تاریخ انتشارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۵۲۶۷
دانشمند برجسته روابط بین‌الملل و صاحب نظریه «رئالیسم تهاجمی» ضمن رد این نظر که هدف پوتین از حمله به اوکراین، فتح این کشور است گفت عامل این جنگ، غربی‌ها بودند و اگر آنها از خطوط قرمز روسیه عبور نمی‌کردند جنگی اتفاق نمی‌افتاد.
۰
plusresetminus
مقصر جنگ اوکراین ما هستیم؛ از خطوط قرمز روسیه عبور نمی‌کردیم جنگ نمی‌شد
به گزارش بلاغ؛ 233 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی این مدت شاید صدها گزارش و مقاله درباره علل بروز این جنگ و تبعات آن برای امنیت سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان منتشر شده است. «جان مرشایمر» نظریه پرداز برجسته روابط بین‌الملل و بنیان گذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» از جمله افرادی است که سال‌های پیش از شروع این جنگ در مقالات و مصاحبه‌های خود بارها نسبت به خطر شروع جنگ در شرق اروپا هشدار داده و اعلام کرده بود که اقدام ناتو در گسترش به سمت شرق و نادیده گرفتن خطوط قرمز روسیه منجر به جنگ خواهد شد. وی در جدیدترین موضع‌گیری خود نیز در مصاحبه‌ای ضمن واکاوی دلایل و ریشه‌های بروز این جنگ آمریکا را مسئول اول و آخر بروز این جنگ عنوان کرده است.
«مرشایمر» در این مصاحبه ضمن رد اظهارات مطرح شده در رسانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه هدف «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه از حمله به اوکراین فتح این کشور و انضمام آن به فدراسیون روسیه است توضیح می‌دهد که عامل این جنگ، نادیده گرفتن تهدید موجودیتی علیه روسیه از سوی غرب بوده است: «دیدگاه من از مدت‌ها پیش این بوده که این بحران که اکنون به جنگی واقعی تبدیل شده همه به تلاش‌های غرب برای تبدیل کردن اوکراین به سنگر غرب در مرزهای روسیه مربوط است. همه چیز از‌آوریل ۲۰۰۸(اردیبهشت 1387) شروع شد که در نشست ناتو در بخارست این ائتلاف اعلام کرد که اوکراین و گرجستان در آینده عضو ناتو خواهند شد. روسیه و به ویژه پوتین، در آن زمان این را به صراحت اعلام کردند که انجام این کار عبور از خط قرمز خواهد بود؛ و انجام آن، غیرقابل قبول است و یک تهدید موجودیتی علیه روسیه به شمار می‌رود. آنها این را کاملاً روشن بیان کرده بودند.»
به گزارش فارس «مرشایمر» با اشاره به تحولات موسوم به «انقلاب میدان» در اوکراین در سال ۲۰۱۴ گفت: «بحران، روز ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ (2 اسفند 1392)شروع شد و پاسخ غرب به آن، مضاعف کردن تنش‌ها بود. هنگامی که رئیس‌جمهور بایدن ژانویه ۲۰۲۱ (دی 1399) وارد کاخ سفید شد اقدامات بیشتری نسبت به دولت ترامپ برای حمایت از اوکراین انجام داد. ما داشتیم عملاً از خط قرمزها عبور می‌کردیم و داشتیم یک تهدید موجودیتی علیه روسیه ایجاد می‌کردیم...روس‌ها این را بدون هیچ ابهامی برای ما مشخص کرده بودند، اما ما تنش‌ها را تشدید می‌کردیم. نتیجه‌اش این بود که پوتین در فوریه (اسفند 1400) به اوکراین حمله کرد....بسیاری می‌گویند پوتین برای این به اوکراین حمله کرد تا آن کشور را فتح کرده و آن را به روسیه ضمیمه کند و اینکه او مایل است اتحاد جماهیر شوروی را احیا کند. این مزخرف است. هیچ شواهدی در تأیید آن وجود ندارد.»
اینترنت ماهواره‌ای پُر خرج
اما از تحولات دیگر مرتبط با جنگ اوکراین نیز خبر می‌رسد که شرکت «اسپیس ایکس» متعلق به «ایلان ماسک» اعلام کرده که دیگر قادر به پرداخت هزینه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در اوکراین نبوده و چنان‌که آمریکا خواهان ادامه این سرویس در آن کشور است، پنتاگون باید پرداخت هزینه آن را تقبل کند. به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان درخبری اختصاصی و با دسترسی به اسناد و مدارکی در این زمینه با انتشار این خبر افزود: پایانه‌های ماهواره‌ای اینترنتی استارلینک  شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک از فصل بهار گذشته اقدام به ارائه خدمات اینترنتی در اوکراین نموده و این سرویس برای ارتش اوکراین به شدت حیاتی بوده است.براساس این گزارش: تاکنون نزدیک به ۲۰هزار ماهواره استارلینک برای ارائه خدمات اینترنتی در اختیار اوکراین قرار گرفته و ایلان ماسک رئیس‌این شرکت فضایی، درتوئیتی اعلام کرد«انجام این عملیات برای شرکت اسپیس ایکس هزینه ۸۰ میلیون دلاری در برداشته که تاپایان سال جاری میلادی هزینه این خدمات، ۱۰۰ میلیون دلار خواهد شد»به نوشته سی ان ان، اما این حاتم بخشی با هشدار «اسپیس‌ایکس» به وزارت دفاع آمریکا می‌تواند پایان یابد زیرا ایلان ماسک از پنتاگون خواسته در صورت تمایل به ادامه ارائه این سرویس، خود هزینه آن‌را که ماهانه ده‌ها میلیون دلار است  متقبل شود.
تهدید اتمی بورل به نابودی روسیه
همزمان تنش‌های لفظی بین غرب و روسیه نیز طی روزهای اخیر به شدت بالا گرفته است و حتی کار به تهدید به حمله هسته‌ای نیز رسیده است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جدیدترین اظهارات خود ادعا کرده که در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین، ارتش روسیه با پاسخ نظامی غربی «نابود خواهد شد.» به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی ساوث چاینا مورنینگ پست، جوزپ بورل، در سخنرانی خود در افتتاحیه «آکادمی دیپلماتیک» در بلژیک گفت: «پوتین می‌گوید که بلوف نمی‌زند. خب او نمی‌تواند که بلوف بزند و باید روشن شود کسانی که از اوکراین حمایت می‌کنند همچون اتحادیه اروپا و اعضایش و آمریکا و ناتو هم بلوف نمی‌زنند.»بورل مدعی شد: «هر گونه حمله هسته‌ای علیه اوکراین به یک پاسخ منجر می‌شود، نه یک پاسخ هسته‌ای بلکه چنان پاسخ قدرتمندی از طرف ارتش که سبب نابود شدن ارتش روسیه خواهد شد.» اما در مقابل رئیس‌جمهور سابق روسیه که هم اکنون عضو ارشد شورای امنیت این کشور است در مقام پاسخ گفته است اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که کشورهای غربی آمادگی ارائه حمایت همه‌جانبه از اوکراین را ندارند.مدودف هشدار داد که مقامات ناتو جهان را تا آستانه یک آخرالزمان اتمی می‌برند.معاون شورای امنیت روسیه با رد کردن تهدید هشدارآمیز جوزف بورل درباره نابودی ارتش روسیه تصریح کرد: «بیایید پارانویای حمله اتمی روسیه را به وجدان او بسپاریم»وی ادامه داد: «اخیرا نوشتم که کشورهای غربی به اوکراین و رژیم آن اهمیتی نمی‌دهند و نمی‌خواهند به آنها پشتیبانی همه‌جانبه ارائه دهند. علاوه‌بر این، غوغاگران خارج از کشور و اروپا قطعا در یک آخرالزمان اتمی برای آنها نمی‌میرند. به همین دلیل است که پاسخ آنها دقیق و متعادل خواهد بود و این معنای دوم سخنان بورل است»
هجوم مردم فنلاند به داروخانه‌ها
از سوی دیگر سخنان وزیر بهداشت فنلاند مبنی براینکه بروز حادثه در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین می‌تواند ید رادیو اکتیو را در محیط زیست آزاد کند، موجب هجوم مردم این کشور برای خرید قرص ید به داروخانه‌ها شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، با افزایش نگرانی‌ها در مورد یک رویداد هسته‌ای به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، اغلب داروخانه‌های فنلاند پس از اینکه مقام‌های این کشور به خانواده‌ها توصیه کردند برای مواقع اضطراری و بروز تشعشعات یک دوز ید خریداری کنند، اعلام کردند که قرص‌های ید آنها تمام شده است.وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند پیشتر هشداری صادر کرده بود مبنی بر اینکه در صورت فاجعه هسته‌ای، ممکن است ید رادیو اکتیو در محیط منتشر شود و در غده تیروئید تجمع یابد.نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین که از ماه فروردین تحت کنترل روسیه است، در کانون نگرانی‌های فزاینده در مورد فاجعه هسته‌ای در کشاکش مسکو و کیف قرار دارد که هر دو یکدیگر را به حمله به این تاسیسات متهم می‌کنند.
دستور اردوغان برای ایجاد‌ هاب گازی
خبر دیگر این که به دنبال پیشنهاد پوتین رئیس‌جمهور روسیه به رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر تشکیل یک‌هاب(مرکز) گازی اردوغان دستور اجرایی شدن پیشنهاد پوتین را صادر کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان از مسئولان دولت خود خواسته است کار روی پیشنهاد روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای تشکیل یک مرکز توزیع گاز در ترکیه را آغاز کنند. به تحلیل رویترز، این پیشنهاد در حالی مطرح شده که روسیه به دنبال حفظ اهرم انرژی خود بر اروپاست. پوتین درخصوص این پیشنهاد گفت: ترکیه امروز به قابل اعتمادترین مسیر برای تحویل حتی به اروپا تبدیل شده است. می‌توانیم امکان ایجاد یک‌هاب گازی در ترکیه برای عرضه به کشورهای دیگر را در نظر بگیریم. البته این بستری نه تنها برای عرضه بلکه برای تعیین قیمت خواهد بود زیرا موضوع قیمت‌گذاری، موضوعی بسیار مهم است. امروز قیمت‌ها بسیار بالاست. ما به راحتی می‌توانیم آن را در سطح عادی بازار بدون رنگ و بوی سیاسی تنظیم کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴