کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خباثت اغتشاشگران در همراهی با نقشه آسیب به اقتصاد ایران

25 آبان 1401 ساعت 6:04

دشمن می‌داند که قادر به براندازی در ایران نیست، بنابراین هدف مهمش آسیب زدن به اقتصاد ایران است.


به گزارش بلاغ؛ در این زمینه روزنامه وطن‌امروز ضمن مرور آسیب‌های اقتصادی اغتشاشات نوشت: اغتشاشات اخیر اگرچه به بهانه درگذشت مهسا امینی آغاز شد اما تداوم آن و اتفاقات رخ‌داده در هفته‌های بعدی از جمله حضور پررنگ رسانه‌های ضدانقلاب و برنامه‌ریزی عمیق اتاق فرمان دشمنان ایران در پی این اغتشاشات نشان می‌دهد این مسئله کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و اتاق فکر دشمن درصدد این بود که ایران، پاییز آرامی را سپری نکند.

برای تحلیل هر اتفاقی باید به تبعات، نتایج، اهداف و انگیزه‌های ترتیب‌دهندگان، صاحبان نقش و تاثیرگذاران در آن اتفاق یا رویداد توجه کرد. سوال این است: آیا اغتشاشگران به دنبال براندازی نظام اسلامی هستند؟

دشمنان می‌دانند این اقدامات نه سدی بر سر راه اهداف جمهوری اسلامی خواهد بود و نه تهدیدی برای نظام مقدس اسلامی به شمار می‌رود. با گذشت 50 روز از آغاز این ماجرا کاملا مشخص است که هدف نهایی ایجاد‌کنندگان اغتشاشات، آسیب به اقتصاد کشور است. آسیب‌های اقتصادی واردشده به اقتصاد کشور به واسطه اغتشاشات اخیر را می‌توان در ۳ دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

دسته اول از آسیب‌ها را - به رغم ظاهر علنی و آشکار آن - باید کم‌هزینه‌ترین و جزئی‌ترین آسیب وارده به اقتصاد ایران طی هفته‌های اخیر دانست. خسارت‌های ظاهری از جمله تخریب اتوبوس‌ها، ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی از جمله ساختمان بانک‌ها، نرده‌ها و حفاظ‌های خیابان‌ها، سطل‌های زباله، آمبولانس‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و... از این جمله است. بر اساس برآوردهای اولیه در این مدت ده‌ها دستگاه اتوبوس شهری و خودروی آتش‌نشانی، خودپرداز بانک‌ها و... فقط در شهر تهران دچار آسیب شده؛ خساراتی که بر اساس گمانه‌های غیررسمی می‌توان آن را طی این مدت رقمی بیش از 1000 میلیارد تومان ارزیابی کرد.

دسته دوم خسارت‌های واردشده بر اقتصاد را باید آسیب‌هایی دانست که در نهایت اثرات خود را در میان‌مدت و در قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات عرضه‌شده نشان می‌دهد. بسیاری از کسب‌وکارها اعم از فعالیت‌های اینترنتی به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای اینترنت یا مراکز عرضه خدمت و کالا به واسطه مشکلات پیش‌آمده در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرها و به تبع آن، تعطیلی زودهنگام و لاجرم‌شان، با کاهش فروش، کاهش درآمد و حتی زیان مواجه شده و این وضعیت منجر به متضرر شدن صاحبان این مشاغل شده و صاحبان مشاغل، تولید یا عرضه‌کنندگان کالا و خدمت در هفته‌ها و ماه‌های آینده متناسب با شرایط به سمت جبران یا کاهش خسارت‌های خود خواهند بود که طبیعتا این جبران خودش را در افزایش قیمت تمام‌شده این کالاها نشان می‌دهد.

بخش مهم و در واقع خسارت اصلی اغتشاشات اخیر بر اقتصاد کشور را می‌توان در بخش سوم تقسیم‌بندی کرد. این دسته از آسیب‌های اقتصادی به دلیل شرایط ایجادشده، منجر به عدم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد ایران، فرار سرمایه از حضور در تولید، توقف یا کاهش سرعت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور، خروج اقتصاد از مسئله اصلی سیاست‌گذار، تحمیل فشارهای دشمن و در موضع ضعف قراردادن طرف ایرانی در مذاکرات یا معاهدات بین‌المللی احتمالی همچون مذاکرات برجام می‌شود. خسارت اصلی و اساسی اغتشاشات و تداوم آن را می‌توان در این دسته تقسیم‌بندی کرد.


کد مطلب: 466094

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/466094/خباثت-اغتشاشگران-همراهی-نقشه-آسیب-اقتصاد-ایران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com