معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی:

مجوزی برای واردات مرغ نداشتیم

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
کد مطلب : ۴۶۶۳۱۹
معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره ادعای مرغداران مبنی بر مازاد مرغ تولیدی داخل و واردات مرغ‎های منجمد گفت: از سال گذشته مجوزی برای واردات مرغ به کشور صادر نشده است.
۰
plusresetminus
مجوزی برای واردات مرغ نداشتیم
به گزارش بلاغ، حسین دماوندی‎نژاد، معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره ادعای مرغداران مبنی بر مازاد مرغ تولیدی داخل و واردات مرغ‌های منجمد در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت: از سال گذشته مجوزی برای واردات مرغ به کشور صادر نشده است. سال گذشته به دلیل اینکه عرضه مرغ نابسامان بود برای تنظیم بازار دولت موظف بود کمبود مرغ را از طریق واردات پوشش دهد بنابراین مجوز واردات صادر شد.

او تصریح کرد: اولویت در رویکرد دولت برای تنظیم بازار تولیدات داخلی بوده و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات به تولیدکنندگان نداد. حتی مجوزهای قبل هم باطل شد.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ‌های مازاد موجود در بازار عنوان کرد: تعداد آنها محدود است و از سوی فروشگاه‌های زنجیره‎ای در حال عرضه هستند. این مرغ‌ها مربوط به توزیع از ماه‌ها قبل بوده که در انبار این فروشگاه‌ها موجود است. توزیع به شکل محدود در حال انجام است. ضمن اینکه نرخ مرغ منجمد اصلاح و افزایش یافته تا تقاضا به سوی بازار مرغ گرم سوق داده شود.

او ادامه داد: توزیع مرغ محدود شده علاوه‎بر اینکه قیمت آن نیز افزایش یافته است.

دماوندی‌نژاد درباره نرخ مرغ منجمد هم توضیح داد: در حال حاضر مرغ منجمد با نرخ هر کیلو ۵۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه وزارتخانه برای مرغ‌های مازاد موجود در بازار اظهار کرد: در آبان حدود ۱۰۹ میلیون جوجه‎ریزی انجام شد؛ همچنین از حدود ۱۹۰ روز که از اجرا طرح اصلاح اقتصادی در بخش دام و طیور گذشت ما و صنعت با رویکردی جدید مواجه شدیم و آن هم عبور از ارز ترجیحی به نیمایی مبنای تولید و تقاضا برای محصولات دام و طیور به ویژه گوشت مرغ بود که مدل‌های جدیدی می‌طلبد.

دماوندی‎نژاد گفت: وزارت جهاد کشاورزی به سرعت اصلاحات لازم را انجام داده است؛ به خصوص در تولید جدید جوجه که مکانیزم‌های کنترلی در حال اعمال است. بنابراین تولید جوجه را مدیریت می‌کنیم که براساس نیاز بازار باشد.

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره مرغ‌های مازاد هم یادآور شد: درباره مرغ تولیدی یک بخش مربوط به مرغ آرین است که حمایت دولت به طور قوی روی آن قرار گرفته است. دستور خرید مرغ را در دستور کار داریم و برای سایر سویه‌ها پیگیری‌های ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است ضمن آنکه این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح است.

دماوندی ‎نژاد با بیان اینکه امید است دستورهای لازم اخذ شود به درخواست مرغداران اشاره کرد و گفت: مرغداران درخواست ذخیره‎سازی مرغ‌های مازاد خود را داشتند که این مجوز صادر شد و تولیدکنندگان و زنجیره بزرگ می‌توانتند گوشت مازاد خود را ذخیره کنند. در ادامه این مازاد محصولات تا پایان سال عرضه خواهد شد. در چند روز آینده در حوزه جمع‎آوری سایر سویه ها مرغ‌های تولیدی در بازار تصمیمات جدیدی اخذ خواهد شد.

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه صادرات مرغ‌های مازاد گفت: برای صادرات جوجه یک روز و تخم‎مرغ و حتی گوشت مرغ برای سویه آرین آزاد بوده و بدون منعی در حال انجام است. درباره سایر سویه هم منعی وجود ندارد اما به دلیل قیمت تمام‎شده بالا در کشور شاید صادرات محقق نشود.

دماوندی‎ نژاد در پایان درباره خرید مازاد تاکید کرد: این امر منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار نشده و سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی دوجانبه اخذ می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما