کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزی 80 نوزاد در یمن به دلیل محاصره این کشور می‌میرند

28 آبان 1401 ساعت 11:44

ادامه تجاوزات و جنگ ائتلاف سعودی عليه مردم يمن باعث شده تا نسل جديد و كودكان اين كشور فقير عربي با شديدترين تبعات اين جنگ ناخواسته رو‌به‌رو شوند و براساس آمار بسياري از كودكان يمني نارس به دنيا مي آيند.


به گزارش بلاغ؛ آثار و تبعات جنگ هشت ساله ائتلاف سعودي عليه مردم يمن، تا نسل‌هاي بعد نيز همچنان دامن‌گير شهروندان يمني خواهد بود. اين آثار زيان بار را در گزارش جديد و وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن(وابسته به صنعاء) مي‌توان ديد. در اين گزارش گفته شده که نزدیک به ۳۹ درصد از نوزادان تازه متولد شده در يمن، نارس هستند.

وب‌سایت الخبر الیمنی  به نقل از دکتر «نجیب القباطی» مشاور وزارت بهداشت دولت صنعاء گفت شروع جنگ در سال ۲۰۱۵، آغاز تجاوز ائتلاف سعودی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه در یمن موجب افزایش تولد نوزادان نارس در کشور شد به طوری که روزانه دست‌ کم ۸۰ نوزاد نارس در یمن جان‌ خود را از دست می‌دهند. وی افزود؛ علی‌رغم اینکه نهادهای حقوق بشری بارها ائتلاف سعودی را برای استفاده از سلاح‌های ممنوعه در یمن، محکوم کرده است، این ائتلاف همچنان از آنان علیه یمن استفاده می‌کند.
این مقام یمنی افزود؛ وزارت بهداشت سعی دارد با بهبود زیرساخت‌ها در استانداری‌ها‌ از شدت رنج کودکان یمنی بکاهد که ایجاد ۴ شیرخوارگاه در هر شهرستان و ۸ شیرخوارگاه در هر بیمارستان‌ اصلی و تصویب ایجاد ۲ هزار شیرخوارگاه در سراسر یمن از جمله اقدامات این وزارت‌خانه در این‌ زمینه است که تاکنون ۶۳۲ مورد آن تحقق پیدا کرده است.
همزمان معاون وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن  گفته است که جنگ، محاصره و بمباران زیرساخت‌های یمن موجب گسترش بیماری‌هایی چون مالاریا، تب دنگی و ... شده به طوری‌که در ۵ سال گذشته ۲۶۰ هزار مورد مرگ ناشی از این بیماری‌ها گزارش شده است.
پيش از اين، سازمان حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده بود كه از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، ۴۷ کودک به دلیل تداوم جنگ در یمن کشته و زخمی شده‌اند. یمن از حدود هفت سال پیش صحنه جنایت‌های عربستان و هم‌پیمانان این کشور است. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهور دولت مستعفی و فراری یمن، وارد مداخله نظامی در این کشور شد. طبق گزارش سازمان ملل، این درگیری‌ها منجر به کشته و زخمی شدن هزاران تن شده و میلیون‌ها یمنی نیاز فوری به کمک بشردوستانه دارند.
 


کد مطلب: 466180

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466180/روزی-80-نوزاد-یمن-دلیل-محاصره-این-کشور-می-میرند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com