تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۴۶۵۹۱۵
وزیر نفت با اشاره به برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات نیمه خام در قالب احداث پارک‌های پتروشیمیایی، گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری و اشتغال‌زایی صورت گرفته است.
۰
plusresetminus
وزیر نفت: 13 پارک‌ پتروشیمی‌ برای جلوگیری از خام‌فروشی احداث می‌شود
به گزارش بلاغ، جواد اوجی اظهار کرد: برای احداث این پارک‌ها به ویژه نقاطی در نوار ساحلی خلیج‌فارس، دریای عمان و چهار استان شناسایی شده که از این ۲۹ مکان، تقریباً​ ۱۳ منطقه نهایی شده است. مطالعات آمایش سرزمینی و از بعد تأثیر زمین، تأمین خوراک و دانش فنی و تأسیسات زیرساختی جانبی، مهیا و مطالعات فنی اقتصادی آنها تکمیل شده است.

به گفته وی عمده این پارک‌ها در حوزه‌های کشاورزی، صنایع وابسته به آنها و همچنین صنایع بسته‌بندی، رنگ و رزین، صنایع خودرو، محصولات شوینده و حتی ساختمان‌‌سازی است.
وزیر نفت با بیان اینکه این پارک‌ها با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس، استفاده از تسهیلات بانکی و مشارکت فعالان حوزه پتروشیمی تامین مالی شده است، گفت: عملیات اجرایی ۱۳ پارک در ۱۳ منطقه در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به زودی شروع خواهد شد.

اوجی گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و ورود به تکمیل زنجیره ارزش است که این موضوع هم در اسناد بالادستی و هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اعلام شده است. بر همین اساس در وزارت نفت برنامه‌های گسترده و منسجمی در جهت تحقق این هدف انجام شده است. احداث این پارک‌های پتروشیمیایی باهدف جلوگیری از خام‌فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری بالا و اشتغال‌آفرینی برای بیش از ۲۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به جلسات وزارت نفت با معاون اول رئیس‌جمهوری و شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی یک سال گذشته افزود: بیش از ۶۰ مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که نزدیک به ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی آنها صادر می‌شوند که البته محصولات نیمه خام هستند و ۳۰ درصد از این محصولات در داخل استفاده می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت هم گفت: ویژگی‌ که برای پارک‌های پتروشیمی قائل هستیم مبتنی برای تکمیل زنجیره ارزش و خلق ثروت، اقتصاد مقاومتی با رویکرد آمایش سرزمینی، جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش ظرفیت صادرات، اشتغال‌زایی و از همه مهم‌تر غلبه بر تحریم است.

هوشنگ فلاحتیان، درباره حجم سرمایه‌گذاری در پارک‌های پتروشیمی و محل تأمین منابع آن با بیان اینکه باید مرحله نخست احداث پارک‌های پتروشیمی در یک زمان‌بندی کوتاه و در همین دولت به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: برای مرحله نخست اجرای این طرح، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که مقرر شد از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج‌فارس) تأمین شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴