تاریخ انتشارجمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۴۶۶۱۶۱
«امید» در حال حاضر در محدوده اوجاکله تالاب فریدونکار مستقر است و به صورت شبانه روزی در حال رصد است، براساس پیش بینی‌های صورت گرفته درنای سفید سیبری هفته اول اسفند امسال پس از چهارماه زمستان گذرانی، تالاب بین المللی فریدون کنار را ترک می‌کند.
۰
plusresetminus
«امید» در حال زمستان‌گردی/ رصد شبانه‌روزی از تک «دُرنای سیبری»
به گزارش بلاغ، درنای امید چهاردهمین سفر خود را طی ۱۵ سال گذشته به مازندران تجربه کرد. معمولا درنای سیبری هفته اول آبان ماه وارد تالاب بین‌المللی فریدون کنار شد و به مدت چهار ماه در استان حضور دارد و هفته اول اسفند نیز استان مازندران را ترک می‌کند.

تنها بازمانده گله غربی درناهای سیبری ۱۵سال است که مسیر ۵ هزار کیلومتری سیبری تا مازندران را طی می‌کند. این گونه نادر و در خطر انقراض در مسیر دو توقفگاه دارد و به تالاب بین‌المللی فریدون کنار می‌رسد، در واقع باید گفت سال گذشته درنا هفتم آبان‌ ماه وارد مازندران شد و امسال نیز باتوجه به پاییزی شدن دو روز زودتر وارد استان شد.

یاسر سالار رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار در گفتگویی درباره وضعیت «امید» تک درنای سیبری اظهار داشت: امسال امید دو روز زودتر از سال گذشته یعنی ۵ آبان از سیبری به ایران آمد و در حال حاضر در محدوده اوجاکله تالاب فریدونکار تردد دارد و مستقر است.

وی در ادامه با بیان اینکه محیط‌بانان در محدوده اوجاکله تالاب فریدونکار به صورت شیفتی رصد این گونه را برعهده دارند و بررسی‌هایی که بر اساس تجارب گذشته انجام گرفته «امید» حدود ۴ ماه به عبارتی ۱۲۰ روز مهمان ایران است و از نیمه اسفند مهاجرت ۵ هزار کیلومتری به سیبری خواهد داشت، گفت: امید زمستان گردی خود را در ایران خواهد داشت و تغذیه آن از بقایای کشاورزی و به عبارتی از باقی مانده شالی‌ها است.

سالار با اشاره به اینکه اکنون رصد این گونه از درنا با دوربین‌های مدار بسته و از طریق پایش میدانی و ۲۴ ساعته محیط بانان در اوجاکله در حال انجام است، گفت: تک درنای سیبری ۱۵ سال است که مداوم به غیر از سال ۸۶ هزاران کیلومتر سفر می‌کند تا زمستان گردی خود را در ایران داشته باشد. سن دقیق این تک درنای سیبری مشخص نیست ولی بر اساس ارزیابی‌ها حدود ۲۰ است.

بعد از کشته شدن یا مرگ آرزو چند محیط بان به صورت شبانه روزی از امید نگهبانی می‌کنند تا تنها باقیمانده درنای سیبری به تاریخ نپیوندد و امیدواریم مسئولان تمهیدات لازم را در راستای حفاظت از «امید» را به خوبی انجام دهند تا ایران زمستانی دیگر را با حضور تک درنای سیبری تجربه کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷