کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جام جهانی 2022 از امشب آغاز می‌شود

پاسخ رئیس‌فیفا به مدعیان حقوق بشر اروپایی‌ها باید تا ۳۰۰۰ سال آینده از مردم جهان عذرخواهی کنند

29 آبان 1401 ساعت 0:00

در فاصله 24 ساعت تا آغاز جام جهانی، رئیس‌فیفا در نشست خبری خود پاسخ جالب توجهی به اروپایی‌های معترضِ میزبانی قطر در جام‌جهانی 2022 داد.
 


به گزارش بلاغ؛ بیست و دومین دوره رقابت‌های جام جهانی به میزبانی قطر (2022) از امشب ساعت 19:30 با برگزاری دیدار افتتاحیه میان تیم‌های قطر و اکوادور آغاز می‌شود. دوحه قطر از امشب میزبان بزرگ‌ترین و هیجان‌انگیزترین جشن فوتبالی دنیا خواهد بود؛ اتفاقی که بیش از یک میلیون هوادار را به قطر می‌کشاند. قطر و اکوادور برگزارکننده دیدار افتتاحیه در 20 نوامبر هستند و به صبر هواداران فوتبال برای شروع این تورنمنت فوق‌العاده پایان می‌دهند.

یکی از نکات منحصربه‌فرد جام جهانی قطر به زمان برگزاری مسابقات مربوط می‌شود؛ جایی که قرار است این بازی‌ها بر خلاف عادت مرسوم در فصل پاییز برگزار شود و دیگر خبری از تماشای جام جهانی در فصل گرم سال نیست. تیم ملی ایران هم کار خود را از 21 نوامبر (30 آبان ماه) آغاز می‌کند. جایی که شاگردان کی‌روش شروع سخت و در عین حال هیجان‌انگیزی برابر یکی از مدعیان فتح جام یعنی انگلیس دارند. ملی‌پوشان ایران از ساعت 16:30 روز دوشنبه 30 آبان در استادیوم خلیفه به مصاف شاگردان گرت ساوتگیت خواهند رفت.
میزبانی پرهزینه قطر
برای میزبانی این دوره، کشور قطر هزینه بسیار هنگفتی را متحمل شده است. براساس برآوردهای صورت گرفته، میزبانی قطر 220 میلیارد دلار هزینه داشته و باعث شده تا جام جهانی 2022 تبدیل به پرهزینه‌ترین جام جهانی تاریخ شود؛ این مبلغ 15 برابر هزینه‌ای است که در جام جهانی 2014 برای میزبانی برزیلی‌ها انجام شد؛ رویدادی که میزبانش 15 میلیارد دلار خرج کرد.
فهرست هزینه‌های صورت گرفته در جام‌جهانی از 1994 تا کنون در زیر آمده است:
- جام جهانی 1994 در آمریکا: 500 میلیون دلار
- جام جهانی 1998 در فرانسه: 2.3 میلیارد دلار
- جام جهانی 2002 در کره جنوبی و ژاپن: 7 میلیارد دلار
- جام جهانی 2006 در آلمان: 4.3 میلیارد دلار
- جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی: 3.6 میلیارد دلار
- جام جهانی 2014 در برزیل: 15 میلیارد دلار
- جام جهانی 2018 در روسیه: 11.6 میلیارد دلار
- جام جهانی 2022 در قطر: 220 میلیارد دلار

نکات جالب از افتتاحیه جام جهانی
درخصوص افتتاحیه جام جهانی باید به این نکته اشاره شود که در ۲ دوره‌ ابتدایی جام جهانی شاهد یک بازی افتتاحیه‌ واحد نبودیم. در دوره‌ اول مسابقات ۲ بازی و در دوره‌ دوم هشت مسابقه به صورت همزمان آغاز شدند و همگی در کنار هم حکم دیدار افتتاحیه را داشتند. این اتفاق در سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ نیز تکرار شد و در هر تورنمنت چهار مسابقه‌ی همزمان، در کنار هم بازی افتتاحیه بودند.
جام جهانی ۱۹۳۸، اولین دوره‌ای بود که بازی افتتاحیه جام جهانی، یک مسابقه بود. سوئیس و آلمان به مصاف یکدیگر رفتند که بازی با نتیجه مساوی یک بر یک به اتمام رسید. این مسابقه یک ویژگی دیگر هم داشت و آن هم این بود که در این بازی نه پای مدافع عنوان قهرمانی در میان بود و نه میزبان.
در ۱۶ دوره‌ دیگری که بازی افتتاحیه به صورت واحد برگزار شده هشت بار تیم میزبان و هشت مرتبه تیم مدافع عنوان قهرمانی یک پای آن دیدار مذکور بوده‌اند. با اضافه کردن بازیِ جام جهانی ۱۹۳۸، در مجموع ۱۷ مسابقه‌ افتتاحیه به انجام رسیده که ۱۰ دیدار برنده داشته و هفت بازی با نتیجه مساوی به اتمام رسیده است.
پرگل‌ترین بازی افتتاحیه بین ۲ تیم آلمان و کاستاریکا در جام جهانی ۲۰۰۶ انجام شد که تیم میزبان با نتیجه چهار بر ۲ از سد حریف آمریکایی خود گذشت. در طرف دیگر ماجرا حدفاصل جام‌های جهانی ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۸، در چهار دوره‌ متوالی، تساوی بدون گل به دست آمد تا کم‌گل‌ترین مسابقه‌ افتتاحیه به ثبت برسد.
تیم‌های میزبان هیچ‌وقت در بازی افتتاحیه شکست نخورده‌اند و به پنج پیروزی و سه تساوی رسیده‌اند. در بین مسابقات همزمان هم ۲ تیم میزبان حضور داشته‌اند که هر ۲ تیم از سد رقبای خود گذشته‌اند. تیم‌های مدافع عنوان قهرمانی اما ۲ برد، چهار مساوی و ۲ باخت را متحمل شده‌اند. برزیل، آلمان و مکزیک با حضور در چهار بازی افتتاحیه‌ واحد رکورد دار هستند.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد که قطر دومین تیم آسیایی است که در بازی افتتاحیه حاضر می‌شود. پیش از قطر، عربستان تنها تیم آسیایی حاضر در مسابقه افتتاحیه بود. این تیم در مسابقه افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۸ با پنج گل به روسیه‌ میزبان نتیجه را واگذار کرد.

ایتالیا غایب بزرگ جام جهانی
بدون شک بزرگ‌ترین غایب این بازی‌ها تیم ملی ایتالیاست که در اتفاقی عجیب، دومین غیبت متوالی خود را در این رقابت‌ها پشت سر می‌گذارد و این در حالی است که بازیکنان بسیاری از سری A در این بازی‌ها حضور دارند. به جز ایتالیا تیم‌هایی مانند سوئد، کلمبیا، شیلی، نیجریه، مجارستان و ترکیه هم غایب هستند.
در این دوره از بازی‌ها ۸۳۱ بازیکن در قالب ۳۲ تیم حاضر در رقابت‌ها حضور دارند که در لیگ‌های باشگاهی ۴۲ کشور مختلف به میدان می‌روند. انگلیس با داشتن ۱۶۴ بازیکن که از لیگ‌های مختلف این کشور به تیم‌های ملی خود برای بازی در جام جهانی دعوت شده‌اند، در صدر جدول قرار دارد. بعد از این کشور می‌توان به اسپانیا و آلمان اشاره کرد.
ایتالیا که در این جام جهانی حضور ندارد، ۶۸ بازیکن حاضر در جام جهانی را در تیم‌های باشگاهی خود جای داده است. از دیگر کشورهای غایب در جام جهانی که بازیکنانی ملی‌پوش حاضر در رقابت‌ها را در استخدام کرده‌اند، می‌توان به ترکیه، یونان، اسکاتلند، اتریش، چین، قبرس، مصر، کویت، روسیه، کلمبیا، مجارستان و امارات اشاره کرد.

پاسخ جالب رئیس‌فیفا
دیروز اما در فاصله 24 ساعت تا شروع بازی نشست خبری جیانی اینفانتینو رئیس‌فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) برگزار شد و او درباره مسائل مختلفی به ویژه میزبانی کشور قطر صحبت کرد. اینفانتینو در ابتدای صحبت‌هایش گفت: من اکنون احساس می‌کنم یک قطری، یک عرب و یک آفریقایی هستم. من احساس خوبی را در این‌جا دارم. من این‌جا نیستم تا از قطر دفاع کنم بلکه این‌جا حضور دارم تا از عدالت دفاع کنم. قطر خیلی خوب توانایی‌هایش را برای میزبانی جام جهانی ثابت کرد و این انتقادات درست نیست.
 رئیس‌فیفا در ادامه در دفاع از قطر و ادعاهای حقوق بشری که انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها علیه قطر مطرح می‌کنند به سبک کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان در قبال شیطنت خبرنگار انگلیسی که از اوضاع ایران سؤال کرد و کی روش با هوشمندی جواب داد: شما باید درباره وضعیت مهاجران در انگلیس سؤال کنید وضعیت آنها چگونه است؟

رئیس‌فیفا هم در دفاع از قطر این طور گفت: وقتی این انتقادات را از سوی اروپایی‌ها دیدم تعجب کردم. من از خودم مثال می‌زنم. وقتی بچه بودم با خانواده‌ام به سوئیس مهاجرت کردم. آنها خیلی خوب فشار و ظلمی که به خانواده‌ام به عنوان مهاجر وارد می‌شد را حس کردم. این اتفاقات تلخ برای خانواده‌ام در قطر نبود بلکه در سوئیس در قلب اروپا رخ داد.
اینفانتینو در پایان به شدت از اروپایی‌ها انتقاد کرد و گفت: من اروپایی هستم. من فکر می‌کنم به خاطر کاری که ما اروپایی‌ها در 3000 سال گذشته در سراسر جهان انجام داده‌ایم، باید برای 3000 سال آینده عذرخواهی کنیم.
اینفانتینو در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به انتقادها از سیاست اعمال شده از سوی قطر در ممنوع کردن صرف مشروبات الکلی در استادیوم‌های محل مسابقات جام جهانی گفت:‌ «فکر نکنم اگر روزی برای مدت سه ساعت الکل مصرف نکنید بمیرید.»
او اشاره کرد که کشورهای اروپایی هم بعضا محدودیت‌های مشابهی در زمینه مصرف نوشیدن‌های الکلی در استادیوم‌ها اتخاذ شده است و در قطر مکان‌هایی برای مصرف این نوشیدنی‌ها در خارج از استادیوم‌ها در نظر گرفته شده است. او این تصمیم مقامات قطری را به جهت مدیریت برگزاری اجرای این مسابقات که این بار کوتاه‌تر و فشرده‌تر از جام جهانی‌های قبلی برگزار می‌شوند ضروری دانست.
 


کد مطلب: 466193

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466193/پاسخ-رئیس-فیفا-مدعیان-حقوق-بشر-اروپایی-ها-باید-۳۰۰۰-سال-آینده-مردم-جهان-عذرخواهی-کنند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com