کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگو با یک کارشناس مطرح کرد؛

پیش بینی بازار سرمایه/ رشد در شرایط عدم اصلاح متغیرهای کلان، مُسکنی موقتی است

27 آبان 1401 ساعت 16:18

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم اصلاح متغیرهای کلان اقتصادی گفت: بسته حمایتی دولت مثل کیسه خون برای بیماریست که منشأ بیماری‌اش مشخص نیست و رشد در شرایط عدم اصلاح متغیرهای کلان، مسکنی موقتی است و ادامه‌دار نخواهد بود.


به گزارش بلاغ، بازار سرمایه در دومین ماه پاییز با نوسان قابل‌توجهی همراه بود، هرچند هفته اول آبان‌ماه سهام‌داران زیان کردند اما پس از آن بازار سرمایه با حمایت‌های دولتی روندی صعودی به خود گرفت. به‌گونه‌ای که پرتفوی سهام‌داران ظرف ۲ هفته (۷ تا ۲۱ آبان) بیش از ۷۷۱ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان رشد کرد.

این وضعیت در روز یکشنبه تغییر کرد و سهام‌داران بازار سرمایه به‌رغم سیگنال مثبت بازار ارز و رشد حدود ۵۰۰ تومانی دلار، زیان ۲۴ هزار و ۱۴۷ میلیاردتومانی را در سبد‌های خود شناسایی کردند و روز گذشته نیز بازار در یک‌روند کاهشی قرار گرفت و شاخص کل در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۱۰ هزار و ۹۶۸ واحد به رقم یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۷۱ واحد رسید.

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره علت افزایش شاخص‌های بورس در چند روز گذشته و عدم ادامه این روند و افت مجدد این شاخص اظهار کرد: هر جریان و شرایطی در بازار سرمایه و بورس چنانچه به متغیرهای کلان و اثرگذار مرتبط نباشد و صرفاً در جهت تغییر رویکرد موقتی بازار به‌ کار گرفته شود از جمله بسته ۱۰ ‌بندی یا موضوعاتی که در مورد آزادسازی ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی در بازار ارز مطرح ‌شد، به‌عنوان یک مسکن و به‌صورت موقتی اثرگذار است.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشت که صرفاً با یک تغییر در جزئیات اقتصاد کلان و بازار سرمایه به‌گونه‌ای پیش رود که روزهای متوالی با ۱.۵ تا ۳ درصد افزایش شاخص همراه شویم.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: اگرچه معتقدم که به جزئیات باید توجه شود و موضوعاتی نظیر تغییر ساعت معاملات در بورس و تغییر نام اختیار فروش تبعی به بیمه سهام و جلوگیری از انتشار اوراق و ... حائز اهمیت است؛ اما درصورتی‌که به موضوعاتی نظیر تغییر نرخ بهره و نرخ مؤثر اسناد خزانه و اوراق بدهی دولت و حذف عرضه‌های اولیه در بورس و بدهی هنگفت دولت در بازار سرمایه به میزان ۵۲۵ هزار میلیارد تومان و از همه مهم‌تر قیمت‌گذاری دستوری که از عوامل کلان اقتصادی محسوب می‌شود پرداخته شود برای آینده این بازار مهم‌تر است.

وی توضیح داد: بورس مثل بیماری است که در اورژانس است و ما تنها به تزریق چند واحد خون به او بسنده می‌کنیم و این خونریزی همچنان ادامه دارد، غافل از اینکه باید منشأ جراحت این بیمار در ابتدا بشناسیم تا او را معالجه کنیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه ادامه داد: به دلیل نزول بیش از اندازه قیمت‌ها نسبت‌هایی مانند قیمت به درآمد و پوشش عملکرد سود و زیان نسبت به دوره سال گذشته و تناسب وضعیت مالی تک‌تک صنایع و شرکت‌ها به طور اعم نشان می‌دهد که بازار سرمایه نسبت به یکی دو سال گذشته اوضاع بهتری دارد.

آقابزرگی افزود: اگر قرار بر این بوده که سهام بیمه شود ابزارهای آن در بورس وجود داشته و اختیار بیمه تبعی و آپشن‌ها و ... از گذشته وجود داشته‌اند؛ اما اینکه نقطه صفری را در نظر بگیرند و اینکه شاخص بورس رشد مستمر و ناگهانی داشته باشد اصولاً منطقی نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ریزش‌های اخیر در بورس به معنی واقعی شدن شاخص‌ها نیست، گفت: به‌واسطه تورمی که در جامعه وجود دارد شاخص بورس باید ۲ میلیون واحدی می‌شد اما عواملی مانند قیمت‌گذاری دستوری و انتشار بیش از اندازه اوراق در بازار سرمایه و افزایش نرخ مؤثر بهره بین‌بانکی در کنار چشمداشت دولت به سود صنایع بورسی که (تقریباً با کل هزینه‌های عمومی دولت در سال ۱۴۰۱ برابری می‌کند) اعتماد عمومی سهام‌دار خردی که در دو سال گذشته آسیب‌دیده فراهم نخواهد شد.

وی در پایان درباره نرخ سود بانکی گفت: در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ بر اساس دستور رسمی وزیر اقتصاد و دارایی مقرر شد تا نرخ سود ۲۰ درصد برای بهره بانکی تثبیت شود این در حالی است که امروز این نرخ به بیش از ۲۱ درصد رسیده، بنابراین افزایش سود یک صنعت یا شرکت لزوماً به معنی تداوم سود یک شرکت تلقی نمی‌شود و باید نرخ سود بانکی و بین‌بانکی کنترل شود تا قیمت سهام در بازار سرمایه منطقی شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 466162

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466162/پیش-بینی-بازار-سرمایه-رشد-شرایط-عدم-اصلاح-متغیرهای-کلان-م-سکنی-موقتی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com