کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باج‌خواهی درباره برجام با چاشنی آشوب قریب الوقوع اقتصادی

8 آذر 1401 ساعت 21:05

برخی رسانه های اصلاح طلب در جایگاه دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، از یکسو برای احیای برجام مطلوب آمریکایی ها تلاش می کنند و از سوی دیگر به آشوبگران و اغتشاشگران برای تنفس مصنوعی به آشوب ها و واردکردن چاشنی اقتصادی به اغتشاشات، کد می دهند.


به گزارش بلاغ،
 خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضدانقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضدانقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.
*******
قبح زدایی از همجنس بازی در رسانه های اصلاح طلب
برخی رسانه های اصلاح طلب به بهانه های مختلف در پی عادی سازی همجنس بازی و تطهیر آن هستند. پیش از این رسانه های معاند فارسی زبان با کلیدواژه هایی از جمله «جامعه رنگین کمانی» و...پروژه قبح زدایی از همجنس بازی را کلید زده بودند.

 
چندی پیش روزنامه شرق با ادبیاتی مشابه رسانه های معاند در مطلبی از همجنس بازان با عنوان «جامعه رنگین کمانی» نام برده بود.



 
حالا در جدیدترین نمونه، «امتداد» ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت- اعضای حزب منحله مشارکت- در مطلبی با عنوان «جیمی جامپ بازی پرتغال و اروگوئه با پرچم رنگین کمانی و شعار احترام برای زنان ایرانی» نوشت:«در جریان دیدار پرتغال و اروگوئه در مرحله گروهی رقابت های جام جهانی قطر، یک جیمی جامپ با در دست داشتن پرچم رنگین کمانی و نوشته «احترام برای زنان ایرانی» به داخل زمین آمد. این در شرایطی است که دولت قطر قوانین سخت گیرانه ای برای هرگونه شعار و نماد در داخل استادیوم ها برقرار کرده است.»
 
عصبانیت اینترنشنال و روزنامه هم میهن از دستور اژه ای برای مقابله جدی با «دروغ پراکنی»
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دیروز در نشست شورای عالی قوه قضائیه گفت:«به مسئولان ذی ربط قضایی در سراسر کشور از جمله دادستان تهران دستور داده‌ام که چنانچه فردی حرف دروغی یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید و مستندات ادعایش را از او بخواهید؛ چنانچه فرد مزبور بدون سند و مدرک این حرف دروغ را نشر داده باشد و سوء‌نیت او نیز احراز شود اما ابراز تنبّه کند و اعلام دارد که درصدد جبران برمی‌آیم، طبیعتاً مواجهه مقتضی به عمل خواهد آمد. اما چنانچه فرد منتشرکننده دروغ، نه تنها مستنداتی ارائه نکرد که حتی سوء‌نیت او نیز محرز گشت و ابراز تنبّه و جبران خطا نیز در رفتار او مشاهده نشد، مشخص است که در راستای اهداف دشمن اقدام می‌کند لذا برای او به سرعت کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود.»

 
دروغ پراکنی و شایعه سازی عمل ناشایستی است و طبیعتا این پیشنهاد رئیس قوه قضاییه باید با استقبال تمامی طیف های سیاسی و از جمله اصلاح طلبان مواجه شود. اما نکته قابل تأمل اینجاست که بخشی از جریان اصلاح طلب به این اقدام قابل تقدیر رئیس قوه قضاییه حمله کرده اند.

 
در همین رابطه روزنامه هم میهن- به مدیرمسئولی کرباسچی- در مطلبی با عنوان «دروغ، کل تجزیه ناپذیر» نوشت:«ریاست محترم قوه قضائیه در اظهارات مهمی درباره دروغ اعلام داشت که:به مسئولان ذیربط قضایی دستور داده‌ام که چنانچه فردی حرف دروغ یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید و مستندات ادعایش را از او بخواهید؛ چنانچه فرد مزبور بدون سند و مدرک این حرف دروغ را نشر داده باشد و سوء‌نیت او نیز احراز شود اما ابراز تنبّه کند و اعلام دارد که درصدد جبران برمی‌آیم، طبیعتاً مواجهه مقتضی به عمل خواهد آمد. چنانچه فرد منتشرکننده دروغ، نه‌تنها مستنداتی ارائه نکرد که حتی سوء‌نیت او نیز محرز گشت و ابراز تنبّه و جبران خطا نیز در رفتار او مشاهده نشد، مشخص است که در راستای اهداف دشمن اقدام می‌کند لذا برای او به سرعت کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود.»
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مردم چگونه می‌توانند حقیقت را کشف کنند؟ طبیعی است که مردم نه فرصت دارند و نه صلاحیت دارند که درباره امور رسیدگی کنند تا به حقیقت آن پی ببرند. پس آیا مردم باید اخبار و نظرات رسمی و حکومتی را به عنوان حقیقت قبول کنند؟ طبیعی است که پاسخ منفی است. اخبار صحیح و مبتنی بر حقیقت را باید نهادهای مستقل از حکومت تولید و عرضه کنند، از این نظر تا هنگامی که چنین نهادهایی در جامعه شکل نگیرد و آزادی عمل نداشته باشند، مردم چاره‌ای ندارند که اخبار حتی کم‌اعتبار را بپذیرند و هیچ دلیلی ندارد که مجبور باشند که فقط اخبار رسمی حکومت را بپذیرند. زیرا به لحاظ منطقی و تجربی ثابت شده است که اخبار رسمی نیز دقیق و مبتنی بر حقیقت نیست.»
این مطلب منتشر شده در روزنامه هم میهن با استقبال ویژه اینترنشنال مواجه شد و این رسانه ضدایرانی از مطلب مذکور تمجید کرد.
گویا مقابله قاطع و جدی با شایعه پراکنی و دروغگویی، طیف تندرو اصلاح طلب را حسابی عصبی کرده است. به این نمونه توجه کنید: روز گذشته صادق زیباکلام طی پیامی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد ضمن انتقاد از حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان ادعایی را مطرح کرد که این ادعا بلافاصله با واکنش دستگاه قضایی مواجه شد و زیباکلام به مرجع قضایی فراخوانده شد.
زیباکلام که مدعی کشته شدن ۴۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه در ۹۸ در ایران شده بود صبح دیروز با مراجعه به دادسرا به توضیح در این مورد پرداخت و عنوان کرده صحبت‌های او بر پایه آمارهای ضد انقلاب، یک سازمان به اصطلاح حقوق بشری غیرقانونی و فضای مجازی بوده است.
زیباکلام در پست منتشر شده در اینستاگرام ضمن اذعان به نداشتن هیچ منبع و مأخذ موثق پیرامون صحت و سقم آمار کشته‌شدگان آبان ماه گفته است: لازم می‌دانم در خصوص رقم کشته‌شدگان، این توضیح را بدهم که بنده هیچ منبع و مأخذ موثقی پیرامون صحت و سقم آمار کشته‌شدگان ندارم. رقم ذکرشده در پست دیروز، صرفاً بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران در نروژ، مسموعات در فضای مجازی و گفته‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور می‌بود. من خودم شخصاً هیچ علم و اطلاع موثقی از آمار کشته‌شدگان ندارم.
 
باج خواهی درباره برجام با چاشنی آشوب قریب الوقوع اقتصادی
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «قشر خاکستری تورم و تحریم ها» نوشت:«تردیدی وجود ندارد که بخش مهمی از نارضایتی‌های موجود ریشه در مشکلات گسترده و عمیق اقتصادی دارد. اگر بنیان‌های اقتصادی یک کشور مستحکم باشد هیچ حکومتی از هیچ اعتراضی واهمه‌ای به دل راه نمی‌دهد و خطری هم متوجه کیان کشور نخواهد شد... در جریان اعتراضات 3ماهه گذشته بسیار گفته شده است که قشر خاکستری یا همان توده‌های مردم با وجود نارضایتی خصوصا از وضعیت معیشتی خود به اعتراضات نپیوستند ولی هیچ تضمینی برای ادامه سکوت این توده‌های میلیونی نیست. به جرات و بدون اغراق می‌توان گفت که همه‌چیز به آینده نزدیک اقتصادی کشور بازمی‌گردد. اگر دولت بتواند بر مشکلات اقتصادی فایق بیاید مشکلات دیگر بنیان‌کن و انفجاری نخواهند بود ولی اگر وضع به همین منوال پیش رود یا با اضافه شدن تحریم‌ها از سوی اروپا یا بدتر از آن بازگشت دوباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل تورم عددهای بی‌سابقه‌ای را تجربه کند باید نگران همه‌چیز بود.»

 
در ادامه این مطلب آمده است:«هنوز دولت برنامه‌ای مدون که حداقل از سوی جمعی از اقتصاددانان مورد تایید قرار گرفته باشد ارایه نداده است و هیچ‌کس نمی‌داند که ما با کدام پول و پشتوانه می‌خواهیم از گردنه‌های سخت و مرتفع وپرپیچ وخم جلوی راه‌مان عبور کنیم.  یک از کلیدی‌ترین مشکلات اقتصادی تحریم‌های امریکاست که نفس‌های تولید و سرمایه‌گذاری را به شماره انداخته است و معلوم نیست چرا هیچ تحرک و ابتکار عملی برای امضای نهایی برجام صورت نمی‌گیرد و به مردم هم دقیقا توضیح داده نمی‌شود که اشکال عدم پیشرفت مذاکرات کجاست و این توقف چگونه ممکن است منافع ملی ما راتامین کند؟»
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«هرچند عامل شعله‌ورشدن اعتراضات اخیر موضوعات اجتماعی بود ولی این نکته را در خود نهفته داشت که بسیاری از مشکلات با دست به راحتی حل می‌شوند ولی گویا مسوولان مایلند در آخرین لحظات ممکن و با دندان گره‌ها را بگشایند. اکنون که هیچ فشار داخلی برای امضای برجام وجود ندارد آینده‌نگری بر آن حکم بلیغ می‌کند و چه دلیلی دارد که در شرایط بروز بحران به این مهم تن در دهیم؟»
در هفته های گذشته وزیر امور خارجه کشورمان گفت:« رفتار و گفتار آمریکایی‌ها با یکدیگر متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از سوی آمریکایی‌ها در ارتباط با توافق (هسته‌ای) دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم.»
واقعیت این است که آمریکا برای احیای برجام عجله دارد. اما در عین حال به دلیل آلودگی به خوی دیکتاتوری و زورگویی، حاضر نیست که شروط اساسی و بدیهی ایران را بپذیرد. در حقیقت آمریکا در پی دیکته کردن خواسته های خود است. بر همین اساس دولت آمریکا در پشت پرده صراحتا نیاز خود به مذاکره را اعلام کرده ولی در پشت تریبون و در رسانه ها، در قالب عملیات روانی در پی جازدن نیاز خود با عنوان امتیاز ویژه به ایران است.
در اینسو برخی رسانه های اصلاح طلب در جایگاه دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، از یکسو برای احیای برجام مطلوب آمریکایی ها تلاش می کنند و از سوی دیگر به آشوبگران و اغتشاشگران برای تنفس مصنوعی به آشوب ها و واردکردن چاشنی اقتصادی به اغتشاشات، کد می دهند.
پایان پیام/.
 


کد مطلب: 466450

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466450/باج-خواهی-درباره-برجام-چاشنی-آشوب-قریب-الوقوع-اقتصادی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com