کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دم خروس معترض‌نماها با خودزنی اقتصادی بیرون زد؛

غمخوارانِ تعطیلی کسب و کارهای اینترنتی، فراخوان «خرید نکنید» صادر کردند!

28 آبان 1401 ساعت 8:49

تا دیروز صدای اعتراض‌شان بلند بود که فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ،‌ میلیون‌ها نفر از صاحبان مشاغل اینترنتی را بیکار کرده اما حالا در تناقضی آشکار،‌ با افتخار، فراخوان «خرید نکنید» و «نفروشید» صادر می‌کنند! تبعیت محض از دستورات اتاق فرمان آن طرف آبی، تا آنجا قدرت تحلیل را از معترض‌نماها گرفته که درک نمی‌کنند تنها بازنده این فراخوان، صاحبان مشاغل خرد هستند؛ همان مردم متن جامعه.


به گزارش بلاغ، تا دیروز صدای اعتراض‌شان بلند بود که فیلتر اینستاگرام و واتساپ nمیلیون نفر از صاحبان مشاغل اینترنتی را بیکار و متضرر کرده و جوانان و خانواده‌ها را به خاک سیاه نشانده اما حالا در تناقضی آشکار،‌ با افتخار و با صدای بلند، فراخوان «خرید نکنید» و «نفروشید» صادر می‌کنند! در ادامه روند براندازی‌های متوهمانه، این بار قصد کرده‌اند در 3 روز، کار را تمام کنند؛‌ این بار نه با کوکتل مولوتوف و قمه و سلاح گرم و آتش زدن اموال عمومی و حمله به مدافعان امنیت بلکه با «نخریدن» و «نفروختن»!‌ تبعیت محض از دستورات اتاق فرمان آن طرف آبی، تا آنجا قدرت تحلیل را از معترض‌نماها گرفته که درک نمی‌کنند تنها بازنده این فراخوان، صاحبان مشاغل خرد هستند؛ همان مردم متن جامعه که این مدعیان به دروغ خود را حامی و دل‌نگران آنها معرفی می‌کردند. گذر زمان، بهترین قاضی است؛ دست دروغگوها را برای همه رو می‌کند...

آخر هفته با چاشنی آشوب و خودزنی اقتصادی
چند روزی است 3 عدد میان گروهی از کاربران اینستاگرام و توییتر و... تکرار می‌شود؛ 24، 25 و 26. در ادامه فراخوان‌های سریالی برای تجمعات خیابانی که هر بار با آبروریزی بزرگتری همراه بوده، این بار به فراخوان و دستور کار بدخواهان ایران، یک پیوست اقتصادی هم اضافه شده. حالا که تیر دشمنان برای ایجاد اغتشاش و ناامنی عملاً به سنگ خورده، تغییر تاکتیک داده و وارد فاز جنگ روانی و اقتصادی شده‌اند. اینطور است که برای سه روز 24، 25 و 26 آبان، برای مخاطبان گوش به فرمان‌شان، فرمان «نخریدن» و «نفروختن» صادر کرده‌اند. یعنی از آنها خواسته‌اند در یک خودزنی آشکار، با تعطیلی کسب و کار خودشان و با خرید نکردن از مغازه‌ها و فروشگاه‌های هموطنان‌شان،‌ صدای اعتراض‌شان را به گوش نظام مستقر در ایران برسانند و احتمالاً آن را ساقط کنند!

من معترضم پس به خودم ضربه می‌زنم!
ساکنان سرزمین مجازستان شاید تنها انسان‌هایی باشند که راضی می‌شوند به‌عنوان اعتراض، به خود و همنوعانشان ضربه بزنند. رفتار گروهی از کاربران فضای مجازی در روزهای گذشته در تبلیغ هیجان‌زده فراخوان تحریم سه روزه خرید و فروش،‌ دیالوگ معروف اهالی «برره» را تداعی می‌کند که هر بار از چیزی یا کسی ناراحت بودند، می‌گفتند: «ما به نشانه اعتراض، شیشه‌های خانه خودمان را می‌شکنیم»!

تحریم کارخانه میهن در بحبوحه اغتشاشات با فضاسازی رسانه های معاند
همان‌هایی که انواع نقدها و نیش و کنایه‌ها را بابت محدودسازی اینستاگرام نثار دست‌اندرکاران کشور کرده و معتقد بودند این فیلترینگ در دو ماه گذشته، منجر به بیکاری و ضرر میلیون‌ها نفر از صاحبان مشاغل اینترنتی شده، حالا در چرخشی صد و هشتاد درجه، بی هیچ ابایی از سه روز نفروختن و نخریدن می‌گویند. همان‌ها که با یک شایعه احمقانه ساخته و پرداخته عوامل رسانه‌ای سعودی،‌ در آتش تحریم کارخانه میهن دمیدند و احتمال بیکاری بیش از هزار کارگر آن و نابودی خانواده‌هایشان هم نگرانشان نکرد، حالا پا را فراتر گذاشته و در یک حرکت وطن‌فروشانه، به استقبال فراخوان تحریم خرید و فروش سراسری رفته‌اند.

به خیال خام‌شان، اگر 3 روز کافه و رستوران نروند، بنزین نزنند، بانک نروند و خرید نکنند، کمر نظام را می‌شکنند. دنباله‌روی محض از شبکه‌های معاند و بدخواهان ایران چنان روی گوش‌ها و چشم‌هایشان پرده انداخته که نمی‌بینند و نمی‌فهمند آنکه متضرر و تضعیف و نابود می‌شود، صاحبان مشاغل خرد هستند؛ همین مردم متن جامعه که یا برادر و خواهر خودشان هستند یا دوست و همسایه‌شان.

مجازی، اعتصاب می کنیم و حقیقی، کاسبی!
طنز تلخ این روزها اما،‌ همراهی برخی صاحبان فروشگاه‌ها و اصناف با این تحریم کوته‌بینانه است. در چند روز گذشته با یک گشت و گذار کوتاه در اینستاگرام، با انواع و اقسام استوری ها مواجه می شدید که از تعطیلی خودخواسته کسب و کارها در این 3روز حکایت داشت؛ اما نه با شجاعت در بیان عقیده‌ای که مدعی‌اند به خاطرش متحد شده‌اند، بلکه با عباراتی سخیف که بیش از پیش، پشتوانه ضعیف تحرکات اخیر را آشکار می‌کند. گرچه با گزارشی که شاهدان عینی در روز سه شنبه از مشاهداتشان در بازار و برخی پاساژها دادند، حتی همین عرض اندام مجازی برخی از این صاحبان مشاغل هم دروغ از آب درآمد و اغلب آنها با وجود اعلام مشارکت در این تحریم از طریق استوری‌های آنچنانی، در فضای حقیقی به همقطاران خود پشت کرده و مغازه‌های خود را باز کردند. مثل این پیام:

«همه‌ش دروغه. برادرم میگه فروشنده‌های پاساژشون که دیشب استوری کرده بودن،‌ امروز همه‌شون مغازه‌هاشون بازه. همه چیز، فقط مجازیه.» البته حتی اگر این موضوع صحت داشته باشد هم، خالی از لطف نیست. همراهی این دسته از صاحبان مشاغل با فراخوان تحریم فروش و چشم‌پوشی‌شان از پول درآوردن آن هم برای 3 روز، از وضعیت خوب کسب و کار آنها و رونق بازار حکایت دارد که به خودی خود، خبر مسرت‌بخشی است.

همراهی ظاهری با اعتصاب(تصویر سمت راست)/ فروش پنهانی(سمت چپ)
جالب تر اما، رفتار صاحبان کسب و کارهای اینترنتی است. روز سه شنبه و در اولین روز اعتصابات کذایی، موارد متعددی از نفاق و منفعت طلبی این افراد توسط کاربران هوشمند فضای مجازی آشکار شد. صفحاتی که در چند روز گذشته با انتشار استوری حمایتی از فراخوان اعتصابات 3روزه، اعلام کرده بودند در این روزها تعطیل هستند، روز سه شنبه به هیچ ثبت سفارشی، نه نگفتند! به این ترتیب، هم ژست اعتصاب و همراهی با اعتراضات گرفتند، هم از پول درآوردن عقب نماندند!
بازار، سرپا و پویا بود تا اینکه اوباش سر رسیدند...
احوال راسته های بازار در تهران و شهرهای دیگر هم در روز سه شنبه، خوب و طبق روال همیشه بود. بازاریان بی اعتنا به این فراخوان های توخالی، از صبح مغازه های خود را باز و از مشتریان شان استقبال کردند.  تا حوالی ظهر هم، همه چیز عادی بود و مشتریان هم در حال خرید تا اینکه سر و کله گروهی از اوباش در بازار پیدا شد.

 
*بازار تهران در روز 24آبان
 
 
*اعتصابات موزیکال در بازار قزوین!
 
 
*بازار پررونق میدان احمدآباد اصفهان در 24آبان
گزارش شاهدان عینی از حضور اوباش و گردنکشانی حکایت داشت که با سر و صدا در فضای بازار به راه افتاده و کسبه را تهدید می‌کردند یا مغازه‌شان را ببندند یا آن را به آتش می‌کشند. کسبه هم از ترس آسیب به اموال و جانشان، مجبور به پایین کشیدن کرکره مغازه هایشان شدند. این شیوه از همراه کردن اجباری کسبه با این تحریم ضدملی،‌ دست خالی اغتشاشگران و بی‌رغبتی مردم به حرکات آنها را بیشتر از هر زمان دیگری آشکار کرده است. حالا خیلی ها می گویند: «اعتصاب، یعنی یک عده با رضایت قلبی، محل کسب خود را تعطیل کنند نه اینکه با توهین و تهدید یک گروه، ناچار به تعطیلی شوند. این اعتصاب نیست بلکه گروگان گرفتن امنیت مردم است.»

تمام خریدهایم را این 3 روز انجام می‌دهم؛ حتی اگر لازم باشد قرض کنم
آن سوی سکه اما دنیا رنگ دیگری دارد. به کانال‌ها و گروه‌های انقلابی و مذهبی و دوستدار وطن که سر بزنید، باز هم این قشر را پای کار وطن می‌بینید. همه در تب و تاب‌اند برای حمایت از بازار وطنی و فروشندگان باشرافت. چند روز است هم و غم‌شان شده تشویق همدیگر برای خریدهای دغدغه‌مندانه در همین 3 روزی که دشمن و دنباله‌روهای غافل داخلی‌شان برای تحریم خرید و فروش انتخاب کرده‌اند. اینطور است که هرکدام به هر طریقی که می‌تواند، با دلسوزی وطن‌دوستانه به میدان آمده و برای خنثی کردن این توطئه ناجوانمردانه تلاش می‌کند. پیام‌های زیر، نمونه‌ای از این دغدغه‌مندی در یک گروه مادرانه در یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی است:
*«دشمن بعد از ناامید شدن از میدان ناامنی و جنگ شهری، حالا جنگ روانی و اقتصادی رو در دستور کار قرار داده و در آخرین اقدام روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ آبان رو روزهای نخریدن و نفروختن اعلام کرده تا از طریق ضربه زدن به اقتصاد خرده‌فروشان، هم زمینه نارضایتی‌ها رو فراهم کنه و هم چرخه تولید و توزیع کشور را مورد هجمه قرار بده. برای شکستن این موج، اطرافیان و دوستان‌مون رو توصیه کنیم که در این هفته سری به بازار بزنیم و حتی آگه شده، خریدهای هفته آینده رو در این هفته انجام بدیم. به عبارتی، این سه روز رو تبدیل به شلوغ‌ترین روزهای بازار کنیم. این اقدام، کمتر از رفتن ما به راهپیمایی ۱۳ آبان نیست و ضربه دیگری به پیکره دشمن سعودی -صهیونیستی وارد کرده و بازار رو هم از این رکود خارج خواهد کرد.»
*«حالا که اینطوره، حتماً توی این 3 روز،‌ میرم بازار و هرچی برای یک ماه آینده نیاز دارم می‌خرم؛ حتی اگه شده قرض بگیرم.»

فروشندگان انقلابی وطن‌دوست، بازار را گرم نگه می‌دارند
در این میان،‌ از نقش فروشندگان باشرافت و وطن‌دوست هم نباید غافل شد که بی‌اعتنا به هیاهوی برخی هم‌صنف‌هایشان، با قدرت در میدان مانده‌اند تا تنور بازار خرید و فروش را در این روزهای پرماجرا داغ نگه دارند. پیام‌ها و استوری‌های این قبیل صاحبان مشاغل که اغلب با چاشنی حراج و تخفیف همراه شده، جذابیت خرید برای هموطنان را در این 3 روز بیشتر کرده است. مخاطبان دغدغه‌مند هم با بازنشر این پیام‌ها و استوری‌ها، سهم مهمی در رونق‌بخشی به این کسب و کار شرافتمندانه دارند.

تجربه نشان داده، هرجا مردم دلسوز و آگاه ایران با موقعیت‌شناسی، وارد میدان شده‌اند و شانه به شانه هم، سنگرهای دفاع از منافع ملی را پر کرده‌اند،‌ دشمنان این آب و خاک و فریب‌خوردگان داخلی‌شان، راه به جایی نبرده‌اند. 3 روز کذایی انتهایی آبان 1401 هم خواهد گذشت و روسیاهی آن برای بدخواهان ایران مقتدر خواهد ماند.
 
پایان پیام/


کد مطلب: 466169

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466169/غمخواران-تعطیلی-کسب-کارهای-اینترنتی-فراخوان-خرید-نکنید-صادر-کردند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com