کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشکیل کمیته‌ای برای صیانت از حقوق مردم/گامی در تقویت اعتماد عمومی

3 آذر 1401 ساعت 21:20

وزارت کشور از تشکیل کمیته‌ای برای احقاق حقوق متضررین حوادث اخیر خبر داده است که این اقدام می‌تواند منجر به افزایش اعتماد عمومی شود.


به گزارش بلاغ، در روزهای اخیر، وزارت کشور از تشکیل کمیته‌ای برای صیانت از حقوق مردم در خصوص حوادث اخیر خبر داد؛ کمیته‌ای ملی متشکل از نهادهای دولتی و غیردولتی که وظیفه دارد احقاق حقوق متضررین از حوادث و اغتشاشات اخیر را با جدیت پیگیری کند.

کمیته‌ای که می‌تواند با عملکرد درست و تصمیمات بجا و مؤثر خود، از میزان التهابات در جامعه کاسته و موجبات افزایش رضایت اجتماعی را فراهم سازد.

کمیته تحقیق باید غیرسیاسی باشد

در این زمینه، ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی در خصوص تشکیل کمیته تحقیق با هدف احقاق حقوق متضررین از حوادث و اغتشاشات اخیر، گفت: تشکیل این کمیته بسیار خوب است. البته رسیدگی به این موضوع باید به صورت عادلانه باشد و شامل همه افرادی شود که در اغتشاشات اخیر متضرر شده اند.

این تحلیلگر سیاسی درباره ویژگی‌های مطلوب کمیته تحقیق مذکور، گفت: این کمیته باید غیر سیاسی، غیر امنیتی و و غیر قضائی باشد و اگر جرمی صورت گرفته است، به قوه قضائیه ارجاع دهد و علاوه بر احقاق حقوق افرادی که آسیب دیده‌اند، از خانواده‌های آن‌ها هم حمایت کند که این کار رحمت و رأفت اسلامی است.

ایمانی درباره تأثیر این کمیته بر کاهش خشم و افزایش اعتماد مردم به حاکمیت، تصریح کرد: تشکیل کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌های اخیر از ابتکارات خوبی است که وزارت کشور به آن پرداخته است. این کمیته می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد، اگر بتواند دو موضوع جرم و خسارت ناشی از جرم را از هم تفکیک کند. از سوی دیگر، تشکیل این کمیته می‌تواند دیدگاه مردم را نسبت به حاکمیت تغییر دهد.

مردم متضرر از اغتشاشات باید به حق و حقوق خود برسند

همچنین محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفتگو با مهر در واکنش به تشکیل این کمیته، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مردم در اغتشاشات اخیر ضرر و زیان زیادی به لحاظ معنوی و مادی کردند و لازم بود چنین کمیته‌ای برای پیگیری حقوق آنان تشکیل شود و این اقدام بسیار مهم و ارزشمند است.

وی بیان کرد: کمیته حقیقت‌یاب باید متشکل از کارشناسان و افرادی باشد که به صورت همه جانبه به مسئله نگاه کنند و دیدگاه آنان باید واقعاً کارشناسی باشد تا افراد متضرر هر چه زودتر به حق و حقوق خود دست پیدا کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیته تحقیق باید به صورت مرتب جلساتی را برگزار کند تا افرادی که در حوادث اخیر متضرر شده اند، به حقوق خود برسند. به صورت کلی این اقدام بسیار اثرگذار و سازنده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعاً این اقدام تأثیر بسزایی در افزایش اعتماد عمومی جامعه دارد و نوعی اعتمادسازی محسوب می‌شود، گفت: البته کمیته تحقیق باید بررسی‌های کافی و جامع را انجام دهد تا منافع کسانی که در حوادث اخیر ضرر کردند، تأمین شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 466315

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466315/تشکیل-کمیته-ای-صیانت-حقوق-مردم-گامی-تقویت-اعتماد-عمومی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com