالانه تحت تاثیر برف قرار می‌گیرند.

وی افزود: امسال برای نخستین‌بار راهدارخانه موقت در تلمادره جاده کیاسر به ساری راه‌اندازی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در محور هراز نیز راهدارخانه موقت برای تسریع در ارائه خدمات زمستانی راه اندازی می‌شود.

ضرورت پیش‌بینی حوادث و اتخاذ احکام اجرایی در کارگروه‌های شش‌گانه ستاد بحران 
سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این جلسه اظهار کرد: بحران، فراتر از روال عادی است و لذا وضعیت فوق‌العاده به حساب می‌آید که برای انسجام‌دهی بیشتر به محموعه دستگاه‌ها در اجرای عملیات مورد نیاز مجموعه ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است.

وی افزود: پیش‌بینی جزو اقدامات اصلی این ستاد است که اگر دقیق و بر اساس امکانات روز دنیا انجام گیرد، بسیار کارگشا و مفید فایده خواهد بود و خسارات را به حداقل ممکن خواهد رساند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: لذا پیش‌بینی تقدم بر پیشگیری است و این اصل در موضوع بحران آب خود  را نشان می‌دهد و باید ستاد مدیریت بحران احکام کارشناسی را جهت اقدام به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.

*فقدان انسجام در پیش‌بینی و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی 

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: متاسفانه انسجام لازم در خصوص پیش‌بینی وجود ندارد و در ادامه هماهنگی لازم نیز میان دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

حسینی‌پور گفت: بیشترین بحران استان مازندران در حوزه مباحث عمرانی است لذا به همین دلیل باید یک مدیریت منسجم میدانی صورت گیرد.

وی بیان کرد: ۶ کارگروه ستاد بحران باید موضوعات مطروحه را با دقت بسیار بالا بررسی کنند و هم خوب پیش‌بینی کنیم و هم اقدامات پیشگیرانه را در قالب حکم به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ کنیم.

استاندار مازندران اعلام کرد: متاسفانه بارها برخی بحران‌ها را می‌بینیم اما اقدامی صورت نمی‌گیرد؛ با توجه به شرایط سیل خیز مازندران باید از هم اکنون ۱۰ پل شناور برای روز مبادا داشته باشیم نه اینکه پس از سیل به فکر تهیه آن باشیم.

نماینده عالی دولت در استان عنوان کرد: مخابرات ما باید از هم اکنون به فکر روزهای بحرانی باشد و نکند همچون سیل اخیر شاهد قطع ارتباطات باشیم و این اصل در سایر حوزه‌ها نیز صدق می‌کند.

حسینی‌پور اذعان کرد: مدیریت که در شرایط بحران پاسخش نمی‌شود و نداریم است آن مدیر یک مدیر غیر راهبردی است که تسلیم حوادث شده است.

وی افزود: از هیچ مدیری نمی‌پذیرم در شرایط بحران بگوید نداریم و باید همان ‌جا بگذارد و برود.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: خسارات ناشی از سیل در مازندران فراوان است و باید مستمرا از سوی دستگاه‌ها و فرمانداران لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده عالی دولت در استان اضافه کرد: درختان شکسته افتاده در حریم رودخانه‌ها در زمان سیلاب بسیار خسارت وارد کرد و لذا در شرایط عادی باید این درختان تعیین تکلیف شود و لذا باید تمامی رودخانه‌های استان از درختان شکسته افتاده پاک‌سازی شود.

حسینی‌پور بیان کرد: هر دستگاهی تا پایان امسال  باید بخشی از کار را برعهده و انجام برساند تا خیال ما از آن بابت راحت شود.

وی تاکید کرد: به واسطه درختان خشکیده شکسته افتاده در جنگل‌های مازندران در زمان حریق بسیار لطمه‌ پذیر می‌‌شوند و باید بدنبال راهکار برای آن بود.

استاندار مازندران اعلام کرد: موضوع زباله نیازمند اقدام عاجل است و در سری قبل نیز عزل چند تن از مدیران به همین علت بوده است و لذا پاکسازی حریم جاده‌های استان  الویت قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان متذکر شد: برخورد شدید با تخلیه زباله و نخاله در حریم جاده‌های استان صورت گیرد و تمامی دستگاه‌ها در این زمینه برنامه داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما