تاریخ انتشارجمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۵۴۱۹
جاده عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی دو دهه اخیر هشت فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است.
۰
plusresetminus
این جاده برای یوزپلنگ آسیایی مرگبارتر است
به گزارش بلاغ؛ « کدام جاده برای یوزپلنگ آسیایی مرگبارتر است؟» طی چند روز گذشته مطلبی با این عنوان در فضای مجازی خبرساز شد. بسیاری از گونه‌های حیات وحش کشور به‌ویژه یوزپلنگ آسیایی - که‌گونه‌ای در معرض خطر انقراض است - جان خود را بر اثر تلفات جاده‌ای از دست می‌دهند چراکه در میان زیستگاه آن‌ها جاده‌هایی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی احداث شده است. یکی از این جاده‌های مرگبار«عباس‌آباد» است.
جاده عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی دو دهه اخیر هشت فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است.
مرضیه موسوی - کارشناس پستانداران گوشتخوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به گزارش تهیه شده در سال ۹۵ درباره تلفات جاده‌ای عباس آباد که متعلق به مطالعاتی در یک بازه ۱۰ ساله از سال ۸۴ تا ۹۴ بوده است، توضیح می‌دهد: از ۱۹ فرد یوز که براثر تصادفات جاده‌ای تلف شدند، تنها هشت فرد آن مربوط به جاده عباس‌آباد است. اولین آمار ثبت شده در جاده عباس آباد به سال ۸۹ باز می‌گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند. به عبارتی بیشترین تلفات جاده‌ای یوز در جاده عباس‌آباد گزارش شده است چراکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، به همین دلیل بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است.
این کارشناس پستانداران گوشتخوار به جنسیت یوزهای تلف شده در جاده عباس‌آباد اشاره و اظهار می‌کند: سه توله نابالغ که دو مورد جنسیتی نامعلوم دارند، یک فرد توله یوز ماده  که به تازگی بر اثر تصادف تلف شد، دو فرد یوز ماده، یک فرد یوز نر یک ساله، یک فرد یوز بالغ با جنسیت نامعلوم و یک فرد یوز سه ساله با جنسیت نامعلوم در این جاده براثر تصادف تلف شده‌اند.

چرا یوزپلنگ ها این قدر تصادف می کنند؟!
یوزپلنگ گونه‌ای قلمروطلب با گستره‌ای وسیع است. حسن اکبری - سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - در این باره می‌گوید: این گونه به زیستگاه‌های بسیار وسیعی برای زندگی نیاز دارد. در گذشته در محدوده‌های شمالی پس از حوالی گرمسار، کل مجموعه پارک ملی کویر، دو طرف جاده تا سمنان و از ادامه آن تا میامی همه دشت‌ها و کوهپایه ها دست‌خوردگی کمی داشتند و در بیشتر دشت‌ها آهو و در کوهپایه‌ها قوچ و میش زندگی می کردند و  مانند امروز تعداد رفت‌وآمدها و ساخت‌وسازها در قلمروی یوز زیاد نبود اما امروزه طعمه‌ها از بین رفته‌اند، قلمروی نسبتاً مناسب آن‌ها نیز تنها به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست محدود شده است و به علت تعارضات بیش از اندازه مانند جاده‌کشی‌ها حیوان دوام نمی‌آورد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما