تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷
کد مطلب : ۴۶۵۷۷۸
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق گزارش مرکز آمار در تابستان امسال جمعیت شاغل ۳۷۳ هزار نفر افزایش یافت.
۰
plusresetminus
افزایش ۳۷۳ هزار نفری جمعیت شاغل کشور نسبت به سال گذشته

به گزارش بلاغ؛ محمود کریمی‌بیرانوند در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه «روند ایجاد اشتغال خالص برای مردان و زنان افزایشی بوده است»، افزود: نرخ بیکاری نسبت به تابستان 1400، هفت دهم درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز نسبت به سال گذشته دو و یک دهم درصد کاهش داشته است.

او تصریح کرد: ایجاد اشتغال خالص در بخش صنعت و خدمات مثبت و میانگین آن بالای 500 تا 100 هزار نفر بوده است اما در بخش کشاورزی در حوزه اشتغال خالص ریزش داشته است. بیشترین ریزش اشتغال در تابستان 1401 مربوط به بخش کشاورزی بوده و بیشترین افزایش به بخش خدمات با 547 هزار شغل تعلق داشته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از سیاست‌های مثبت رفاهی دولت سیزدهم را افزایش حداقل دستمزد کارگران عنوان کرد و گفت: همین عامل باعث شد که در شش‌ماهه اول 1401، بیمه شدگان جدید اجباری سازمان تأمین اجتماعی 323 هزار نفر افزایش و پنج و شش دهم درصد رشد داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه بیمه‌شدگان جدید مشمول بیمه بیکاری یک و سه درصد افزایش داشته افزود: میزان درخواست بیمه بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 30 درصد کاهش داشته است.

او با اشاره به اینکه در یک سال اخیر سه نشست شورای عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شده است، ادامه داد: این در حالی است که در دولت‌های قبل مواردی وجود داشت که شخصِ رئیس‌جمهور در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نمی‌کرد و این جلسات به ریاست معاون اول وی برگزار می‌شد.

افزایش تسهیلات اشتغال
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تأکید آیت‌الله رئیسی مبنی بر این که تا پایان سال، هر ماه جلسه شورای عالی اشتغال برگزار شود، افزود: یکی از دلایل طولانی ‌شدن بازه زمانی برگزاری جلسات شورای‌عالی اشتغال به سرانجام رسیدن مصوبات جلسات قبلی است، یعنی باید در مصوبات جلسات قبل به یک نقطه اثر جدید برسیم.

کریمی تصریح کرد: اگر مصوبات خوب اجرا نشده باشد، جلسه برگزار نمی‌شود تا از به سرانجام رسیدن اموری که آغاز‌ شده اطمینان حاصل کنیم. برای اولین بار در دولت سیزدهم، در طی یک سال بیش از 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه اشتغال پرداخت شده و این میزان در دولت‌های سابق کم‌نظیر است و به زودی به 45 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته میزان پرداخت تسهیلات در سال‌های بعد قطعاً به حدود 70 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بسیار عدد قابل توجهی است.

او، رویکرد دولت سیزدهم در حوزه ایجاد اشتغال را سپردن قدرت اجرایی به استانداران سراسر کشور عنوان کرد و افزود: هیچ دستگاهی در اعتبارات استانی سهیم نیست و شخص استاندار با توجه به شرایط، امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های استانی خود تصمیم می‌گیرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم را راه‌اندازی سامانه ملی رصد اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: تمام اتفاقات در زمینه اشتغال کشور از جمله مشاوره، آموزش و پرداخت تسهیلات در این سامانه، به تفکیک کد ملی، آدرس و... در حال ثبت است.

کریمی با اشاره به رویکرد توسعه اشتغال در مناطق محروم اظهار کرد: براساس اطلاعات سامانه رصد، استان‌های ایلام، کردستان و سیستان ‌و بلوچستان سه استان برتر در حوزه ثبت اشتغال هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲