کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر صنعت: ۳۲۰ مصوبه و بخشنامه فسادزا ابطال شد

9 آبان 1401 ساعت 0:00

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابطال ۳۲۰ مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل بعضاً متناقض حوزه معدن خبر داد و افزود: برخی از این مصوبات و بخشنامه‌ها می‌توانستند منشأ رانت و فساد باشند.


به گزارش بلاغ، سیدرضا فاطمی‌امین دیروز در مراسم رونمایی از طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی در محل وزارت صمت از ابطال 320 مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل بعضاً متناقض حوزه معدن خبر داد و اضافه کرد: برخی از این مصوبات و بخشنامه‌ها می‌توانستند منشاء رانت و فساد باشند. همه این مصوبات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها اکنون به یک دستورالعمل 80 صفحه‌ای تبدیل شده است. یکی از کارهای ویژه در این یکپارچه‌سازی، بررسی صلاحیت فنی خریدار معدن است در حالی که قبلاً فقط صلاحیت مالی فرد بررسی می‌شد.

او با اشاره به طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی، گفت: مرحله شناسایی و پی‌جویی معدنی، مرحله بسیار پرمخاطره‌ای است که بخش خصوصی توان ورود و سرمایه‌گذاری در آن را ندارد. به همین دلیل حاکمیت به این موضوع وارد می‌شود و علاوه ‌بر آن زمانی که این محدوده‌ها به مزایده گذاشته می‌شود اگر ندانیم چه در اختیار داریم قیمت‌هایی که ارائه می‌شوند نیز واقعی نیستند.
وزیر صمت ادامه داد: در طرح تحول زمین‌شناسی که از استان خراسان جنوبی آغاز شده، ذخایر بسیار ارزشمندی از سنگ‌آهن، مس، کروم و غیره کشف شده و به‌ویژه در زمینه سنگ‌آهن دغدغه‌های موجود بر کمبود آنها رفع خواهد شد؛ در حالی که پیش از این عنوان می‌شد در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط برای 15 سال دیگر سنگ‌آهن در کشور موجود است.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمی‌امین افزود: کشور را به سه بخش تقسیم کردیم که در یک مورد به دنبال اکتشافات فلزات هستیم. مورد دوم برای غیرفلزی‌ها و مورد سوم هم ذخایر نفتی و گازی است.

دستاوردهای اکتشافات معدنی در خراسان جنوبی
گفتنی است، مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهرماه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهرماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی است و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌هایی منتشر شده است.
لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور، توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش مؤثر زمین تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود دارد.
این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مؤلفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نو‌سازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تأمین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
شناسایی ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل، ۹ محدوده منیزیت، شش محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، شناسایی شش محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای این پروژه است.


کد مطلب: 465695

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/465695/وزیر-صنعت-۳۲۰-مصوبه-بخشنامه-فسادزا-ابطال

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com